Avatar billede exeter Nybegynder
05. februar 2003 - 01:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af netværk mellem win2000 og Mandrake

Jeg forsøger at forbinde en win2000 maskine og en maksine med (linux) Mandrake via en hub. Mit problem er at maskinerne ikke kan "se" hinanden. Jeg har forsøgt at bruge ping men uden held. Win2000 maskinen giver en "request timed out" når den forsøger at pinge mandrake maskinen. Mandrake maskinen siger "network is unreachable" når den pinger win2000 maskinen.

Jeg er begynder indenfor linux men det er lykkedes mig at sætte ip adressen på mandrake maskinen vha kommandoen "ifconfig 169.0.0.1 netmask 255.255.0.0". IP adressen på win2000 maskinen er pt. 80.235.134.95 (tildelt dynamisk af modem) men jeg har også forsøgt at slå modemet fra sådan at ip adressen begynder med 169 men det hjalp heller ikke.

Det kan vel ikke være fordi workgroup skal være det samme? - ved ikke om workgroup findes på mandrake.
Avatar billede riversen Nybegynder
05. februar 2003 - 06:41 #1
har du mulighed for at tilslutte en router til netværket? det vil være langt det nemmeste. Ellers kan vi forsøge at tildele to ip til din w2k maskine.

IP startende med 169 er ikke en god ide. Jeg vil foreslå 10.0.0.1 og 10.0.0.2
Avatar billede exeter Nybegynder
05. februar 2003 - 10:29 #2
Jeg har ikke mulighed for at tilslutte en router. Jeg har forsøgt at give w2k maskninen ip 10.0.0.1 og mandrake 10.0.0.2 og så kunne der pinges fra mandrake til w2k men ikke den anden vej. Jeg mistede desuden internetforbindelsen efter at have disabled dynamisk tildeling af ip. Jeg er ikke sikker på hvordan man tildeler 2 ip adr til det samme netkort (w2k maskinen)?
Avatar billede ts5584 Nybegynder
05. februar 2003 - 10:45 #3
hvis du sætter et netkort til i Win2K maskinen og sætter den til at dele internetforbindelsen, og sætter det andet netkort til at være i samme segment som mandrake maskinen. Det nemmeste er at bruge 192.168.0.XX segmentet da windows helst vil have at man bruger 192.168.0.1 til det netkort der kører på det interne netværk.
opsætningen du så skal bruge på mandrake maskinen er så ip 192.168.0.XX (XX = alt fra 2 til 254) subnet 255.255.255.0 standard gateway 192.168.0.1 og endelig DNS 192.168.0.1

og så skulle det køre
Avatar billede exeter Nybegynder
05. februar 2003 - 11:14 #4
->ts5584 Jeg er ikke sikker på hvordan jeg opsætter dns og standard gateway på mandrake makskinen. Når jeg opsætter ip bruger jeg kommandoen "ifconfig lo 192.168.0.2" og det kan måske være fejlen ligger her da der vel burde stå eth0 istedet for lo? Hvis jeg skriver eth0 får jeg en fejl "unknown interface: no such device".
Avatar billede exeter Nybegynder
05. februar 2003 - 11:20 #5
en anden ting er at når jeg skal pinge fra w2k til mandrake skal jeg gå ind i C:\WINNT\system32 for at kommandoen dur, da der åbenbart er et eller andet galt med min path. Kan det være problemet? Og i givet fald hvordan sætter jeg min path korrekt?
Avatar billede ts5584 Nybegynder
05. februar 2003 - 12:07 #6
ahh det har jeg prøvet ... så er det mandrake der har problemer med at bruge netkortet ... jeg løste det ved at flytte det over i et andet slot på bundkortet.
men der er da et opsætningsværktøj i xwindows i mandrake til at sætte netkort op ... det er der ihvertfald i både mandrake 8 og 9 har ikke prøvet nogen der er ældre.
Avatar billede ts5584 Nybegynder
05. februar 2003 - 12:09 #7
så vidt jeg husker er det det øverste ikon når du trykker på "start knappen"
Avatar billede exeter Nybegynder
05. februar 2003 - 12:47 #8
->ts5584 da det er en pc jeg har lånt har jeg ikke softwaren til netkortet - kan jeg stadig flytte det over i en anden port?
Jeg har fundet konfigurations manageren men kunne ikke helt finde ud af at sætte det op, man skal bl.a. indtaste primaryname+domain og kernel module.
Avatar billede ts5584 Nybegynder
05. februar 2003 - 12:56 #9
det kan man godt sprænge over ... der er et af fanebladene der har en TCP/IP opsætning der minder meget om den man finder i windows
tjaa det burde ikke gøre nogen forskel at flytte det. du skal ihvertfald ende med at der står både eth0 og lo når du skriver ifconfig.
nu hvor du kun har lo så er det kun loopback der er til rådighed, altså den pinger tilbage til sit eget netkort (det samme man gør når man skriver ping 127.0.0.1)
Avatar billede exeter Nybegynder
05. februar 2003 - 13:23 #10
Tak for hjælpen ts5584 - jeg har dog desværre stadig problemer. Jeg har nu prøvet at flytte netkortet og prøvet at konfigure ip adresser. Desværre er det stadig kun lo der kommer op når jeg skriver ifconfig. Hvis jeg skriver "service network status" kommer lo og eth0 op som "configured devices". Jeg er efterhånden rimelig frustreret men det lykkes vel på et tidspunkt.
Avatar billede exeter Nybegynder
05. februar 2003 - 13:28 #11
kan det være fordi netkorts softwaren ikke er installeret ordentligt?
Avatar billede ts5584 Nybegynder
05. februar 2003 - 13:32 #12
det mener jeg ikke for netkortet er jo højest sandsynligt installeret automatisk da mandrake blev installeret. har du prøvet at bytte netkort maskinerne imellem. man ved jo aldrig !!!
er desværre ikke nok linux haj til at komme med bedre forslag
Avatar billede exeter Nybegynder
09. februar 2003 - 19:23 #13
->ts5584 jeg prøvede også at bytte netkort men mandrake siger ikke noget om at den har fundet ny hw så det er lidt kompliceret at installere det (man skal compile nogle filer osv). Jeg må på en eller anden måde have kommet til at slette netkortet som installeret hw da jeg prøvede at konfigurere netværket - det er åbenbart hvad der kan ske når man er ny indenfor linux!!! Enden på det hele er blevet at jeg får mandrake installeret igen. Netkort vil så automatisk blive installeret igen - ikke ligefrem det smarteste men hva... Jeg giver dig pointsne ts5584 fordi du forsøgte at hjælpe mig - tak for det.