Avatar billede some0ne Nybegynder
08. februar 2003 - 01:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at starte fra 12Gb HDD

Har lige købt computer, jeg vil gerne have computeren til at starte windows op fra min gamle 12gb disk som den gamle også gjorde.
Men når jeg starter op får jeg beskeden: Disklæsningsfejl!
Harddisken er sat til Primary Master, og BIOS er sat til at automatisk at finde informationer omkring harddisken.

Det er ikke harddisken der er noget i vejen med, da jeg prøvede at sætte den over i min gamle pc igen, bootede den fint op, og Windows logoet tonede fint frem...

hvad kan der være i vejen?
Bundkort: ASUS P4PE
Processor: Pentium 4 (siger næsten sig selv)
RAM: 512Mb Kingston PC3000
Harddisk: Maxtor 12.6 Gb
Avatar billede alrua Nybegynder
08. februar 2003 - 01:33 #1
kan det være fordi du har en enhed til på samme IDE-controller som også er sat til master? ;)
Avatar billede alrua Nybegynder
08. februar 2003 - 01:33 #2
eller måske en løs forbindelse el. dårligt kabel?
Avatar billede some0ne Nybegynder
08. februar 2003 - 01:37 #3
der er ikke andre enheder på den primære kanal...og jeg tvivler på ate det kan være et dårligt kabel...
Avatar billede kenp Novice
08. februar 2003 - 09:55 #4
nogen gange vil de forskellige styresystemer ikke have at man smider disken over i en anden comp. har du overvejet at køre en repair??
Avatar billede amd Nybegynder
08. februar 2003 - 11:24 #5
Hvis det er win2k eller Xp er det derfor.
Så skal det være samme chipsett, hvis du skal flytte HDDen;o)
Avatar billede some0ne Nybegynder
08. februar 2003 - 16:34 #6
ehrm...hvis jeg prøvet at boote fra mit cd-drev når min win2k cd er i, kommer der stadig bare en disklæsningsfejl...så prøvede jeg at smide en Win89 startdiskette i og sagde at den skulle starte op med cd. Så ender jeg i DOS og hvis jeg prøver at køre setup.exe på win2k cd'en fra DOS får jeg bare at vide at dette program ikke kan køre i DOS!
ARHG...Jeg vil jo gerne bare spille lidt =(

Håber der er nogen der kan hjælpe!
Avatar billede fromsej Praktikant
08. februar 2003 - 16:36 #7
Har du prøvet install.exe ?
Avatar billede some0ne Nybegynder
08. februar 2003 - 16:39 #8
øh...er der sådan én =P...
Avatar billede fromsej Praktikant
08. februar 2003 - 16:52 #9
>>Some0ne , nej det var der ikke.:(
Disklæsningsfejl , tjek lige kablerne igen , især på bundkortet , de kan godt være sat forkert i.
Avatar billede some0ne Nybegynder
08. februar 2003 - 17:02 #10
jamen...den finder dem i BIOS, og alt det der...det virker som om den bare ikke gider boote fra den...Tror det mpske har noget med det "amd" sagde...og jeg kunne godt tænke mig at prøve at køre en repair...men det gider den sq heller ikk'
Avatar billede fromsej Praktikant
08. februar 2003 - 17:04 #11
Du har ikke overvejet at formattere svinet?
Avatar billede some0ne Nybegynder
08. februar 2003 - 17:09 #12
nej det jeg ikke...da der ligger en masse dokumenter derpå som jeg gerne vil gemme...ellers vil det bare være lykken at formatere den djævel =)
Avatar billede fromsej Praktikant
08. februar 2003 - 17:22 #13
Det smarteste , tror jeg , ville være at sætte den i som slave i en anden maskine , få gemt dine dokumenter og så formattere den.*S*
Avatar billede naim7 Nybegynder
08. februar 2003 - 21:05 #14
Grunden til du ikke kan starte op er som nævnt at du har et nyt chipset på det nye bundkort. Windows versionen som ligger på din harddisk indlæser nogle filer som den bruger til chipset mv. disse filer passer ikke til din nye maskine. Når BIOS finder harddisken er der ikke noget problem mellem forbindelsen fra harddisk til selve pc'en (i meget meget sjældne tilfælde kan en enkelt ledning fra fladkablet gå i stykker mens de andre stadig virker), når du derefter ikke kan boote skyldes det fejl under selve indlæsningen. Derfor ingen vej uden om en formattering - :-(