Avatar billede tjekket Nybegynder
03. februar 2003 - 14:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fejlmelding ved opstart

Min stakkels svigermor har fået en ny pc.
Den er der lidt problemer med.

1: kørt ok i 3 måneder
2: Begyndte at køre lidt mærkeligt, og kunne pludselig ikke starte op. Jeg havde tre muligheder for at starte den op, men ingen af dem kunne starte PC'en
3: Geninstallerede det hele, men fejlen kom en uge efter.
4: Gav forhandleren PC'en, han installerede XP igen og fortalte at der ikke var problemer med den (?!)
5: Jeg har installeret Office2000 og Canon printer (ca. 2 mdr. gammel)
6: Dagen efter kommer nedenstående fejlmeddelse frem ved boot-up

STOP: C0000221 unknown Hard error
\systemroot\system21\ntdll.dll

Hvad betyder denne fejl ??
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2003 - 14:29 #1
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2003 - 14:29 #2
Avatar billede tjekket Nybegynder
03. februar 2003 - 14:55 #3
Tak tak, men det virker lidt mærkeligt, gør det ikke ?
Jeg har udelukkende installeret office2000 og hendes printer. Dvs. at det kan være printeren som ikke virker? Driveren er klar til XP.
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2003 - 15:01 #4
det virker mærkligt, når det kun er office og en printer der bliver installeret..
men det kan også være et netværksproblem..
Avatar billede tjekket Nybegynder
03. februar 2003 - 15:08 #5
ja, det tror jeg også. Jeg er ikke nogen ekspert, men det ver vist en eller anden "LAN" forbindelse som ikke kunne oprettes ved start af PC. Jeg har sidenhen prøvet at lukke for forbindelsen, men WinXP prøver kan konstat se at der er en "ikke installeret" hardware.

Jeg prøver at snakke lidt med forhandleren, tak for hjælpen !!
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. februar 2003 - 15:13 #6
Hvis det er svigermor så ...  :-)

Well. Du skriver at der kun er installeret XP, Office 2000 og en Printer driver. Hvad med drivere til selve maskinen (lyd, net, gfx)? Er det XP's egne eller kommer de fra en CD?

Du kan jo prøve at afinstallere printeren. Jeg ville også umiddelbart gætte på en defekt driver. Da fejlen er konsekvent og altid sker under opstart, er der nok ikke tale om ustabil hardware.

JP
Avatar billede tjekket Nybegynder
03. februar 2003 - 15:18 #7
JP - printeren installeres helt uden problemer, plugger printeren i, XP finder den selv, jeg probber installationsCD'en i drevet, og vubs så er den installeret.

Drivere til selve maskinen ved jeg sku' ikke. Jeg fik maskien fra forhandleren med XP home på.
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2003 - 15:20 #8
pil netkort ud, hvis der er et....
Avatar billede tjekket Nybegynder
03. februar 2003 - 15:23 #9
det vil jeg lige kigge efter
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. februar 2003 - 21:55 #10
Det er sådan set sagen udvedkommende, at WinXP finder den selv. Det sker med alle PnP enheder i dag. Hvis driveren fra Canon er fejlbehæftet, så kan det give problemer.

Er fejlen forresten konsekvent? Dvs. kommer den hver gang du starter maskinen?
Avatar billede tjekket Nybegynder
05. februar 2003 - 08:32 #11
Jeg talte med forhandleren omkring at jeg kun havde intalleret office og printeren. Han snakkede noget om at hvis det var en USB printer, så skulle med installere driveren inden man plugger stikket i. Kan det passe ?

Jeg ved ikke om fejlen er konsekvent, jeg har installeret PC'en 2 gange og begge gange er den gået totalt ned. Da den sidste fejl kom, smed jeg den til forhandleren
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 10:41 #12
Hmmm... jeg kan ikke lige se, hvorfor det skulle kunne få Windows til at gå ned, hvis man gjorde det i den modsatte rækkefølge.

Det hænger vel sammen med måden, hvorpå man installerer driveren. Hvis det er installationsprogrammet, der "udpakker" drivern og installerer den, så bør man gøre det først, da man ellers risikerer at Windows finder en enhed, som den ikke genkender en driver til. Hermed kan du have enheden genkendt uden den fungerer. Det burde dog kunne løses ved at fjerne enheden og tilslutte den igen.

Ved at installere driveren først, vil Windows autoamtisk kunne installere den når enheden tilsluttes.

Jeg skal lige forstå det rigtigt: Efter du har oplevet problemet 1 gang, starter Windows aldrig igen uden fejlmeddelelsen?

Du har altså lavet en ren installation af Windows (incl. formattering af din primære partition), og herefter kan maskinen heller ikke starte?

Hvilken maskine har du? Spec. af komponenter tak.

JP
Avatar billede tjekket Nybegynder
05. februar 2003 - 10:46 #13
JP- nedenstående er hvorden det hele er forgået
1: kørt ok i 3 måneder
2: Begyndte at køre lidt mærkeligt, og kunne pludselig ikke starte op. Jeg havde tre muligheder for at starte den op, men ingen af dem kunne starte PC'en
3: Geninstallerede det hele, men fejlen kom en uge efter.
4: Gav forhandleren PC'en, han installerede XP igen og fortalte at der ikke var problemer med den (?!)
5: Jeg har installeret Office2000 og Canon printer (ca. 2 mdr. gammel)
6: Dagen efter kommer nedenstående fejlmeddelse frem ved boot-up

STOP: C0000221 unknown Hard error
\systemroot\system21\ntdll.dll

Jeg havde som sagt intalleret office og printeren, dvs. en ren installation af XP. Jeg kom tilbage dagen efter hvor jeg ville boote maksinen op, derefter kom fejlmeddelsen. Jeg prøve ikke at forsætte, slukkede, og smed den til forhandleren. Maskinen kommer tilbage i løbet af ugen, så prøver jeg igen. Jeg skal nok komme igen hvis probletmet opstår endnu engang.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 10:56 #14
Hmmm... lyder som en periodisk hardware fejl. Dette kan forårsage "alle" fejltype, ex. fejl i reg. databasen, fejl i filer på harddisken osv.

Da fejlen kommer hver gang du starter maskinen tyder det på at der sker en fejl i en driver (dvs. kernel space). Der er ikke andet at gøre end at reinstallere maskinen og begynde at fejlfinde.

Jeg ville tage den retur til forhandleren. Skulle du evt. komme til at betale for en reinstallation uden at fejlen er fundet, kan du jo altid komme tilbage og få dine penge refunderet hvis problemet viser sig igen.

Det er min erfaring (som både hw og sw) tekniker, at periodiske fejl tager mange timer at lokalisere...

JP
Avatar billede tjekket Nybegynder
05. februar 2003 - 11:04 #15
JP - tak for feed-back. jeg får PC'en tilbage i løbet af ugen, så prøver jeg igen. Stakkels svigermor..... Hendes første "rigtige" pc...