Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. februar 2003 - 12:04 Der er 101 kommentarer

C++ vs Delphi

Hvad er årsagen til, at mange programmører vælger at lave deres Windows-programmer i C++ istedet for i Delphi?

De eneste argumenter jeg har hørt er:
"C++ kan bruges til andet end Windows", men mit spørgsmål lyder jo på WINDOWS-programmer, du kan alligevel ikke compile din C++ source til et Windows-program i f.eks. Linux bare sådan uden videre (så skal du have en emulator, og så kan Delphi også klare det).

Det andet argument jeg har hørt er:
"C++ er meget større og stærkere".
Mit spørgsmål til den lyder så:
Bruger du måske en skovl når du skal tage salt/sukker, eller bruger du en teske? Det er meget muligt, at teskeen ikke er så stor og ikke kan tage så meget, men den er da meget mere velegnet til den opgave den nu engang er lavet til, end skovlen (som jo er mere velegnet til de lidt størrer "projekter" som der med en teske vil tage endu længere tid at lave).

Så hvorfor bruge C++ til Windows-programmer, når Delphi er langt mere velegnet?
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 12:07 #1
Delphi til Linux er da laver. Den hedder Kylix
Avatar billede soreno Praktikant
05. februar 2003 - 12:10 #2
Med delphi har man tendens til at fokusere på skærmbilleder istedet for et fornuftigt fundament. Med c/c++ er det omvendt (naturligvis min personlige observation..).

Jeg ville bl.a. vælge c/c++ på grund af syntaksen. Jeg bryder mig ikke om pascal/delphi syntaks.

En anden god grund til at vælge c/c++ er at de begge er standardiseret hos nogle organisationer - så har man mulighed for at skifte leverandør hvis man ikke er tilfreds eller leverandøren bliver opkøbt/går konkurs.
(Mig bekendt er pascal/delphi ikke standardiseret ?)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2003 - 12:12 #3
Efter min mening så er de to væsentligste grunde til at C++ er så
meget mere udbredt end Delphi at:

1)  De fleste studerende idag lærer C/C++ (efterhånden dog en del Java
    i stedetfor) mens meget få studerende lærer Pascal/Delphi (i modsætning
    til for 20 år siden).

2)  Mange Windows baserede firmaer foretrækker software fra Microsoft
    i stedet for 3. part (Borland).
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2003 - 12:13 #4
søren>

Pascal er skam ISO standardiseret.

Delphi har så en gazillion extensions til ISO Pascal, men Microsft
har vel en bazillion extensions til ANSI C & C++ !
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 12:16 #5
soreno >> Det der med hvad du focuserer på er vel op til den enkelte programmør ...

Jeg har svært ved at se anvenligheden af et compiler som VC++ .. Nuvel til drivere men ellers ikke.

Iøvrigt ejer Microsoft Borland  .. Så 3. Part ?

Jens B
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 12:20 #6
Det er en religion. Jeg har selv programmeret mange år i Delphi, og det er et rigtigt fedt udviklingsmiljø. soreno har en pointe, men jeg mener at det skyldes at der nok er flere der starter i VB/Delphi end i c++. I teorien kan du lave alt i begge sprog. c++ har dog den fordel, at alle MS eksempler kommer i c++ og (!)VB.

Jeg vil også mene, at c++ er et bedre fundament til "seriøs erhvervprogrammering". Ikke fordi sproget nødvendigvis giver en fordel, men fordi MS c++ næsten er en de-facto standard. Til GUI programmering kan man jo så bruge ... VB *sorry folks*

Inprise har det vist nok hårdt økonomisk, og de har før udvist en eksemplarisk evne til ikke at rette fejl i produktet over flere år. Jeg har ikke den samme lange erfaring og dybtgående kendskab med MS udviklingsprodukter til at kunne udtale mig om det samme her.

JP
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 12:23 #7
jpvj >> Den der med borland ikke retter fejl kender jeg ikke noget til ... Tvært om !
Avatar billede soreno Praktikant
05. februar 2003 - 12:25 #8
jens >> "Anvenligheden af compileren" tror vi skal lade ligge.. - det ender sgu bare i jihad.. :-)

Som skrevet, er det min observation. Og det er da korrekt at det er op til programmøren at udnytte værktøjet.

Jeg troede egentlig at det opkøb af Borland var en and (at de istedet købte Rational) ?

arne >> Rart at vide. Hvor meget er en *zillion ? ;-)
Men der er, mig bekendt, ikke andre leverandører af delphi end borland.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2003 - 12:27 #9
borrisholt>

Microsoft ejer *ikke* Borland.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2003 - 12:28 #10
søren>

Det var IBM som købte Rational.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2003 - 12:31 #11
Og om man synes at:

void f(int a, int *b)
{
  if(a > 0) {
      *b = 1;
  } else {
      *b = 0;
  }

er pænere end:

procedure f(a : integer, var b : integer);

begin
  if a > 0 then begin
      b := 1;
  end else begin
      b := 0;
  end;

er jo et rent individuelt smags-spørgsmål.
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 12:31 #12
soreno >> Det med religionen bør vi nok lade ligge ... Det har du ret i.

Borland er eneste lev. af Delphi. Spreoget Hedder i øvrigt Object Pascal, men DET er en detalje.

Min største avation mod MS C++, og ligende milijøer, er at jeg synes man koder sig ihjel for simple ting ....

En af de største mangler er nog sysutils.pas, det kræver dog du kender Delphi, for at vide hhvad jeg mener ...

Men der i ligger der en masse rare små routiner, som man næsten ikke kan leve uden.

Hvis det er fordi man foretrækker C+++, som sprog, er der jo Builderen på marked.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2003 - 12:34 #13
søren>

Ja Borland er ene om Delphi, mens der vist stadig er 3. part leverandører
af C++ compilere til Windows der ikke er gået konkurs endnu.

Men helt ærligt tror jeg ikke at folk vælger VC++ over Delphi,
fordi at de kan vælge en 3. parts leverandør hvis Microsoft går konkurs.

1)  Det er ikke sandsyneligt.
2)  Hvis Microsoft gig konkurs så forsvandt Windows vil også og
    så kan man ikke bruge en 3. parts C++ compiler alligevel.
Avatar billede soreno Praktikant
05. februar 2003 - 12:47 #14
jens >> Nej, jeg ved ikke hvad sysutils.pas er for'n fætter. Jeg har søgt lidt men kan ikke finde nogen form for dokumentation. Det kan jeg derimod hvis jeg søger på f.eks. stdlib og stdio.. Hvad kan sysutils ?

arne >>  Jeg er tilhænger af et frit valg (og fri software). Derfor ser jeg gerne flere leverandører af (næsten) samme produkt.
Men set med virksomhedsbrillerne så er det jo bare at følge strømmen og bruge Microsofts produkter - det er sikkert mest givende. Set men fremtidsbrillerne (de er godt nok lidt duggede..) så der intet der er sikkert. Heller ikke at Microsoft ikke bliver holdt i strammere tøjler, bliver splittet op osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2003 - 12:56 #15
søren>

Jeg er skam stor tilhænger af OSS m.v..

Men spørgsmålet gik jo på hvorfor der laves så meget mere C++ end Delphi
til Windows.

