Avatar billede jenshansen Nybegynder
09. februar 2003 - 15:18 Der er 5 kommentarer

sætte nuller foran et nummer

Hej

Jeg er i gang med at lave et lodtræknings-system.

Jeg har fået serveren til at tage et nummer fra en access-database, og skrive personens ip ind ved siden af. Så det er ikke det jeg skal bruge hjælp til.
Det er derimod at få skrevet id-nummeret rigtigt ud.

Jeg vil gerne have at idet er et 10-cifret nummer lige meget hvor stort det i virkeligheden er. Så hvis det er et af numrene med fx kun 8 cifre, vil jeg gerne have at den sætter 2 nuller foran.
Altså så fx at nummeret 1523 i stedet bliver skrevet ud som 0000001523.

Jeg har prøvet et ihærdigt forsøg, men tror langt fra at det er en optimal løsning. Her er koden jeg har fået bakset sammen:

$id = "1523";
$id_antal_nul = 10-(strlen($id));
for($id_antal_nul_nulstil=0; $id_antal_nul_nulstil<$id_antal_nul; $id_antal_nul_nulstil++) {
if(!isset($id_full)) { $id_full = ""; }
$id_full = "0".$id_full;
}
$id_full = "Du har trukket lod nummer ".$id_full.id;

echo "$id_full";

Det må kunne lade sig gøre at udføre denne funktion meget lettere, uden for- og if-sætninger.
Er der evt. en kommando i PHP til det?
Eller er der en der lige kan lave et bedre forslag?

Jeg siger på forhånd tak.
Mange hilsner Jens
Avatar billede jakoba Nybegynder
09. februar 2003 - 15:22 #1
en lidt nemmere måde:

$temp = "0000000000" .$id;  // lav en streng med for mange nuller foran
$resultat = substr( $temp, strlen($temp)-10 );  // de 10 sidste bogstaver i den streng

echo "dit nummer er : " .$resultat .". Velbekomme :-)<br>";

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
09. februar 2003 - 15:24 #2
PS: der er vist også en funktion du lige kan bruge, men jeg husker den ikke. vent evt lidt, måske en anden gør.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. februar 2003 - 15:26 #3
Det kan gøres et bette nøk nemmere:

  $n=1523;
  print sprintf('%010d',$n);
Avatar billede jenshansen Nybegynder
12. oktober 2003 - 17:19 #4
eric.... >> Svar lige!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. oktober 2003 - 17:21 #5
ohkaawy