Avatar billede dennism Nybegynder
10. februar 2003 - 16:12 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Billed-upload!

Jeg har denne tabel i min database:

mysql_query("CREATE TABLE nyheder (
id INT(11) DEFAULT '0' NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
dato DATETIME,
tilfojet_af VARCHAR(40),
billedfil VARCHAR(40),
titel VARCHAR(40),
tekst TEXT);");

Jeg bruger denne form:
echo"<div align=\"center\">
<FORM class=\"inlineform\" METHOD=post ACTION=\"$_SERVER[REQUEST_URI]\">

<INPUT TYPE=\"hidden\" VALUE=\"tilfoj\" NAME=\"action_nyhed\">

Overskrift:<INPUT TYPE=text name=titel class=but size=25 value=\"$_POST[titel]\"><br>

Billed-fil:<input class=but type=\"File\" name=\"billedfil\" size=\"25\"><br>

<TEXTAREA class=but name=tekst ROWS=\"15\" COLS=\"50\">$_POST[tekst]</TEXTAREA><br>

<INPUT type=submit VALUE=\"Opret nyhed\" class=button></form></div><br>";

Og så indsætter jeg mine data, sådan her:
mysql_query("INSERT INTO nyheder (tekst, titel) VALUES ('$_POST[tekst]','$_POST[titel]')");

Den række jeg indsætter får så automatisk tilgivet et id, som bliver indsat i kolonnen "id"...

Hvordan kan jeg nu lave sådan at billedet som ligger i $_POST[billedfil] får ændret sig navn, f.eks billed.jpg til $id.jpg, og efter at filnavnet er ændret skal det uploades til "images/nyheder/$filnavn"?
Avatar billede miraculix Nybegynder
10. februar 2003 - 17:10 #1
$id = mysql_insert_id();
$filnavn = "$id.jpg";
copy($_FILES['billedfil']['tmp_name'], "images/nyheder/$filnavn");

Husk i øvrigt at sætte enctype="multipart/form-data" i dit form-tag!
Avatar billede dennism Nybegynder
10. februar 2003 - 17:12 #2
Hvad gør: mysql_insert_id(); ?
Avatar billede miraculix Nybegynder
10. februar 2003 - 17:14 #3
Returnerer deet sidst indsatte id.

Det er bedst at du har en identifier på dit query:

$qry =mysql_query("INSERT INTO nyheder (tekst, titel) VALUES ('$_POST[tekst]','$_POST[titel]')");

$id = mysql_insert_id($qry);

Mere info om file-upload kan du finde her:

http://www.php.net/manual/en/features.file-upload.php
Avatar billede dennism Nybegynder
10. februar 2003 - 17:56 #4
Jeg kan ik helt få det til at virke.. Men jeg har i mellemtiden selv fået lavet noget som virker optimalt!...
Avatar billede miraculix Nybegynder
10. februar 2003 - 18:08 #5
Er det samme system som i
http://exp.dk/spm/315746 ?

Kører du på en lokal database/php?
Avatar billede dennism Nybegynder
10. februar 2003 - 18:09 #6
Ja.. Det gør jeg!..

Men.. Det er lige meget!.. Jeg har fået lavet noget som virker!..

Tak for hjælpen..
Avatar billede miraculix Nybegynder
10. februar 2003 - 18:41 #7
Jeg ved det virker, men måske det med stien kun virker fordi du kører lokalt?
(Så er billedestien jo den samme på server og klient)