Og der tror jeg ikke at "hvis MS VC++ forsvandt så kan vi vælge
en anden C++ compiler" har nogen som helst betydning for
beslutnings-processen.

Det bunder mere i hvad de ansatte kan (minimering af uddannelses
omkostninger) og gøre-som-alle-andre/satse-på-det-sikre/minimere-antal-leverandører
(og der vinder Microsoft over Borland - og om man kan lide det eller
ej, om man tror det er godt for IT industrien eller ej, om det holder på
langt sigt eller ej - det er ret ligegyldigt, det betyder noget hos
beslutningstagerne idag).
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. februar 2003 - 13:39 #16
LIDT OM SPILBRANCHEN!!!

Jeg har helt sikkert ikke samme erfaring med Delphi og C++ "All Around" som I har gutter, dog synes jeg alligevel at jeg bor indskyde at rent grafisk (Inc. OpenGL) er Delphi et MEGET hurtigt og effektivt sprog, blandt andet fordi at Delphi bliver kompilet glimrende men ogsaa fordi at den er i stand til at kompile rent assembler kode. Grunden til at jeg kraftigt vil understrege dette er at jeg ofte hore folk udtale at Delphi ikke er hurtig/staerk nok til blandt andet spilbranchen og andre grafiske sammenhaenge - og det er og bliver en stor misforstaelse. Grunden til at Delphi ikke bliver anvendt saa meget i spilbranchen er fordi at store 3D applikationer som 3D Studio Max, Maya, SoftImage, Lighwave osv. er alle skrevet i C/C++. Det vil derfor blive lidt af en omvej at skrive plugins, editore osv. der har direkte tilgang til disse applikationer, hvis man bruger andre sprog end C/C++. Da spilbranchen er en stresset It branche er dette derfor en meget vigtig faktor da tid og deadlines betyder ufattelig mange penge.
Saa min konklusion er at det ikke kun er paa grund af et sprogs styrke, men paa grund af tidsnod og selvfolig de kaere alt afgorende penge der bestemmer om et firma (branche) vaelger sprog!!!

Soren Klit Lambaek
Teesside University of Middlesbrough
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. februar 2003 - 16:52 #17
Det tager da dobbelt så lang tid at udvikle Windows-programmer med VC++ (selv med MFC og dens Delphi-lignende miljø (dialog-editoren).
Jeg vil vædde med, at hvis vi tager 2 programmører, som begge taster lige hurtigt, en der er rigtig godt inde i C++, brug af Visual C++ og evt. MFC eller hvad han vælger at bruge, og en anden der er lige så god til Delphi, som den først nævnte programmør er god til Visual C++, og er lige så god til Pascal, som den først nævnte programmør er god til C++, og de begge 2 er lige godt inde i OpenGL eller DirectX, og giver dem til opgave, at lave et Windows-baseret 3D-modelleringsprogram via OpenGL eller DirectX, så vil Delphi-programmøren være først færdig.

Hvis de derimod skulle udvikle et spil, som ikke har nogen windows-lignende GUI, men udelukkende fokuserer grafik, så vil de blive færdig på samme tid, men C++ programmøren har arbejdet mere "behageligt" end Delphi-programmøren.
Men i det øjeblik der bliver kastet en GUI ind i programmet, så vinder Delphi.

Jeg vælger kun at programmerer i Pascal, pga. Delphi. Hvis jeg derimod fik valget mellem at programmerer i Turbo Pascal eller i Turbo C++, vil jeg vælge Turbo C++, eftersom C++ er det mest behagelige sprog. Bruger dog ikke Borland C++ Builder, selvom det har C++ OG et Delphi-miljø, fordi at det simpelthen er blevet for bøvlet at arbejde med... Jeg ved ikke hvorfor, men det er som om at Pascal simpelthen er SKABT til Delphi, og ikke til noget som helst andet, og at Delphi-miljøet ikke er skabt til andet end Pascal, og at proppe et andet sprog ind (som f.eks. C++) kun gør det mere bøvlet at arbejde med...

Her er hvad jeg mener man skal bruge de forskellige værktøjer til:

Delphi:
1. Windows-programmer der benytter sig af Windows-lignende GUI.

C++:
1. Windows-programmer der udelukkende fokuserer på grafik (ikke grafik-    editorer, de indeholder stadig Windows-lignende GUI, men rent grafik).

2. Til styring af div. elektronik (f.eks. at programmerer en maskine til at gøre et eller andet).

Java:
Til udvikling af applikationer til håndholdte og mobil-telefoner (hertil
kan C++ også anvendes, men foretrækker Java til dette område, eftersom jeg så ikke behøver at skrive koden om, hvis jeg skal udvikle til 2 forskellige håndholdte).

At bruge Java til at udvikle Windows-applikationer, eller at Delphi til at
udvikle applikationer til håndholdte eller til styring af maskiner dur simpelthen ikke. Selvom alle sprogende KAN anvendes til alle dele (Delphi KAN godt bruges til at udvikle programmer til styring af maskiner eller til applikationer på håndholdte), så mener jeg stadig man skal holde dem adskildt, og lade dem klare hver sit arbejde. C++ er godt til all-around samt til GUI-opbygning, men da Delphi kom på banen, blev den altså bedst til GUI, og så er det vel at foretrække den (da den er bedst til det), C++ til noget andet, og Java til noget helt 3.

Hold værktøjerne adskildt.
Avatar billede punnishment Nybegynder
05. februar 2003 - 17:08 #18
Lige et lille spørgsmål....
Nu har jeg arbejdet med ASP i mange år (3-4) og syntaksen minder meget om (Delphi)/Visual Basic
Men her på det sidste års tid har jeg arbejdet rigtig meget med JavaScript, hvor dens syntaks minder meget om C++

Hvad ville jeres råd være om hvilket sprog man skulle vælge at gå igang med. Jeg har hentet programmet: Dev-C++ dvs., jeg faktisk har valgt c++ men er det det rigtige valg?
Jeg har tænkt mig at lave online (windows) programmer, spil osv.. (i længere sigt, når jeg har specialiseret mig)
Avatar billede tosssen Nybegynder
05. februar 2003 - 17:56 #19
Vælg c++! Hvis du vil lave spil, så er c++ stort set det eneste rigtige. Det er standardsproget i spil-industrien og derfor også det sprog, hvor langt det meste eksempelkode til spil eksisterer i.
Avatar billede zerohero Nybegynder
06. februar 2003 - 14:19 #20
dcgeek>> "...vil jeg vælge Turbo C++, eftersom C++ er det mest behagelige sprog..." Det der er mest behaglig for dig behover jo nodvendigvis ikke at vaere ligesaa behaglig for en andre - Det er vel en smagssag, som er helt op til den enkelte programmor!!! Du naevner senere at du ville vaelge C++ til Windows-programmer der udelukkende fokusere paa grafik - Hvorfor? Efter min mening er C++ ikke mere rigtigt at bruge til grafik end foreksempel Delphi - og det har absolut intet med GUI at gore!!! Grafik og GUI har abolut intet med hinanden at gore, skal jeg gentage Grafik og GUI har absolut intet med hinanden at gore!!! :-))
Avatar billede dcgeek Nybegynder
06. februar 2003 - 14:34 #21
Det vidste jeg godt, jeg mener bare, at når man programmerer i grafik, så glemmer du alt om GUI (som du selv nævner GUI og grafik er ikke det samme, nej, du bruger heller ikke drag'n drop når du programmerer grafik, det gør du derimod når du designer User Interface).

