Avatar billede Swift Praktikant
31. oktober 2000 - 21:47 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan indsættes et delay i et program ?

Jeg skal lave et C++ program der checker status\'en på nogle digitale input på et I/O kort.

Men hvis computeren nu står med en simpelt loop fx.

do
{
  if( InputBen1 = true )
    {
      enEllerAndenFunktion( void )
    }
} while 1 > 0

Så bruger maskinen jo 100% af sin energi på at checke om det skide input er sandt.
Kan man ikke lave et delay så hver gang den har checket inputet\'s værdi så skal programmet fx. vente 1/10 sekund ??
Avatar billede borrisholt Novice
31. oktober 2000 - 21:48 #1
BRUG sLEEP()

jENS b
Avatar billede borrisholt Novice
31. oktober 2000 - 21:49 #2
Ellers implemter din enEllerAndenFunktion() i en tråd ...

Jens b
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
01. november 2000 - 07:18 #3
Umiddelbart ville jeg skrive at du skulle implementere en delay() fra <dos.h>, men det virker sikkert ikke da det er hardware der programmeres og det ikke er pæn Ansi C++.

Dog ville jeg give dig det forslag at skrive din egen delay >> f.eks

int delay()
{
long count,var;

for(count=0;count<var;count++);

return(0);
}

Håber du kan bruge dette.

-jackonlinux
Avatar billede dmk Nybegynder
01. november 2000 - 10:04 #4
Det vil være dumt at tro, at du skal implementere din egen delay funktion. Sleep er lavet netop til det formål, så bare benyt den.

Sleep(int i) laver en pause i millisekunder på Windows.

sleep(int i) laver en pause i sekunder, og virker både i Windows og Linux.

usleep(int i) laver en pause i mikrosekunder, og virker kun i Linux.

Fælles for alle disse funktioner er, at de ikke bruger processortid i den tid de sleep\'er. Du skal være lidt hård for selv at lave en delay-funktion, som gør det samme, så det giver vi ikke engang diskutere. jackoblinux\'s metode bruger processortid når den kører.

At implementere EnEllerAndenFunktion i en tråd, vil ikke spare noget som helst. Det vil betyde, at andre tråde vil kunne eksekvere samtidig, så EnEllerAndenFunktion vil ikke få hele cpu-en for sig selv, men den vil stadig bruge fuld cpu-tid på at eksekvere.

Venligst,
DMK
Avatar billede Swift Praktikant
01. november 2000 - 14:58 #5
DMK:
Det lyder tigtig smart !

Men hvad er det med en tråd ??
Kan man lave en slags \"multitasking\" ?

Jeg har et andet program hvor et tryk på en NØDSTOP skal stoppe programmet så HURGIGT som muligt...??
Avatar billede lens Nybegynder
21. november 2000 - 22:48 #6
Tråde, er når der gøres flere ting på en gang (multithreading). Det er ret komplekst. Jeg ville bruge sleep(int);

Hvad med: exit(0);  :-)
Avatar billede dmk Nybegynder
22. november 2000 - 19:05 #7
Hvis du laver multitrådet programmer, så skal du i hvert fald ALDRIG benytte dig af en eller anden løkkestruktur, til at lave en pause i en af dine tråde. Den vil nemlig eksekvere pause-løkke-koden, og derved tage tid fra de andre tråde, som jo vel skal køre videre!

Multithreaded programmer er en meget stor gevinst i mange tilfælde, men pas på! Det kan være lidt svært at håndtere når man ikke er vant til at tænke i flere tråde. Alt hvad du tilgår fra flere tråde, skal mutex-beskyttes, ellers vil du opleve nogle \"sjove\" fejl.

Sleep fungerer fint med tråde også. Det er så kun den tråd der rammer en sleep-komando, som rent faktisk sleeper.

Exit(0) fungerer fint til at komme hurtigt ud af sint program.

DMK
Avatar billede mads_97 Nybegynder
24. november 2000 - 13:52 #8
Du kan altid benytte dig af funktionen \"time\".

Hent tiden fra din PC. \"hentet tid\"
Læg dit delay til.    \"delay\"
Kør med mellemrum testen:
\"nutid\" >= \"hentet tid\" + delay\"

For optimal udnyttelse læs i hjælp-filen under \"time\"