Avatar billede onkel_satan Nybegynder
06. februar 2003 - 17:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forum udtraek ?

Jeg har en tabel med foelgende kolonner:
+---------+--------------+
| Field  | Type        |
+---------+--------------+
| id      | int(11)      |
| user    | varchar(100) |
| date    | datetime    |
| ip      | varchar(15)  |
| topic  | varchar(200) |
| message | text        |
+---------+--------------+

Det jeg gerne vil er foelgende:
Lave et udtraek der giver mig topic, date, user og antal_af_indlaeg.
Topic skal self. vaere gruperede, datoen skal vaere den foerste dato for hvert topic, user skal vaere den der startede topic og antal_af_indlaeg er hvor mange indlaeg der er smidt af hver topic.

Paa forhaand TAK.
Avatar billede morw Nybegynder
06. februar 2003 - 17:56 #1
SELECT topic, user, MIN(date) as start, count(id) as antal
FROM tabel
GROUP BY topic
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
07. februar 2003 - 11:16 #2
Hehe....
Det er helt perfect, men eneste problem er at bare at user'eren ikke er den der startede det paagaelende topic.
Haaber du forstaar hvad jeg mener ellers proav at lave tabellen og lav to topic's med 2 indlaeg i hver, af to personer.
Avatar billede jmarkling Nybegynder
07. februar 2003 - 16:49 #3
Når en bruger skriver i et topic gemmes det så i denne tabel også?
Avatar billede e.oersted Nybegynder
09. februar 2003 - 23:20 #4
Dette skulle give dig det rigtige resultat. Du er nødt til at selectere lidt flere kolonner (t2.user og t2.date), men dem må du så filtrere fra når du returnerer resultatet.

SELECT t1.topic, t2.user, t2.date, MIN(t1.date) AS start, COUNT(t1.topic) AS antal FROM TABEL AS t1, TABEL AS t2
WHERE t1.topic = t2.topic
GROUP BY t1.topic, t2.user, t2.date HAVING t2.date=min(t1.date)
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
10. februar 2003 - 09:47 #5
Tak skal i have alle sammen.