Derfor vil jeg vælge C++ hvis mine programmer udelukkende fokuserer på grafik, for så behøver jeg ikke at tage højde for GUI, så skal jeg *kun* kigge på min kode, og kan glemme alt om GUI-design. Men igen, jeg vil KUN programmerer i C++ hvis det er programmer der ikke fokuserer så meget på GUI, men med funktioner (f.eks. til styring af maskiner, det er ikke særlig ofte du ser GUI'en der).

Jeg bruger kun Pascal pga. Delphi. Mener tilgengæld at Delphi-miljøet er SKABT til Pascal, og ikke til C++ som med Borland C++ Builder.
Kort sagt er min mening:

Pascal er KUN godt pga. Delphi, og Delphi er KUN godt pga. Pascal (dvs. INGEN c++ i Delphi-miljøet som i Borland C++ Builder og INGEN Pascal i "rent-kode-miljøer" (som f.eks. i Dev-c++, FreePascal, Turbo Pascal og andre "kun-rent-kode-miljøer")).
Avatar billede zerohero Nybegynder
06. februar 2003 - 14:45 #22
Selvfolig har du ret i at det kunne forvirre en ikke saa erfaren programmor med en et GUI miljo, hvis han eller hun kun er interesseret i at udvikle "rent" grafisk baseret applikationer (altsaa programmer uden Bruger Interface), men jeg ser det nu kun som en mega fordel. Naar jeg taenker paa alle de smaa-test, hvor jeg lige har brugt en TScrollBar, eller en TPanel osv. for hurtigt at teste en lille del i en storre sammenhaeng, har det kun vaeret en fordel at kunne (en stor lettelse) at man lige kunne bruge en eller anden komponent til at i forbindelse med en lyn-test!!!
Avatar billede dcgeek Nybegynder
07. februar 2003 - 09:29 #23
Men for lige at komme tilbage til emnet:
Hvorfor bruger man C++ til udvikling af almindelige Windows-programmer, når Delphi er langt stærkere og hurtigere på det området?
Avatar billede soreno Praktikant
07. februar 2003 - 09:36 #24
dcgeek >>
Prøv at være lidt mere konkret (for at spore os tilbage på emnet).
Hvad er det helt præcist der gør Delphi "stærkere og hurtigere" (i stikord) ?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
07. februar 2003 - 13:58 #25
Det der gør Delphi stærkere og hurtigere på det område (og KUN på det område, mener jeg) er, at du kan se hvordan dit program vil komme til at se ud under design-time, du behøver ikke at compile og køre programmet for hver gang du har placeret en ny button, for at teste om den er placeret rigtigt, samtidig med, at du bare kan dobbeltklikke på hver enkelte button, panel eller whatever, og kun se koden for det du vil til at arbejde med, og ikke 800 andre liniers kode (jo, hvis du scroller frem og tilbage). Mange WYSIWYG programmer har den ulempe, at din frihed bliver begrænset, og du kan ikke gå ind og ændre på de forskellige komponenter, det kan du i Delphi, der er tilhørende .pas filer med, og det er faktisk kun programmøren af det enkelte komponent der bestemmer, om du skal have lov til at ændre komponentet eller ej, og ikke programmet (som f.eks. hvis han kun vælger at inkludere en .dcu fil, så kan du ikke ændre komponenten, men det er programmøren af komponenten der bestemmer det, og ikke Delphi).

Du må da indrømme, at det er langt hurtigere og mere logisk at klikke på en button på et faneblad, og placere den på et af de dialogs som dit program indeholder, og trække og slippe den til det sted du vil have den placeret istedet for at se 100 % rent kode og hver gang du vil have en ny button, skal du oprette den, og skrive 12,42, hallo, hvordan skal jeg så kunne se hvor jeg placerer min button? Så skal jeg til at compile HVER evig eneste gang!

Okay, jeg ved godt, at Microsoft Visual C++ indeolder en dialog-editor, som kan det samme som i Delphi, der er bare 2 ulemper ved den i forhold til Delphi:

1. Når man arbejde med helt almindelige "windows-standard" komponenter som buttons, panels etc. skal du til at skrive et hav af koder for at få det ønskede resultat, f.eks. kan du i Delphi skrive:
label1.caption := 'hej';
Kan du gøre det i Visual C++? Nej! Du kan ikke bare placere en label, og så skrive label1->caption = "hej"; jeg kan ikke huske hvad man skal skrive i C++, men det var i hvertfald meget mere koder der skulle skrives, bare for at få 'hej' til at stå i en label.

2. Når du compiler dine projekter i Visual C++, får du udover projekt-fil(er)
en hel masse andre filer, der kun indirekte har noget at gøre med dit projekt.
Lad os sige at du gemmer dit arbejde som du har lavet i Delphi, der bliver lavet en projekt-fil samt et antal pas (og evt. form-filer) alt efter hvad der indgår i dit program. Hvis dit program indeholder 3 vinduer, kommer der 3 .pas og 3.frm filer og en .dpr fil (som er projekt-filen, der "holder sammen" på dine 3 andre filer). Det er jo meget logisk. I Visual C++ kommer der 5-10 andre filer, som du ikke har haft noget med at gøre.

Det er på den måde jeg mener at Delphi er hurtigere og stærkere end C++.
Avatar billede punnishment Nybegynder
07. februar 2003 - 15:12 #26
kan vi prøve at få Visual Basic med ind i billedet?

Så vidt jeg ved er det da også et meget udbredt programmerings sprog..??

dcgeek >>
som du skriver kan man i delphi bare skrive label1.caption := "hej"; og i C++ skal man skrive et hav af koder før man kan få programmet til at udskrive et "hej".... Men hvordan er det i Visual Basic - er det også så enkelt?
Avatar billede dilleberg Nybegynder
08. februar 2003 - 00:25 #27
dcgeek m.fl. >>>
Visual C++ og MFC: Sæt tekst på en button f.eks.
Button.SetWindowText("Det kræver sgu da ikke mange koder ???");

Visual C++ genererer en del temporærer filer, men hvilke oversættere gør ikke det ? Temporære filer skal ikke distribueres.
En færdig applikation kan godt bestå af en enkelt exe-fil !

C++ vs Delphi vs Visual Basic vs ...
Hvor mange seriøse applikationer er skrevet i andet end C/C++ ???
Hvor mange operativsystemer ???
Avatar billede dcgeek Nybegynder
08. februar 2003 - 10:35 #28
Mange seriøse programmer er skrevet i Delphi.
Spørg selv borrisholt, sidste år vise han mig et program på sin bærbare,
som kan styre et hotel... Hedder Picasso... Og koster 500.000 kr. - borrisholt - var det ikke det programmet kostede? Du ved det program du viste mig i sommerferien sidste år?

Nå, anyway, det var ihvertfald et stort, dyrt program - og udviklet i Delphi!
Og kom ikke og sig det ikke var "seriøst", så tror jeg sq du får borrisholt på nakken :)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2003 - 13:40 #29
dilleberg>

Der er skrevet rigtigt mange seriøse applikationer i andre sprog end
C/C++ bl.a. i Pascal, Fortran, Cobol, PL/I, Ada, Java for bare at
nævne nogle.

