Avatar billede broegaard Nybegynder
10. februar 2003 - 09:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

problemer med eregi_replace

Jeg har lavet lidt kode der gerne skulle erstate alle [pris=XX] med XX * en konstant.
Men der er et problem med at få overført variablen til funktionen pris.
Jeg tror nok i kan regne ud hvad der er meningen med scriptet med det virker bare ikke.

function pris($pris) {
    $nypris = $pris * 5.84;
    return "$nypris";
}
$tekst = 'gfsdg [pris=25] hgjkad gjkfadlhgjkafdhgadhjafkg l hkad jgkl ag ahjdhal ';
$tekst = eregi_replace("\[pris=([0-9]+)\]", pris('\\1'), $tekst);
echo $tekst;
Avatar billede avminarm Juniormester
10. februar 2003 - 11:54 #1
Hmm - jeg er ikke helt med på hvad du vil men prøv:

function pris($pris) {
    $nypris = $pris * 5.84;
    return $nypris; // " " fjernet
}

evt. kan du:
function pris($pris) {
    $nypris = $pris * 5.84;
    global $nypris;
}
Avatar billede broegaard Nybegynder
10. februar 2003 - 12:29 #2
Det er fordi at jeg har en side med priser der er afhængig af doller kursen. Så var det at planen at hvergang der var en pris så skrive [pris=xx] hvor xx er prisen i doller. Og så erstatte alle priserne i dollers til priser i kroner.
Avatar billede avminarm Juniormester
10. februar 2003 - 14:00 #3
ja men hvad er det der ikke virker helt præcist - får du fejl medd?
Avatar billede broegaard Nybegynder
10. februar 2003 - 14:15 #4
Problemet er at den udskriver
gfsdg 0 hgjkad gjkfadlhgjkafdhgadhjafkg l hkad jgkl ag ahjdhal

altså tallet (her 25) bliver overført som en form for stregværdi.
Jeg har prøvet med settype($pris, "integer") men det virke lige fedt.
Avatar billede miraculix Nybegynder
10. februar 2003 - 18:03 #5
Du er nok nødt til at dele den i 2:

eregi("\[pris=([0-9]+)\]", $tekst, $tmppris);
$tekst = eregi_replace("\[pris=([0-9]+)\]", pris($tmppris[1]), $tekst);

Den vil ikke acceptere funktionskald i "replace" delen, når du samtidig bruger det du har fundet (\\1)
Avatar billede broegaard Nybegynder
11. februar 2003 - 14:14 #6
Der skal være mulighed for mere end en pris i en variabel.

ex:
$tekst = 'gfsdg [pris=25] hgjkad [pris=38] gjkfadlhgjkafdhgadhjafkg l hkad jgkl ag ahjdhal ';
Avatar billede broegaard Nybegynder
11. februar 2003 - 22:54 #7
OK. Jeg prøver at forklare det med et eksempel

$tekst = 'Prisen på varen er [pris=84]. Hvis du vil købe to koster de [pris=150].';
Hvis dollarkursen så er 7,5$/kr. skal den udskrive:

"Prisen på varen er 630. Hvis du vil købe to koster de 1125."

Altså priserne skal erstattes med prisen gange dollarkursen.
Avatar billede avminarm Juniormester
12. februar 2003 - 09:01 #8
dvs brugeren skal kun se: "Prisen på varen er 630. Hvis du vil købe to koster de 1125." - ikke??

hvordan genererer du selve teksten? - kunne man ikke benyttes 2 variabler
Avatar billede broegaard Nybegynder
12. februar 2003 - 09:53 #9
Teksten ligger i en database og bliver hentet ud som $tekst

Det skal bruges på en hjemmeside hvor alle siderne ligger i en database. Der skal så kunne skrives en eller flere priser ind forskellige steder i teksterne som så rettes ved udskrivning.
Avatar billede avminarm Juniormester
12. februar 2003 - 10:07 #10
og i $tekst kan antallet af priser variere? - 3 eller 5 eller 10 osv.
Avatar billede avminarm Juniormester
12. februar 2003 - 10:14 #11
prøv lige at tjekke dette sprg ud: det ligner meget det du er ude efter http://www.eksperten.dk/spm/11704
Avatar billede broegaard Nybegynder
12. februar 2003 - 21:32 #12
takker mange gange.
Det var den perfekte løsning på problemet.
Koden ser nu sådan her ud:
$kurs = 7.5;
$tekst = 'Prisen på varen er [pris=84,5]. Hvis du vil købe to koster de [pris=150].';
while(ereg("\[pris=[1-9][0-9]+(\,[0-9]{1,2})?\]",$tekst,$regEx)) {
    $erstat = substr($regEx[0],6,-1);
    $value = ereg_replace(",", ".",$erstat);
    $replace_string = number_format($kurs * $value, 0, ',', '.') . " kr.";
    $tekst = ereg_replace("\[pris=" . $erstat . "\](.)?",$replace_string,$tekst);
}
echo $tekst;
Avatar billede avminarm Juniormester
13. februar 2003 - 09:12 #13
det var jo bar perfekt ;-)