Avatar billede lsn Nybegynder
01. november 2000 - 09:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Taskbar

Hvordan laver man et program, der kan vise de minimerede vinduer i Windows-taskbaren? Man skal også kunne trykke på de minemerede vinduer, så de kan blive i normal størelse.

Send mig venligst et eksempel til:
lsnwebmaster@email.com

Jeg har nu fået Delphi 5, så i behæver ikke at tænke på, at konverterer det til en Delphi 3 version.

Til Borris Holt: Tak får Delphi 5. Nu kan jeg endelig bruge alle dine ekspempler på www.borrisholt.com

LSN
Avatar billede borrisholt Novice
01. november 2000 - 09:59 #1
Hnnm .. Lasse forstår jeg dig ret så vil du gerne selv lave en klon af taskbaren ? Altså nare windows til at tro at din taskbar er den \"rigtigt\" ? Well good luck. Der er et eksempel på hvordan man gør i den nyeste version af MSDN, men der er skrevet i C++ og lader sig ikke sådan lige porte til Delphi ...

Jens B
Avatar billede lsn Nybegynder
01. november 2000 - 11:33 #2
Nej, nej. Mit program skal bare vise de minimerede vinduer. Og når man trykker på dem, skal de bare blive maximerede eller i normal størelse.

Kan du ikke lige sende mig et eksempel, som virker i Delphi?

LSN
Avatar billede carstensm Nybegynder
01. november 2000 - 23:15 #3
Du spørger om hvordan et helt almindeligt windows-program laves - det var vist ikke eningen ... håber jeg :-)

Mener du ikke et program der kører i taskbarens status-område ligesom uret og lydstyrke o.s.v.?

Carsten
Avatar billede michaelras Nybegynder
02. november 2000 - 14:16 #4
En nem måde ville være at køre en FindWindow løkke og teste om vinduet er visible - så får du ALLE åbne vinduer...

Michael
Avatar billede michaelras Nybegynder
02. november 2000 - 14:33 #5
OK rettelse til ovenstående... det er selvfølgelig EnumWindows der skal bruges...

EnumWindows kører alle top-level vinduer igennem og kalder en brugerdefineret funktion med vinduets handle som parameter...

Så er det bare at bruge GetWindowLong(vinduets_handle, GWL_STYLE) og teste for WS_VISIBLE

Flags := GetWindowLong(vindue_handle, GWL_STYLE);
if (Flags and WS_VISIBLE) <> 0 then ShowMessage(\'Visible Top-level vindue!\');

Michael
Avatar billede borrisholt Novice
02. november 2000 - 14:47 #6
Du er på sporet Michael, men ikke helt ... Jeg arbejder lige på sagen, og dit forslag giver \"for mange\" vinduer ....

Jens B
Avatar billede michaelras Nybegynder
02. november 2000 - 14:52 #7
Måske skulle man også filtrere WS_POPUP vinduer fra... ved ikke om det er det

Michael
Avatar billede borrisholt Novice
02. november 2000 - 14:55 #8
Der var den sq !

if (Flags and WS_VISIBLE <> 0) and (Flags and WS_SYSMENU <> 0) and (Flags and WS_POPUP = 0)then ...

Hvis det udtryk evaluerer til sandt så findes den i taskbaren ... For et komplet eksempel skriv til Jens@borrisholt.com

Jens b
Avatar billede michaelras Nybegynder
02. november 2000 - 15:02 #9
Måske skulle man lige skrive det hele:

function MinEnumWindows(Hnd: THandle; LParam : Integer) : Boolean;
begin
  if (Flags and WS_VISIBLE <> 0) osv osv
end;

Og starte det hele sådan her:
EnumWindows(@MinEnumWindows, 0);

Michael
Avatar billede michaelras Nybegynder
02. november 2000 - 15:05 #10
Selvfølgelig:

function MinEnumWindows(Hnd: THandle; LParam : Integer) : Boolean;
  var Flags :Integer;
begin
  Flags := GetWindowLong(Hnd, GWL_STYLE);
  if (Flags and WS_VISIBLE <> 0) osv osv
end;

Michael

PS: Det er altså besværligt at skulle huske det hele i hovedet (Har ikke fået reinstalleret Delphi endnu efter formatering af harddisk :)
Avatar billede michaelras Nybegynder
02. november 2000 - 15:09 #11
Ved egentlig ikke om det er nødvendigt at specificere MinEnumWindows som stdcall ??
altså:
function MinEnumWindows(Hnd: THandle; LParam : Integer) : Boolean; stdcall;

Michael
Avatar billede michaelras Nybegynder
02. november 2000 - 15:16 #12
Eller:

function MinEnumWindows(Hnd: THandle; LParam : Integer) : Integer; stdcall;

Det er noget med at WIN32 API\'et bruger integers som Boolean...

Michael
Avatar billede borrisholt Novice
02. november 2000 - 15:22 #13
En form, en knap og det her :

Function EnumProc( wnd: HWND; Memo : TMemo ): BOOL; stdcall;
Var
  buf, caption: Array [0..255] of char;
  Flags : Longint;
Begin
  result := True;
  Flags := GetWindowLong(wnd, GWL_STYLE);

  if (Flags and WS_VISIBLE <> 0) and (Flags and WS_SYSMENU <> 0) and (Flags and WS_POPUP = 0)then
  begin
    GetClassname( wnd, buf, 256 );
    SendMessage( wnd, WM_GETTEXT, 256, integer(@caption));
    Memo.Lines.Add(Format(\'Caption : %s  Classname : %s\',[caption, buf]));
  end;

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  Memo1.Clear;
  EnumWindows( @EnumProc, integer( Memo1 ));
end;

Jens B
Avatar billede lsn Nybegynder
03. november 2000 - 15:12 #14
Okay. Svaret er accepteret.

LSN