Der er tidligere skrevet operativ-systemer i mange forskellige
sprog bl.a. brugte Digital meget Bliss (foruden naturligvis assembler).

Men det er nok rigtigt at nyere operativ-systemer er normalt
skrevet i C. Det er ligesom et område C har sat sig på.
Avatar billede dilleberg Nybegynder
08. februar 2003 - 17:31 #30
arne_v>>> Du glemte Algol. Det har jeg faktisk selv anvendt i et par år.
Det pågældende styresystem var også skrevet i Algol.

Men jeg har selvfølgelig sat tingene lidt på spidsen :-)

Kan Delphi fås til andre platforme end Windows?

Og forresten... mon ikke den virtuelle Java maskine er skrevet i C/C++ ?
(bare et gæt)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2003 - 17:51 #31
Jeg tror der er ved at være langt mellem Algol applikationerne.

Algol-60 var stor, men Algol-68 slog vel aldrig rigtigt igennem.

Delphi er kun til Windows, men så vidt jeg ved er Kylix til
Linux source code kompatibel med Delphi.

JVM er sikkert skrevet i C. Men det gør jo ikke Java app til
en C app.

Dev-cpp er så vidt jeg ved lavet i Delphi, men derfor bliver
en C++ app udviklet i den jo heller ikke til en Delphi app.
Avatar billede dilleberg Nybegynder
10. februar 2003 - 00:04 #32
Jeg har ikke noget særligt kendskab til Delphi, men arbejder selv med Visual C++ / MFC .

Det kunne være interessant at vide, om Delphi er en udvidelse af Pascal eller om det er et udviklingsmiljø og Windows-framework til sproget Pascal.

For hvad er det vi skal diskutere...
C++ vs Pascal eller Visual Studio vs Delphi ?

Til dcgeek vil jeg lige sige, at et programs størrelse og pris ikke nødvendigvis har noget med kvalitet at gøre. Ellers ville "Amanda" jo ha' været en stor success ;-)

db
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2003 - 00:08 #33
Delphi er et Borland produkt - en IDE med libraries etc..

Sproget som vistnok ifølge en anden i denne tråd hedder Object Pascal er
Pascal med Borlands extensions (og de extensions er ret omfattende
i forhold til ISO Pascal).
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. februar 2003 - 01:37 #34
Uha, der er gået religion i den!!! :)

Hvem var det der en gang sagde "Man bliver for gammel til det der c:=c+1;"? :)

Lad mig med det samme sige at jeg er stor tilhænger af Delphi, så fik vi den på plads! :)

Jeg har nu gennem 2-3 år programmeret i Delphi, og hver eneste gang har jeg nydt det venlige brugerinterface, hjælpe-systemet (som dejligt nok, ikke ligger online), den læsevenlige kode og ikke mindst muligheden for at udvikle applikationer utrolig hurtigt. Jeg har flere gange haft denne diskussion med en kammerat. Han har ofte argumenteret for at man har bedre styr på sin kode når man selv skriver den fra bunden. Prøv lige at forklar manden ideen bag properties og events. Det hedder at holde styr på sine komponenter! ;) Når nu han er så glad for at skrive koden fra brunden, så har jeg også prøvet at forklare ham at man ikke behøver at bruge VCL'en i Delphi. Man kan sagtens komme til at skrive alt den skide kode som C++ programmørerne skal tvinges til at skrive hver gang. "Men du skriver jo ikke dine applikationer fra starten, du bruger VCL'en!" Selvfølgelig gør jeg da det! Hvis jeg skal hente min nye computer hos et eller andet firma der ligger 50 km væk, så tager jeg da heller ikke cyklen, så bliver det da en biltur! Okay, bilen fylder mere, den bruger mere benzin og man kommer i dårlig kondition. Fint nok, men:

Gør det noget at en applikation fylder lidt mere end den behøver (bil i forhold til cykel)?
Gør det noget at en applikation tager lidt flere ram end den behøver (benzin forbrug)?
Gør det noget at man skriver mindre kode selv (dårlig kondition)?

Nej, vel!
I det mindste får folkene med bilerne mere søvn og er lidt friskere til at køre nye steder hen næste dag, hvor folk med cykler har ømme muskler og også lige skal have lappet cyklen...
Med andre ord:
Folk med Delphi får mere tid til at gå nye veje og udforske nye elementer i omkring programmering. Folk med C++ er måske ikke helt færdige næste dag og hvis de er, så finder man dem trætte og så skulle der alligevel en patch på til sidst... ;)

Nu håber jeg ikke jeg har fornærmet nogen alt for meget... Ved godt at i alle i forvejen får for lidt søvn. Include(GeeksWhoNeedSleep, [hermandsen]);, men lidt humor skal der da være plads til! Se bare posttidspunktet for dette indlæg! :)

Håber også I forstår min lille sammenligning! ;)

Dilleberg spurte hvor mange seriøse applikationer der er skrevet i Delphi... Tjaaa... Et sted du måske kan sammenligne lidt er på SourceForge.net http://sourceforge.net/softwaremap/trove_list.php?form_cat=160
Her er lidt over 10.000 projektet skrevet i C, næsten 10.000 projekter skrevet i C++ og næsten 1.000 projekter i Delphi/Kylix (der ligger også et par hundrede stykker under Pascal og Object Pascal).

Hvis vi siger at det er statestikken verdenen over, multipliceret med en eller anden faktor (groft sagt), så har vi en hulens masse projekter i C/C++ og en kun en brøkdel Delphi-projekter. Betyder det at C++ har noget som Delphi ikke har? Til dels, ja... Delphi mangler f.eks. muligheden for at linke drivers. En mulighed de færeste nok får brug for, men alligevel!
Her tror jeg dog den store forskel findes pga. standarden rundt omkring i verdenen... Nogen bruger Windows, andre Linux, nogle helt andre Mac osv. Windows er den mest udbredte, hvilket betyder at den bruges af flest mennesker. C++ er den mest udbredte inden for programmering og bruges derfor af flest mennesker. Logisk!

Dilleberg, du spurte også hvor mange Operativ Systemer der var skrevet i Delphi. Nu ville det nok ikke være helt nemt at skrive et OS i Delphi eftersom Delphi er skrevet til Windows, men i Pascal så da... Jeg ved ikke præcist hvor mange, men kan da nævne et! Et OpenSource projekt ved navn Delphine har sat sig ind for at skrive et OS i Delphi! :)
http://sourceforge.net/projects/delphine/

I sidste ende må jeg nok indrømme at jeg nok har lidt den samme holdning som dcgeek. Sproget kommer an på opgaven. En mulighed nogen måske overser af og til er at koble de to sprog sammen og bygge en app med lidt fra det ene sprog og lidt fra det andet sprog. Her synes jeg selv at et godt eksempel er programmet Miranda-ICQ. http://sourceforge.net/projects/miranda-icq/
Det meste af selve programmet er skrevet i C og alt hvad der ellers hedder GUI er skrevet i Delphi. Hele projektet er så koblet sammen vha. diverse dll-filer og hvad ved jeg... En ide flere måske burde tage i brug! :)

En kammerat (samme som jeg havde religionskrig med tidligere) spurte mig en gang om jeg ikke havde lyst til at lave en Config-app til et program han havde lavet (et program til åbning af andre programmer vha. globale hotkeys). Hans program var nemlig skrevet i C og var fuldstændig uden GUI. Skulle han så konfigurere det måtte han selv skrive de rette indstillinger i en dertilhørende dat-fil af et hjemmelavet format. Jeg var på med det samme og de levede lykkeligt til deres dages ende... Eller i hvert fald til Blue Screen of Death! :)

Nu er det vist på tide jeg kommer i seng, for jeg kan efterhånden mærke at jeg få skrevet mere end jeg får fortalt... Øhhhh!?

