Avatar billede dl74 Nybegynder
03. februar 2003 - 11:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Eksport/Import fra tabel til excel

Har brug for at eksportere data fra oracle database til et excel regneark.
Brugere uden videre IT erfaring skal så tilføje oplysninger i en kolonne som jeg senere skal importere tilbage til oracle basen. Hvordan gør jeg mon det..?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
03. februar 2003 - 11:38 #1
Brug ODBC.

Åbn Excel, vælg Data > Get External Data og vælg et af underpunkterne der.

Brugerne skal have lidt uddannelse i hvordan de laver queries eller også skal du selv lave nogle prædefinerede queries til dem.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
03. februar 2003 - 11:38 #2
Det er selvfølgelig en forudsætning at brugerne også får ODBC-adgang til Oracle.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 11:39 #3
Jeg ville forsøge mig med comma separeret format som noget af det første. Det er et tilpast generelt format til at både orakel og excel kan håndtere det uden de store problemer
Avatar billede dl74 Nybegynder
04. februar 2003 - 11:01 #4
Det med odbc adgang er desværre udelukket da oracle basen befinder sig i en anden by end dem som skal udfylde kolonnen.
Basen er ikke i produktion endnu, så derfor kan jeg ikke give dem adgang til den.
Så hvordan kan jeg generere en komma eller tab separeret fil fra oracle og efterfølgende importere den igen.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
04. februar 2003 - 11:19 #5
Kig i moanualen på OTN - otn.oracle.com.

Jeg fandt denne her: http://otn.oracle.com/products/reports/htdocs/getstart/docs/B10310_01/howto.htm#1026228
Avatar billede e.oersted Nybegynder
10. februar 2003 - 10:57 #6
Du kan vælge at lave det manuelt. Først lav din select i sqlplus:
select felt1 || ';' || felt2 from exp_table

hvilket giver dig rækker som:
abcde;fghij

Hvis du smider dette output ud i en fil, kan denne importeres direkte i Excel.

For at opdatere din database kan du f.eks. lave MailMerge fra Word, hvor du bruger dit Excel-regneark som datasource. Du laver en post lignende:

UPDATE exp_table SET felt3 = <<excel_felt_3>> WHERE felt1 = <<Excel_felt_1>>

Hvis du merger ovenstående til en fil, kan du eksekvere denne direkte fra sqlplus.

Måske ikke det smarteste, men det virker :-)
Avatar billede dl74 Nybegynder
10. februar 2003 - 23:34 #7
Fornemt - Nogen gange har man bare lige brug for en snor at trække i så løse knuden sig op... Tak