Avatar billede lars88 Nybegynder
10. februar 2003 - 14:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Sletning af oplysninger i DB

Hvad er kommandeoen til at slette et indlæg i en gæstebog?
f.eks.

Lars skrev                                    slet/rediger
fed tagwall
----------------------------------------------------------
når jeg har logget mig ind som admin kommer der 2 muligheder uden for hvert indlæg: slet/rediger..
hvordan gøres dette?
Avatar billede soes Nybegynder
10. februar 2003 - 14:37 #1
din sql skal se saadan her ud:
SQL = "DELETE * FROM [tabel_name] WHERE [col] = [value]"
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 14:37 #2
Avatar billede euhp Nybegynder
10. februar 2003 - 14:37 #3
DELETE FROM table WHERE [id] = xxx
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 15:29 #4
hvorfor afviser du ? det hele står da i de 6 lektioner
Avatar billede lars88 Nybegynder
10. februar 2003 - 15:31 #5
har læst dem, men der står ikke noget om hvordan.. de viser kun hvordan man laver et asp. kører det på serveren hvorefter den oplysning der står i asp er slettet.. det er ikke det mit spørgsmål går ud på
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 15:34 #6
der står hvordan man sletter og hvordan man redigerer i en database. og det er vel i bund og grund hvad du spørger om ?
Avatar billede lars88 Nybegynder
10. februar 2003 - 15:39 #7
nej faktisk ikke.. der skal være et link udfor hvert indlæg, når man trykker på linket bliver indlægget slettet
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 15:44 #8
ja, det link skal da eksempelvis bare se sådanne ud:

<a href="slat.asp?id=postensid">Slet</a>

som så fører til en side med sql'en :

strSQL = "DELETE * FROM table WHERE id = " & request.querystring("id")
Avatar billede lars88 Nybegynder
10. februar 2003 - 17:03 #9
questis, dit svar er sikkert rigtigt, men prøv lige at skrive den linje igen, der mangler nemlig et ", men jeg ved ikke hvor??
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 17:06 #10
strSQL = "DELETE * FROM tabel WHERE id = " & request.querystring("id")

denne her skulle virke
Avatar billede lars88 Nybegynder
10. februar 2003 - 17:09 #11
mangler lige en ting til.. jeg skal jo gøre sådan at den kun startes hvis linket bliver trykket på.. altså ikke hvis siden er admin.asp, men hvis den er admin.asp?id=
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 17:12 #12
lig funktionen på sin egen side... eller skal du til at tilføje mode's i din side....

jeg vil anbefale dig at læse følgende bøger:

Grundliggende Programmering i ASP af Ole Kristian Mose
Grundliggende Programmering i SQL af Carsten Straaberg

ville gavne dig meget og give dig et indblik i asp.

de kan erhverves for den nette sum af : 430 kr.
Avatar billede lars88 Nybegynder
10. februar 2003 - 17:16 #13
har selv wrox's bog: asp 2.0, jeg vælger at acceptere nu og selv finde det sidste svar.. thx questis:)
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 17:31 #14
angående redigering i database. vil jeg personligt gøre det at ( det link du har der hedder rediger laver du som slet linket)

og lader det gå til rediger.asp der henter du så alle posterne for det id du har valgt:

strSQL = "SELECT * FROM tabel WHERE id = " & request.querystring("id")

og lader disse gå ind i hver sit input felt/textbox med value="<%= rs("dit felt") %>"

og når du submitter dataen igen, så skal du bare lave en update af det id som du havde valgt.

strSQL = "UPDATE tabel SET felt = '" & request.form("felt") & "', felt = '" & request.form("felt") & "' where id = " & request.querystring("id")

eksempelvis
Avatar billede lars88 Nybegynder
10. februar 2003 - 17:42 #15
thx