God nat alle i glade programmørere. May the source be with you! ;)

//hermandsen
Avatar billede dilleberg Nybegynder
10. februar 2003 - 01:37 #35
arne_v > Tak for svaret.

I så fald mener jeg at diskussionen drejer sig om udviklingsmiljøer.
Og hvad skal man så måle på ???
- Er det muligheden for at lave standard applikationer ?
- Er det muligheden for at lave komponenter (ActiveX / COM) ?
- Er det IDE'ens GUI ?
- Er det programmets hastighed/størrelse ?
- Er det portabilitet ?
- Er det standardisering ?
- Er det producenten ? (Ikke helt uvæsentlig, synes jeg, da mange betragter det som et minus, hvis producenten hedder Microsoft ;-)

Som sagt kender jeg kun Microsoft Visual C++/MFC. Findes der tilsvarende miljøer fra andre producenter ?

db
Avatar billede dilleberg Nybegynder
10. februar 2003 - 01:51 #36
hermandsen > Også tak for dit indlæg. Du beviser, at selvom man har taget parti, kan man sagtens komme med sobre og humoristiske indlæg.

Egentlig er det her en meget svær diskussion, for hvem har erfaring med begge
sprog/IDE'er?

db
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. februar 2003 - 01:53 #37
Jeg tror vi skal ha' vækket borrisholt for at få et rimeligt svar! ;)
Avatar billede borrisholt Novice
10. februar 2003 - 08:41 #38
Søde venner .. JEg har nogen gange andet at tage mig til end at side og chatte med jer :-)

Jeg har også et kammera der skal passes :-)

Nå anyway. Det er rigtigt jeg professionelt, arbejder med et proukt det hedder Picasso. Prisen er vist nærmer 100.000 for en instalation. Med det kan styre et hotel, og gør det mange steder her i landet, og enkelte steder i :Norge og Svergie samt Frankrig.

Det der gør delphi stærkt frem for fx. MFC er alle de ekstra ting der er med til Delphi som man selv skal skrive til MFC. OG jo jeg har programmeret MFC.

Et ander godt eksempel er fx hvis du en en label vil skrive hvad klokken er gør du sådan her i DElphi :

Label1.Caption := 'Klokken er : ' + TimeToStr(Now);

Generelt ligger der i sysutils.pas en masse rare konveterings ting. Samt ting "man ikke kan undvære"

Et nemt lille Delphi eks er liste alle filer i et bestemt biblotek :

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var
  res : Word;
  SearchRec : TSearchRec;
begin
  res :=  FindFirst('*.*', faAnyFile, SearchRec);
  while res = 0 do
  begin
    Memo1.Lines.Add(SearchRec.Name);
    Res := FindNext(SearchRec);
  end;
  FindClose(SearchRec);
end;

Det kunne jeg da godt tænke mig at se i MFC

Ellers er der sådan et kalsisk eks som at ligge lys/mørke på en JPEG billede :

Her er mit bidrag : www.borrisholt.com/Eksperten/brghtnss.zip Send mig etv MFC eksemplet så skal jeg lægge serverr plads til ...

Lad mig LIGE SLÅ HELT FAST Delphi laver SMå exefiler MFC Laver STORE.

1)
  Åben VSC++
2)
  Nyt MFC Projekt.
3)
  Smid en knap på. Nå du klikke på den kommer der en messagebox frem.
4)
  Kompiler og LINK STATISK !!!!! (Delphi er statisk linket)

Så har du en mondo stor exe fil !!!

Jens B
Avatar billede soreno Praktikant
10. februar 2003 - 10:25 #39
Husk lige at slå debug informationerne fra (MSVC++) hvis i vil sammenligne..
Avatar billede borrisholt Novice
10. februar 2003 - 10:28 #40
Ja for ellers skal man slå TD32 Debug til i Delphi.

Jens B
Avatar billede dilleberg Nybegynder
10. februar 2003 - 12:01 #41
Et MFC eksempel på at liste alle filer i et directory

void CListDirDlg::OnUpdate()
{
  UpdateData(TRUE);
  m_lbContent.ResetContent();
  m_lbContent.Dir(CFile::Attribute::normal, m_strDir + "*.*");
  UpdateData(FALSE);
}

Kommentarer:
Dette er en del af en lille applikation i Dialogform.
Dialogen indeholder
- et editfelt til indtastning af directorynavn. Feltet er tilknyttet en streng m_strDir
- en listbox til at vise directoryets indhold. Listboxen er tilknyttet et objekt af typen CListBox, m_lbContent
- en knap, Update, som tilknyttes en messagehandler, OnUpdate. Dvs OnUpdate kaldes når der trykkes på knappen.

Alle kontroller er anbragt i dialogen med den grafiske dialogeditor, dvs ingen kryptiske koordinater.
Ovenstående kode er det eneste jeg har skrevet.

UpdateData(TRUE) overfører data fra kontrollen til de interne variable.
UpdateData(FALSE) overfører data fra de interne variable til kontrollerne.

Filstørrelser:
MFC statisk linket (som *.lib) 20 KB (20480 bytes)
MFC dynamisk linket (som *.dll) 204 KB (208896 bytes)

Anslået tid til udvikling: 5 minutter

Nu var jeg så heldig, at CListBox'en har den ønskede funktionalitet ;-), men hvis det skal gøres som i Jens' eksempel vil det se sådan her ud:
void CListDirDlg::OnUpdate()
{
  UpdateData(TRUE);
  m_lbContent.ResetContent();
  struct _finddata_t fdFileinfo;
  CString strMask = m_strDir + _T("*.*");
  long lHandle = _tfindfirst(strMask,&fdFileinfo);
  if (lHandle != -1)
  {
    do
      m_lbContent.AddString(fdFileinfo.name);
    while (_tfindnext(lHandle,&fdFileinfo) != -1);
    _findclose(lHandle);
  }
  UpdateData(FALSE);
}

Kommentar: Lister alt, både filer og directories (herunder . og ..)
Men en passende filtrering er selvfølgelig mulig.

db
Avatar billede borrisholt Novice
11. februar 2003 - 08:26 #42
Det der sådan set er min overordnede pointe.

Borland altså bedere fat i den med GUI'en. Generaliseringen opstår her, fordi man ikke i væsenlig grad kan stille C++ Builder op i mod Delpi.

Den det med størelsen kan man komme ud over ved at bruge et program der kan pakke exe filen. Det bringer en gennemsnitligt Delphi program ned til 25% af størelsen. Og alt andet lige betyder det vel ikke så meget ?

