Avatar billede royal12 Nybegynder
05. februar 2003 - 13:50 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Oracle HJÆLP!!!

Hejsa

Jeg har lige installeret en oracle8i enterprise (8.1.7) på en server. men den vil overhovedet ingen ting.
når jeg skriver: lsnrctl status
kommer den med følgene:
opretter forbindelse til (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=TCP)(HOST=SERVER!)(PORT=1521)))
TNS-12541: TNS: Ingen lytteproces
TNS-12560: TNS: Protokoladapter-fejl
TNS-00511: Ingen lytteproces
32-bit windows Error: 61: Unknown error

Hvad skal jeg gøre for at få den til at virke??

Mvh
Roayl
Avatar billede psv Nybegynder
05. februar 2003 - 13:52 #1
Øøøh - du kunne evt. oprette en database!
Avatar billede royal12 Nybegynder
05. februar 2003 - 13:53 #2
hmm...hvordan jeg er helt ny i oracle!!!
Avatar billede psv Nybegynder
05. februar 2003 - 13:55 #3
Tjah - så kan jeg kun anbefale at læse lidt... Oracle er bestemt ikke en "click'n'run"-database.
Avatar billede royal12 Nybegynder
05. februar 2003 - 13:56 #4
det ved jeg.. har programmeret en heldel til den, med aldrig installeret den. Og den skal være oppe at køre inden i morgen. så hjælp mig!!!
Avatar billede arnvig Nybegynder
05. februar 2003 - 13:58 #5
Enig med PSV: Bliver nok svært at få lavet en komplet Oracle installation via eksperten, specielt indenfor 24 timer
Avatar billede royal12 Nybegynder
05. februar 2003 - 14:00 #6
jeg skal bare kunne til gå en database fra nogle asp filer!!
Avatar billede psv Nybegynder
05. februar 2003 - 14:02 #7
Det er jo netop det... Jeg brugte flere dage på at lave min første Oracle-database... Og jeg havde også programmeret mod den over et år først...
Avatar billede pge Nybegynder
05. februar 2003 - 14:06 #8
Du skal have opsat din tns-FIL.
Avatar billede pge Nybegynder
05. februar 2003 - 14:07 #9
I filen TNSNAMES.ORA skal du rette der hvor der står HOST.
Der skal du skrive IP-adressen på maskinen/databasen.

Mvh
Per
Avatar billede psv Nybegynder
05. februar 2003 - 14:13 #10
Uden en database er det vel ikke interessant at konfigurere listeneren!
Avatar billede pge Nybegynder
05. februar 2003 - 14:24 #11
Det tager ikke en hel dag at installere en "Personal Oracle".
Jeg gjorde det på et par timer eller 3.

Og hvis du "bare" skal kunne tilgå basen fra asp kan du vel klare dig med en "lille" "personal"-udgave.
Avatar billede royal12 Nybegynder
05. februar 2003 - 14:30 #12
hvilken en af TNSNAMES.ORA filerne:
C:/oracle/ora81/admin
C:/oracle/ora81/network/admin
C:/oracle/ora81/network/admin/sample
Avatar billede pge Nybegynder
05. februar 2003 - 14:40 #13
Bare ret i en af dem, og kopier så filen rundt.
Men slet den, der ligger i sample, da det kun er en eksempel-fil.
Avatar billede royal12 Nybegynder
05. februar 2003 - 14:52 #14
host har da en ip-adresse på maskinen:

SIEMENS_127.0.0.1 =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = 127.0.0.1)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA = (SID = siemens)(SERVER = DEDICATED))
  )

TEST_127.0.0.1 =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = 127.0.0.1)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA = (SID = test)(SERVER = DEDICATED))
  )
Avatar billede royal12 Nybegynder
05. februar 2003 - 14:54 #15
så længe den køre internt på 127.0.0.1 så skulle det da ikke være nødvendigt at åbne i firewallen...i vel??
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. februar 2003 - 15:58 #16
hov hov... i virker til at være helt ude på et sidespor....

Listeneren kører ikke... Det er vel bare at starte listeneren..
lsnrctl start

Du skal ikke slette den i sample. Den er altid god at have, hvis du en dag skal bruge en frisk kopi.
Det er den i C:/oracle/ora81/network/admin der gælder! Du skal have sat en
parameter der hedder TNS_ADMIN, hvis det ikke slukke være den i C:/oracle/ora81/network/admin... så jeg er ret sikker.

Prøv nu lige at starte listeneren først.

Lad os checke om du har en base:
Du vil automatisk få nogle service når du installere enterprise edition. De starter alle med navnet oracle*****
Giv mig lige en liste over dem du har... Så skal vi nok få den base op på et par timer..
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. februar 2003 - 15:59 #17
slukke ??? Skulle!! ;-) .. det gik lidt stærkt .. he he
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. februar 2003 - 16:05 #18
hvis nu du har VNC på maskinen og der er adgang fra nettet ind til den, så skal jeg nok logge på og hjælpe dig..
Avatar billede pnielsen Nybegynder
06. februar 2003 - 13:10 #19
hmmm... faldt du i søvn ?