Avatar billede shp Nybegynder
06. februar 2003 - 23:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Firewire videoredigeringskort

Jeg har fået et digitalt videokamera med DVin og DVout.
For at kunne overføre film til PCen skal jeg have et firewire kort.
Hvad er forskellen på et almindeligt firewire kort, som man kan få til lige over 200 kr, og på f.eks. Pinnacles noget dyrere Studio DV kort ?
F.eks. har jeg kigget på InnoDv DV1000 (216 kr. på edbpriser.dk).
Ligger forskellen alene i softwaren ?
Eller er der andre fordele ?
Avatar billede jefa Nybegynder
06. februar 2003 - 23:59 #1
Pinnacles er dyre, men det r softwaren som følger med der koster det meste. Jeg bruger et DV1000 MediaWire Retail    DV FireWire / PCI til kr. 216 (set pris på www.edbpriser.dk) og det virker fint. Så jeg er faktisk sikker på det meste af forskellen ligger i softwaren.
Avatar billede tumben Novice
07. februar 2003 - 00:59 #2
.forskellen er vel, at med et videredigeringskort..bliver "renderingen"  eller hvad det hedder ...fortaget på kortet istedet for af pcéns processor....
Avatar billede shp Nybegynder
07. februar 2003 - 07:32 #3
Så der er måske forskel ?
Rendering, er det ikke noget der kun bruges til at overføre analog video ?
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2003 - 08:36 #4
Rendering er den proces hvor du lægger f.eks. effekter og overgange på filmen. Hvis du har et kort med hardware rendering kan du ofte gøre det undervejs, hvor man med et "dumt" kort skal bruge processoren, og derved først kan gøre det til slut.

Groft set har du 2 valg:

- køb et billigt firewire kort til 200 kr
- køb et dyrt til 2000 kr eller mere

Køber du et billigt skal du sørge for at du har en kraftig processor og masser af RAM (min. 512 MB)

Hvis du skal bruge kortet jævnligt skal du investere i et dyrere kort.
Avatar billede shp Nybegynder
07. februar 2003 - 16:08 #5
Hm ja 2000 kr., det mere end jeg vil investere her og nu.
Så vil jeg hellere spare de 1800 kr., og bruge dem til en ny processor engang hvis jeg virkelig synes har brug for det. Til den tid vil både processor og videoredigeringskort jo nok være faldet noget i pris.
Det er kun lidt lejlighedsvise feriefilm og sådan, jeg skal bruge det til.
Så jeg går efter InnoDV DV1000 MediaWire kortet, og så måske en klods RAM, da jeg kun har 320 RAM nu.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2003 - 16:32 #6
Det med ekstra RAM kan anbefales, men det bestemmer du selv alt efter hvor utålmodigt et menneske du er ;)

Tak for point!
Avatar billede shp Nybegynder
07. februar 2003 - 17:58 #7
Nå OK, nu har jeg surfet lidt, og fundet en site, der giver et ret omfattende svar.

http://www.videoguys.com/firewireq&a.htm
http://www.videoguys.com/roundup.htm

Jeg holder mig til det billige kort.

>> el barto
Øh du fik ingen point, sorry. Jeg fyrede dem alle sammen af på det første svar.
Jeg kan ikke få det til at virke, det med at trykke på pointtallet oppe til højre, og så afsætte flere point ?
Jeg kommer bare ud til forsiden ?