Diverse tests viser at Delphi erlige så hurtig som C++ til at exekvere.

Det har tidligere været spurgt om Delphi findes til flere OS'er. Her er svaret ja. Den fås også til Linux. Men der hedder den Kylix, men er ellers det samme.

Jens B
Avatar billede segmose Nybegynder
11. februar 2003 - 13:17 #43
Og Kylix er desuden også C++ builder til Linux og hvorfor vælge nu når
man har gang i Borland tingene, programmerne kan jo laves halvt i hvert,
ikke at jeg ser nogen grund til at bruge Delphi delen når man også har
builder delen, hvis man ikke havde builderen så er det noget nemmere med
Delphi, så kunne man stadig hos borland linke det sammen med C++ kode.
Avatar billede narrr Nybegynder
11. februar 2003 - 22:26 #44
Helt ærligt, dcgeek, hvis du mener at Drag-n-drop systemet ved Delphi er den største fordel fremfor C++, så brug da Borland C++ builder.
Avatar billede narrr Nybegynder
11. februar 2003 - 22:40 #45
...og hvis det for alvor skal gå hurtigt, så er der jo QT: http://www.trolltech.com/ ...
Avatar billede borrisholt Novice
12. februar 2003 - 07:58 #46
narrr >> QT Ligger neden under Kylix.

Jeg venter stadig på en i MFC gidder lave sådan en fætter der kan ligge lys på en JPEg billede..

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 09:05 #47
Hvis nu MFC er så nemt og smidigt .. Hvorfor er der så ikke nogen der tager udfordringen op ?

Jens B
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 09:08 #48
Hvorfor ?

Den vigtigeste grund til at bruge VC++ istedet for Delphi er da kvaliteten af
debuggeren, resten er detaljer.
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 09:16 #49
miknil >> OKI den kendte jeg ikke ....

Mig bekendt kan du debugge det samme i begge sprog ... For den sags skyld grave linje nummerer ud, samt callstack hvis dit program generer en AV. Det kan man både i delphi og C++.

Mit påstulat var at Delphi er meget nemmere at kode noget i, og det kræver meget mere kode i MFC.

Det synspunkt vil jeg da gerne holde ved.

Jens B
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 09:23 #50
Hvis du ønsker at knalde en hurtig GUI sammen er Delphi eller Builder da et stærkere værktøj end VC++, men hvis det er det eneste du ønsker at opnå hvorfor så ikke bare krybe til korset og bruge VB.

Min pointe var at VC++ ' debugger er Delphi / builder's overlegen.
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 09:36 #51
miknil >> JEg er godt klar over din pointe .. JEg forstår bare ikke hvordan ...

Jens B
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 09:52 #52
Det må være fordi du ikke har brugt begge debuggere - så ville du ikke være i tvivl.
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 10:11 #53
Jeg har 1½ års professionel erfaring med Vc++
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 10:12 #54
Men aldrig brugt debuggeren ?
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 10:16 #55
Nu er det noget tid siden jeg har kodet Delphi (version 5.0) så muligvis debuggeren er forbedret.
Men - VC++ har den eneste debugger jeg kender til der er i stand til at debugge flertrådede programmer med et fornuftigt resultat, automatic watches, evaluate & modify, breakpoints o.s.v er andre debuggere klart overlegent, at dette muligvis skyldes at MS benytter sig af nogle hemmelige system hooks som konkurrenterne ikke kender til er jeg sådan set lige glad med.
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 10:33 #56
Jeg har nu ikke problemer med flere trådet applikaiotner, i Delphi 5.
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 10:35 #57
Jeg finder ikke grund til at uddybe mere, hvis du har arbejdet med begge applikationer og ikke mener VC++ debugger er overlegen så er det vel din egen sag.
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. februar 2003 - 11:23 #58
>>miknil
For mig virker det som om du har svært ved at forsvare din egen sag. Det kunne jo være at du selv to fejl!? :)

Jeg har endnu ikke haft problemer med at debugge flere trået programmer i Delphi, og jeg mener da selv at have haft samtlige af dine beskrevne funktioner, til hjælp!
Breakpoints, Evaluate & Modify, Automatic watches, debugging ned i den enkelte funktion, Just-in-time-debugger...
Samtidig gør Delphi hæftig brug af typer, hvilket betyder at compileren fortæller dig om der er den mindste fejl i koden, inden du kører programmet! Det kan også let undgåes vha. TypeCasting, eller konvertering via pointere. Har du dog vendt dig til Delphi's typer, så finder du sandsynligvis aldrig grund til at skulle bruge andet! :)

Delphi's klasse-heraki er også noget man klart bør fremhæve! :)

//hermandsen
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 11:36 #59
>hermandsen

Jeg er af den opfattelse at VC++ debugger er *klart* overlegen, jeg har brugt begge i længere perioder og haft den bedste oplevelse med VC++'s.
Watches, evaluate & modify ... er implementeret i alle seriøse debuggere, blot ikke så elegant og lettilgængeligt som i VC++, det er muligt at man også i Delphi kan debugge externe DLL'er, hooke op på en kørende applikation/service o.s.v - det er bare mest elegant i VC++.
Jeg vil påtage mig at debugge et IP/OOP com objekt i VC++, men aldrig i Delphi.
Klasse hierakiet i delphi er da udemærket, det er det sådan set også i VC++, Java o.s.v.

Det er naturligvis en subjektiv opfattelse, men jeg finder ObjectPascal alt for restriktiv, rigtige pointere er hvad der skal til.
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 11:41 #60
>hermandsen
"hvilket betyder at compileren fortæller dig om der er den mindste fejl i koden"
Er groft forsimplet,compileren kan kun hjælpe dig
med syntax fejl, semantiske fejl må du ha en debugger til at hjælpe dig med.
Fejl i (mine) C++ programmer skyldes sjældent type systemet, der er Delphi's )for mig) stærke typesystem bare en klods om benet.

miknil
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 11:46 #61
miknil >> Om så debugger ER 10x bedere, hjælper det vel ikke en hest når sproget er dybt besværligt at bruge !

Og restriktive eller ej .. Summa sumarum er at udvikling tiden ER længere i C++

Jens B
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 11:50 #62
>jans B
"Summa sumarum er at udvikling tiden ER længere i C++"
holder altså ikke.

For dig er udviklingstiden kortere i Delphi, det er fordi du skriver GUI
programmer, for mig er udviklingstiden kortere i C++, og debuggeren er om ikke den primære grund til valg af udviklingsværktøj så ihvertfald blandt de vigtigeste.
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 11:50 #63
>Jens B

jans b er naturligvis Jens B :-)

miknil
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2003 - 12:02 #64
miknil>

Uden iøvrigt at skulle gøre mig klog på emnet debugging i Delphi versus
debugging i VC++.

Så er det forkert at "Er groft forsimplet,compileren kan kun hjælpe
dig med syntax fejl, semantiske fejl må du ha en debugger til at hjælpe
dig med.".

