Avatar billede sl5049 Nybegynder
02. november 2000 - 12:23 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Diskpartionering i win2000 proff.

Hej

Jeg har en harddisk på 10 GB med FAT32 filsystem, delt op i partitioner af 2 GB. Jeg har installeret win2000 professionel, men og beholdt FAT32 som filsystem, samt mine 2GB partitioner. Jeg vil gerne udvide min primære partition (der er stadig noget uallokeret plads) på disken. Kan det lade sig gøre fra win2000. Hvis jeg geninstallerer win2000 og beder den om at lave filsystemet om til NTFS, har jeg så mulighed for at få en stor partition uden risiko for at miste data ?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
02. november 2000 - 12:31 #1
Du kan med \'Partion Magic\' ændre størrelsen på paritioner uden problemer. Også selvom der
er installeret et OS på det.
Dette er den nemmeste måde at udvide en partion

Bemærk at du skal slette en partion for at få plads til den anden!!

Du kan vist hente en Evaluation på :
www.symantic.com
Avatar billede snowball Novice
02. november 2000 - 12:47 #2
For det første er det vidst http://www.symantec.com du ville henvise til.

For det andet, så er det ikke dem der har lavet Partition Magic, men derimod http://www.powerquest.com

Snowball
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
02. november 2000 - 13:05 #3
Thanx snowball, jeg kom lige til at blande den sammen med produktet ghost fra symantec.

det er self. www.powerquest.com  :-)

Avatar billede svein Nybegynder
02. november 2000 - 13:33 #4
Du spurgt om du kan det indenfra Windows 2000 og det kan du!!!
Du skal bare lave din disk om til \"dynamisk diske\" og så hedder det ikke længre partitioner, men volumer!! Disse volumer kan du  så være sammenhængende, som spejl eller som stripe sets!! De filformater der er understøttet er:
FAT16, FAT32, NTFS v4.0, NTFS v5.0

Ellers er det som nævnt over en mulighed med tredjeparts værktøjer som PartitionMagic fra ver. 5.01 og opad.

Avatar billede cstern Nybegynder
02. november 2000 - 14:00 #5
evaluation copy fra Powequest er en demo copy - den skriver ikke til disken. Du er nødt til at skaffe en fuld version før du kan bruge det.

Men Sveins svar er det nemmeste hvis du vil konvertere. Husk blot på hvis du har en win9x partition med disk-værktøjer så som Norton Utilities så virker de (vist) ikke mere.
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. november 2000 - 15:27 #6
du kan ikke ændre på dine partitioner i windows 2000 og hvis du gør som svein siger og ændrer dem til volumer kan du ikke lave det om igen.

jeg vil andefale partition magic 6.0 som lige er kommet og kan bruges med både windows 2000 og me

du kan godt geninstalere win 2000 og konventere til ntfs uden det går ud over data
Avatar billede svein Nybegynder
02. november 2000 - 16:01 #7
Loadet>
Du har delvis ret hvad angår dynamiske diske!! De kan ikke laves om hvis der på den disk findes en system eller boot partition!!hvilket det i den aktuelle situation er!\'
Hvis du har - noget sl5049 ikke har - en ekstra disk uden system/boot partition - kan den sagtens laves om til basic disk igen.

Nu er dette et Windows 2000 forum -så det er vel på sin plads at også henlede opmerksomheden på de muligheder der ligger i Windows 2000.

Avatar billede sl5049 Nybegynder
13. november 2000 - 15:57 #8
Lidt til jer alle - jeg brugte et tredjeparts værktøj, men tippet om dynamiske diske er godt og skal bruges et andet sted bare ikke lige i denne forbindelse. Derfor lidt til jer alle - undskyld der er et mindre til \"loadet\".