Avatar billede simo Nybegynder
09. februar 2003 - 09:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

vedr. autolisp

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med opbygningen af autolisp filer, da jeg aldrig før har brugt autolisp.
Hvordan starter jeg opbygningen af autolisp til autocad, bygger jeg det op i autocad og hvordan starter jeg på det.

Mvh simo
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. februar 2003 - 15:21 #1
Har desværre aldrig hørt om det før, lyder som noget langhåret noget ;)  Du kunne evt prøve her www.cadforum.dk  Acad kategorien her på eksperten plejer ikke være det store hit :)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
10. februar 2003 - 23:40 #2
michael-k -> jeg vil ikke ubetinget give dig ret - synes det mere det er mangel på spørgsmål, end det er mangel på hjælp i denne kategori :o)

- men simo, du er ikke ked af det. 60 point og vupti så har du lært et nyt sprog *GG* (hvad bliver så det næste, C++ ? - Nå nej, for det koster nok 75p)

Nej, seriøst - AutoLISP er faktisk ikke så svært, som mange andre prog.sprog, men det ER et sprog, og man må altså lige give sig den tid, der skal til, for at lære de nye ord og deres betydning. Der findes en del mere eller mindre gode tutorials på nettet til at komme igang. Den bedste jeg har set endnu, er her: http://home.netcom.com/~rogh/autolisp/

jeg foreslår du starter der, laver et par tutorials eller ti, og så vender tilbage med nogle mere konkrete spørgsmål (for de skal nok dukke op *G*)

Jeg gætter på, at du gerne vil kunne lave det, som populært kaldes "BabyLISP", nemlig at optimere AutoCAD, ved at samle en række af kommandoer i et lille LISP program, som så kan kaldes ved hjælp af en genvejstast. God idé ! - og enhver som har gidet lære sig at arbejde med genvejstaster i AutoCAD ved også, at man kan arbejde 30-50% hurtigere på denne måde, frem for at skulle kæmpe sig igennem den ene rullemenu efter den anden med tilhørende under- og underundermenuer.
Et par hurtige gode råd kunne være:
1. Prøv allerede fra starten at strukturere dine genvejstaster, så de "hænger sammen" i grupper. F.eks. lade kommandoer som kun skal virke på ét lag, begynde med L (LF = Layer Freeze, LL = Layer Lock, o.s.v.) og lade kommandoer, som skal virke på alle lag, begynde med LA (LAF = Layer All Freeze, LAT = Layer All Thaw, o.s.v.) - tilsvarende f.eks. med målsætningskommandoer.
2. Hold dine genveje nede på max. 3 bogstaver (ellers gider man ikke at bruge dem)
3. Efterhånden som du får lavet nogle Lisprutiner, som virker, så er det en god idé at samle dem i én fil, som man så loader automatisk, hver gang man åbner en ny tegning, således at de altid er klar til brug.

Så er der vist lidt at starte med :o)
Avatar billede simo Nybegynder
15. februar 2003 - 10:21 #3
Tak for hjælpen sorensfar, det skal prøves. Jeg vender måske tilbage hvis der opstår problemer.

Mvh Simo