Både syntax og semantiske fejl findes af compileren. Logiske fejl
finde i debuggeren. Visse ting som er semantiske fejl i Delphi
vil være logiske fejl i VC++.
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 12:05 #65
> arne_v
I et forsøg på at fremhæve min pointe så fik jeg selv gjort mig skyldig i en grov simplicificering :-)

Indlægget handlede primært om debugging i Delphi versus VC++.
Avatar billede miknil Nybegynder
17. februar 2003 - 12:17 #66
> arne_v
... "dig med syntax fejl, semantiske (LÆS: logiske) fejl må du ha en debugger til" som du jo så rigtigt påpeger.
Avatar billede hsloth Novice
17. februar 2003 - 13:35 #67
Når man skal vælge programmerings sprog og udviklingsværktøjer til et projekt er det min erfaring at en liste som at nedenstående kan hjælpe - vigtigste spørgsmål er først :

- Hvilke værktøjer har udviklerne erfaring med
- Hvilken type af appliktaion er der tale om (GUI, Server ?)
- Hvilken platform skal der afvikles på (f.eks. flere forskellige)
- Hvilke eksisterende komponenter eller systemer skal der integreres mod

Som jeg ser det er det vigtigste hvad udvilerne har erfaring med, den tid det tager at lære et nyt sprog eller et nyt værktøj vil med stor sandsynlighed "æde" en hvilken som helst besparelse man kan opnå ved at vælge et nyt værktøj. Med mindre det selvfølgeligt er et meget stort projekt (10+ mandår).

Jeg skal lige tilføje at jeg selv er inkarneret tilhænger af VisualStudio C++, jeg udvikler primært ikke-GUI (Server) ting, hvor jeg synes C++ er rigtigt godt. Og uanset hvad man mener om Microsoft så må jeg give miknil ret i at debuggeren i Visual Studio rykker for vildt . . .
Avatar billede narrr Nybegynder
17. februar 2003 - 14:44 #68
Øhm, som jeg ser det, er Delphi hurtigere, fordi man kan lave programmet med musen. Det er jo bare en stor omgang drag'n'drop, og så måske et par linier kode rundt omkring. Det er vel fordi andre allerede har gjort arbejdet med at skrive al koden, nu skal man så bare ændre på nogle properties.
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 14:57 #69
Øøøh ja ....

Det er MFC også .... Der er der bare gjort knap så meget arbejde ...

Jens B
Avatar billede dilleberg Nybegynder
17. februar 2003 - 15:06 #70
>narrr
Hvilken type programmer udvikler du ? Hvis programmering kun drejede sig om drag'n'drop, så var jeg ikke programmør.

Lad mig nævne en anden (efter min mening) fordel ved Visual Studio:
I mit firma udvikler vi, foruden i C++/MFC, også i en proprietær version af C, men anvender ikke desto mindre Visual Studio til at administrere projekterne og compilere med en anden C-oversætter. Er det noget man kan trimme Delphi til ?

Jeg udvikler plug-ins (dll'er) til en 3.parts applikation og disse plug-ins kræver en bestemt opsætning af compileren for at fungere. Men heldigvis leverer 3.parts udvikleren en wizard med til Visual Studio, således at opsætningen altid er korrekt. Hvordan forholder Delphi sig til det ?

db
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 15:13 #71
dilleberg >>
Dit spm forstod jeg ikke helt ! Om Delphi kan oversættet andet end Object Pascal ?

Den der med DLL filer er jeg heller ikke helt frisk på hvad du mener med ? Fordi selvfølgelig kan du lave DLL filer i Delphi. Det er du formentlig ikke i tvivl om. Men den der med en bestemt opsætning hvad er det ? Jo jeg ved godt hvad en opsætning er ....

Men du er nok nød til at forklare dig nærmer ...

Jens B
Avatar billede dilleberg Nybegynder
17. februar 2003 - 15:32 #72
Jens B>
Som jeg ser det, er Visual Studio bl.a. et (avanceret) interface til en make-fil. Jeg antager at make-fil begrebet er kendt. Derfor kan man faktisk specificere en vilkårlig compiler, hvis det er det man har brug for.

Vedr. opsætning, så kan Visual Studio f.eks. generere ActiveX komponenter, DLL'er, MFC baserede exe-filer, Win32 API baserede exe-filer, statisk/dynamisk linkede etc, som hver især kræver bestemte indstillinger.
I mit eget tilfælde, kræves at en række funktioner (f.eks entry-point) er eksporterede, for at "moder"-programmet kan kommunikere med plug-in'en, at include- og lib-path er korrekt, at struct-alignment er korrekt, osv.
Alt det sørger den medfølgende wizard for.

VC er meget konfigurerbart, man kan lave alle de "uundværlige" macro'er i VBA og putte det hele ind i sin egen toolbar, eller lave sine egne plug-ins i C++ (eller endda i Delphi). Se evt Codeguru og Codeproject som har masser af den slags nyttige småting.

db
Avatar billede dilleberg Nybegynder
17. februar 2003 - 15:37 #73
Lad os forresten lige glæde os over, at alle tilsyneladende arbejder med et udviklingsværktøj som de er glade for (og gider at forsvare her :-)

db
Avatar billede dilleberg Nybegynder
17. februar 2003 - 15:41 #74
arne_v:
Kan du beskrive en semantisk fejl i Delphi og hvordan systemet reagerer på den ?

db
Avatar billede borrisholt Novice
17. februar 2003 - 15:46 #75
NOGET HELT ANDET :

Er der nogen der har ERFARING med FaxServeren i Small Buissness Serveren ?

Jeg skal nok oprette et spm, med points til etc. Ville lige spørge først.

JEns B
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2003 - 16:33 #76
dilleberg>

i : integer;
x : double;

i := x;

variabel := variabel er syntaktisk korrekt, men man kan ikke
semantisk assigne en double til en integer i Pascal. Man skal explicit
kalde trunc.

C/C++ derimod laver bare en implicit trunkering.
Avatar billede hsloth Novice
17. februar 2003 - 16:42 #77
arne_v>

Med Visual C++ :

int i;
double x;

i = x;

Giver :
warning C4244: '=' : conversion from 'double' to 'int', possible loss of data
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2003 - 16:46 #78
Ja - men den builder alligevel. Pascal giver error.
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. februar 2003 - 17:15 #79
>>arne_v
Det er så det sted jeg mener at Delphi's geniale type-kontrol slår stærkt i gennem!
Det er da logisk at du ikke må tildele en heltalsvariabel et reel værdi! Den skal afrundes, trunkteres eller behandles på en eller anden måde...

Jeg er også glad for at Delphi har to former for division! "/" og "div"...

/ giver et resultat i reelle tal.
div giver et resultat i hele tal.

Er det fordi C++ folket er bange for at skrive for meget at de kun bruger "/"?
Jeg ved godt at "begin end;" er længere end "{ }", meeen jeg tror nu ikke man slider sit tastatur op fordi man bruge Delphi frem for C++! ;)

En anden ting...
Jeg hører ofte C++-programmørere sige at Pascal's syntaks er grim/uoverskuelig!? Hvorfor?

Nå, men jeg vil tilbage til min rapport! :(

//hermandsen
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2003 - 17:20 #80
begin end versus {} er jo ren smag og behag.

Personligt har jeg altid ment at det bedste var
begin xxxend, fordi det nogen gange gør koden mere
lætlæselig end både begin end og {}.

