Avatar billede shooter Novice
06. februar 2003 - 09:18 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Internet adgang fra Windows ME via ISDN router virker ikke

Hvad skal der til for at komme ud over routeren?
Jeg har et lille netværk med 2 pc'ere. 1 stk w2k og 1 stk med Win ME.
Fra W2k maskinen kan jeg sagtens komme ud på internettet, mens jeg ikke kan fra ME maskinen. Routeren er dhcp server og har navnet "router" og ip 192.163.1.1 .
Der er intet problem med at kommunikere mellem de 2 pc'ere.

Når jeg fra min ME maskine prøver at ping'e "router" får jeg fint svar, men fra en IP adresse som jeg intet kender til (173. ...). Prøver jeg jeg at ping'e 192.163.1.1 kan denne adresse ikke findes på nettet (på ME maskinen - w2k er OK).

Der er installeret TCP/IP protokol på ME og den er sat op til automatisk at hente en ip adr.

Er der et klogt hoved (klogere end mit) der har en god ide?
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
06. februar 2003 - 17:55 #1
Hej Shooter,

Lad os kigge lidt på det. Først kan vi se om problemet skyldes optagede B-kanaler.

Det gør du ved at gøre følgende: Prøv allerførst at slukke din W2K maskine. Når den er slukket, så genstarter du din ISDN router. Når den er startet op, så prøver du at gå på nettet fra din W98 maskine. Hvis du kan komme på nettet nu, så skal du i routeren aktiveres PPP multilink, hvis du har det som en mulighed.

Hvis ikke det fungerer, vil jeg gerne vide følgende:

1. Hvilke IP adresser har dine maskiner hver især ?
2. Har du en firewall installeret på din Windows ME ?
3. Hvordan er dine maskiner rent fysisk med kabler forbundet til routeren ? Er det via en hub/switch ?

Lad mig høre nærmere
Avatar billede larildsen Nybegynder
07. februar 2003 - 01:55 #2
mfpoulsen ----- Hmmmm..  det er vist nok noget forfærdeligt sludder du siger.
Men dine uddybende spørgsmål er ret relevante
Avatar billede shooter Novice
07. februar 2003 - 09:22 #3
Hej mfpoulsen

Jeg er ikke lige i nærheden af maskinerne (først på søndag), men jeg kan da svare på dine uddybende spørgsmål.

1. Da routeren er dhcp server er der dynamisk allokering af IP adresser og disse ligger i området 192.163.1.36 og opefter. ( jeg sidder og kommer til at tænke på at når jeg ikke kan pinge routeren så kan jeg vel heller ikke få tildelt en ip-adresse. Dette er en naturlig forklaring på hvorfor jeg ikke kan komme ud over routeren - men mit problem eksisterer stadig) (det må være ip på min me maskine der ikke har det så godt - eller hvad ?)

2. Kan man det ?  hvis der er - er det en del af std. ME installationen. Jeg er ikke bekendt med nogen firewall.

3. ja der er en hub som er uplinket til routeren. Men dette burde vel ikke have noget at sige, da der kun er tale om en trafikkoncentrator uden egen ip adresse og dermed uden nogen gateway problematik.

Foreløbig tak.
Avatar billede jensendk Nybegynder
07. februar 2003 - 09:24 #4
Check din hosts fil, søg på hosts (Ligger vist under c:\windows\system på me), lav evt et entry for router i hosts, så den finder lige netop din router
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
07. februar 2003 - 09:38 #5
---> larildsen
Tak for dit feedback... Jeg har tidligere oplevet en bug i en unavngivet router kørende på en uspecificeret software som betød at hvis 1 NIC (baseret på MAC adresse) kommunikerede ud af en B-kanal, så var der ikke andre der kunne... Andre NIC's skulle så bruge den anden B-kanal istedet... Det kan bare ikke lade sig gøre hvis ikke PPP Multilink er enabled - så åbner routeren kun 1 B-kanal totalt. Løsningen er i givet fald at opgradere routeren...

Derfor kan det virke som noget sludder - men der er mening med galskaben.
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
07. februar 2003 - 09:47 #6
Ooops... Missede lige sektionen om at routeren ikke kunne pinges... Så er der jo rigtigt nok ikke nogen mening med galskaben :-)
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
07. februar 2003 - 10:04 #7
Hej shooter,

Først har jeg lige nogle svar på dine punkter.

1. Nej, det er ikke sikkert at det er IP på din ME maskine der har det skidt... Hvis ikke du får en IP adresse kan du ikke pinge. Du får først en IP adresse, og kan så pinge bagefter.
2. Nej, der er ikke en indbygget firewall i ME, men det kunne jo godt være du selv havde installeret en (f.eks. ZoneAlarm).
3. Fuldstændig korrekt - det er dog set før at 1 enkelt port i en hub/switch er brændt af...

Jeg har lige et par flere spørgsmål/ideer:
1. Prøv at lave en IPCONFIG /ALL for at se om din ME har fået en IP adresse - (ME er sat op til DHCP, ikke ?). Du skal samtidig sikre dig at subnet masken er korrekt (er sandsynligvis 255.255.255.0.
2. Er der link på dit netværkskort i din ME ?
3. Er netværkskortet installeret og genkendt i enhedshåndteringen ?
4. Prøv at slutte din ME i en anden port i hub'en. Prøv også at sætte den direkte i routeren - virker noget af det ?
Avatar billede shooter Novice
07. februar 2003 - 12:32 #8
Hello

Tak for alle svarene.
mfpoulsen:

ad.1. Det prøver jeg - subnetmask står til 255.255.255.0 (så vidt jeg husker).
ad.2. øhhhhh - hvad er det?
ad.3. jeg har godt nok skiftet det men se nedenfor.
ad.4. Hardwaren er OK, idet W2K og ME maskinerne snakker fint sammen via netbios(tror jeg nok det er (deling af drev og printere)).

jensendk:
Det lyder jo lidt a la unix, hvor jeg er på hjemmebane så det prøver jeg også (med glæde).

Men som sagt kommer jeg først i nærheden af maskinerne søndag!
Avatar billede shooter Novice
08. december 2003 - 22:08 #9
Det viste sig at der var noget galt med ISDN routeren. Efter der er kommet en adsl forbindelse med en linksys router virker det hele bare perfekt. Det har været en sej kamp, men resultatet er super.
Avatar billede shooter Novice
08. december 2003 - 22:12 #10
Ja-ja jeg ved godt at det s.. har været længe undervejs - men der er en forklaring jeg ikke vil trætte med.