Hvis man kigger lidt på nyere sprog og antager at mennesker lærer
af deres fejl, så vil jeg konkludere at fejl ved suspekte assignments
er en god ting men at der ikke er behov for to divisioner.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2003 - 17:22 #81
hemandsen>

Og "Delphis geniale type-kontrol" er et lidt stærkt udtryk.

Wirth opfandt Pascal mange år før Borland blev stiftet.

Og der er mange andre sprog en Pascal med strong typing.

F.eks. Ada !
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. februar 2003 - 18:17 #82
>>arne_v
Delphi/Pascal... Vi taler vel samme sprog! ;)
Så Pascal da... Ved godt at Pascal er ved at have et par år på bagen! ;)

Der er dog ikke ret mange andre der snakker om Pascal, uden at komme til at tænke på Borland og Delphi i dag, men okay ret skal være ret...

Delphi <> Pascal;
Delphi != Pascal;

//hermandsen (vi kan dog godt blive enige om at dette er smart udkommentering af kode)
Avatar billede hsloth Novice
18. februar 2003 - 11:19 #83
arne_v>
"  Ja - men den builder alligevel. Pascal giver error. "

Med Microsoft's compiler bruger man : /WX - og så har man en fejl på ovenstående.

Keine Hexerei - nur behändigkeit

Jeg elsker når man selv kan vælge . . .
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2003 - 13:06 #84
Jo, men hvor mange får den faktisk slået til ?
Avatar billede hsloth Novice
18. februar 2003 - 13:26 #85
Alle dem der har glæde af rigide typecheck
Avatar billede dilleberg Nybegynder
21. februar 2003 - 12:06 #86
Et aldeles useriøst indlæg:
http://www.pbm.com/~lindahl/real.programmers.html

db ;-)
Avatar billede tommya Nybegynder
28. november 2003 - 13:01 #87
Det her er jo ikke en diskution om hvilket sprog der er bedst... Men en åben religionskamp mellem tilhængere af Microsoft og Borland. Vi bør jo nok se på de rå ISO standardiserede sprog c++ og Object Pascal istedet, og hertil må jeg jo tilføje at jeg intet videre har udvilklet i object pascal.

Grunden til jeg valgte C++ var sprogets åbenlyse mange muligheder, for det første er det et sprog der når du mestre det, ja bare kender det ordentligt, gør det nemt at skifte til stort set hvilket som helst andet sprog (og nej her taler jeg ikke om Nedre Mongolsk, Kinesisk eller Svensk). C++'s objekt orienterede overflade, samt det faktum at man godt styr over hukommelses håndteringen.

Button1->Caption = "blah blah";

Som den også ses i C++ har intet med sproget at gøre. Hvis i vil sammenligne C++ med Object Pascal så gør det på ren ISO, og ikke hvad forskellige 1. og 3. parts compilere vil. For jeg mener Microsoft er jo ikke de eneste der laver C++ compilere, Intel, Borland, osv. gør det jo også, hvor mange der fremstiller OP compilere ved jeg ikke.

Så var der en der i et svagt øjeblik nævnte Visual Basic, ja der er kun en ting at sige, grav det ned, smid det væk, brænd det, udryd det. VB er et sprog som med al respekt, tilhører midaldrende folkeskole lærere der hungre efter at kunne lære deres elever bare lidt om computere/programmer. VB er simpelt, så simpelt så mange rollinger har valgt at forpeste os med I love u lignende pis fra det sprog. VB er en ringe performer (C++ fordel), har en rodet syntaks (en anden af C++ stærke sider), Ikke objekt Orienteret (C++ er), Ringe hukommelses håndtering og kontrol over den mængde hukommelse ens programmer bruger (C++ stærk side), VB har ingen egentlig kontrol med porte (i ved hvad jeg vil skrive).... Jeg kunne blive ved, det har intet med C++ vs. OP at gøre men så er den hybel med VB og ja bare tag ASP med i graven, færdig.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. november 2003 - 13:05 #88
Hørt om VB.NET ?

:-)
Avatar billede tommya Nybegynder
28. november 2003 - 16:58 #89
Yes... men så længe ordet Basic stadig bare svagt kan antydes, har jeg det stadig som morgenen efter en gevaldig julefrokost hver gang jeg ser navnet.
Avatar billede tommya Nybegynder
28. november 2003 - 16:58 #90
: )
Avatar billede jasperDK Nybegynder
14. januar 2004 - 21:03 #91
FEDT SP.!!
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2004 - 21:08 #92
Der er også mode i IT branchen.

C++ blev moderne i 90'erne.

Microsoft promoverede C++ kraftigt.

Borland kunne ikke rigtigt finde deres ben at stå på.

(jeg er iøvrigt uening i at Delphi er "langt mere velegnet" - jeg vil
ikke gå meget længere end "også glimrende")
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2004 - 21:10 #93
Det er da iøvrigt sært som denne tråd har svært ved at uddø.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. januar 2004 - 21:32 #94
Hvordan ved du at Delphi er "langt mere velegnet"?

En vigtig grund til at bruge C++ er at der findes mere end en kompiler og at nogle af disse er gratis.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. januar 2004 - 21:40 #95
Eksperten kører ikke ret stabilt endnu, da jeg trykkede på linket var der ingen indlæg!
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2004 - 21:43 #96
Aha - så er jeg ikke blevet skør - jeg syntes nemlig heller ikke at jeg så
alle de indlæg da jeg postede første gang.

:-)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. januar 2004 - 22:41 #97
Undskyld forstyrelsen, men jeg kan ikke se indlæg i denne tråd hvis jeg ikke selv laver et indlæg!
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2004 - 22:47 #98
Du kan bare klikke "send" uden at skrive noget.

Så kan du læse uden at skrive.
Avatar billede akany_ Nybegynder
14. januar 2004 - 23:25 #99
Denne diskution har været et par gange på eksperten, og denneher gang vil jeg give mit besyv med.

  Min filosofi med hensyn til programmeringssprog er: Et programmeringssprog er et værktøj programmøren vælger til at udføre en vis opgave. Man kan sige at man har en værktøjskasse, hvori værktøjet er programmeringssprog som: C++, Delphi, C#, Jave etc.

  Så efter min mening skal man selv lade folk bestemme om de vil bruge en hammer eller en rørtang til at slå søm i med. De får valget mellem disse to stykker værktøj, men kan ikke fortryde uden at kulle starte forfra.
  Hammeren er hurtigere og mere sikker, og kan tage større søm, men rørtangen lå tæætere meget på.
C++ er sværre at lære men samtig hurtigere og mere stabilt (Hammeren) mens Delphi er let og lære men samtidig knap så hurtigt og knap stabilt(rørtangen).

  I starten går det godt med at slå søm i med rørtangen men pludselig kommer du til nogle store søm du ikke kan slå i. Hvad vil du så gøre? Du må enten opgive projektet,  starte forfra.
Avatar billede akany_ Nybegynder
14. januar 2004 - 23:29 #100
Sært. Kan kun se jer andres indlæg når jeg selv lægger et ?
Avatar billede stefmeister Nybegynder
12. marts 2004 - 21:18 #101
Jeg har personligt valgt at programmere i Delphi (startede rigtig med basis C og lidt videre til C++) og det er simpelthen fordi jeg synes at Delphi er mere overskueligt end C++.