Avatar billede nako Nybegynder
03. februar 2003 - 09:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Konflikt IP-Adresse

Vi er et lille firma der kører win98, vi får følgende fejlmeddelse " Der er opstået en konflikt med IP-adresse 192.168.168.253, fordi systemet har denne hardware-adresse 00:50:FC:2D:89:35."
Det er en meddelse der kommer lidt tilfældigt på forskellige maskiner, når den dukker op er det ikke muligt at gå på nettet.
Først troede vi at det var fordi vi havde 6 dynamiske Ip add til internettet, og 8 maskiner på netværket, det har vi så fået lavet om til en fast, desværre uden held !
Nogle forslag... inden chefen invisterer i nye maskiner :)
Niko
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 09:58 #1
Har I ijeres net en gammel printer eller andet udstyr, der i stedet for dhcp protokollen anvender BootP (hvor de andre maskiner anvender dhcp). BootP protokollen handschaker anderledes end dhcp, hvilket kan give netop den slags ip konflikter du beskriver.

Hvis det er tilfældet, er løsningen at give bootp enheden en fast IP adresse, der så udelukkes fra jeres DHCP scope
Avatar billede jensendk Nybegynder
03. februar 2003 - 09:59 #2
Jae.. I kan jo skrive Mac adresserne ned på alle jeres maskiner. Så kan I se hvilken en af dem, der har mac adresse 00:50:FC:2D:89:35. Den skal I ændre Ipadressen på..

Macadresse kan ses med winipcfg (køres i en  commandoprompt.
Avatar billede dennis.h.skov Nybegynder
03. februar 2003 - 10:04 #3
jeg tror ikke du har alle dine pc/router/printer/digitale kopimaskiner, på DHCP, da denne fejl skyldes at 2 maskiner har samme ip adresse, "00:50:FC:2D:89:35." er MAC adressen på netkortet.
Når du har fået denne meddelse skal du kontrollere om en af dine andre PC har den ip adr. (192.168.168.253)og kontrollere at den maskine der har den står til DHCP, eller exclude den ip adresse fra din DHCP range (typisk på router eller server det gøre)så den ikke tildeles nogen maksiner automatisk.
håber det hjælper.
Avatar billede nako Nybegynder
03. februar 2003 - 10:13 #4
... vil lige se om der kommer den samme fejl hver gang, det er jo på forskellige maskiner !!? Jeg må desværre sige at det bufferzone siger forstår jeg ikke en brik af !! men nu er jeg heller ikke sååå meget inde i det der med netværk !! Men nettet har virket hele tiden, det er noger der er kommet inde for de sidste 3 måneder !!
Avatar billede nako Nybegynder
03. februar 2003 - 10:16 #5
er det en mulighed at gå ind på alle maskinerne og kører Wincfg for derefter at sige forny alle, vil den så vælge nye IP add !!? Vi har ingen server !!
Avatar billede dennis.h.skov Nybegynder
03. februar 2003 - 10:17 #6
konfiguer router så den ikke tildeler den omtalte IP adr automatisk til nogen maskiner, så har du ikke problemmet mere.
Avatar billede nako Nybegynder
03. februar 2003 - 10:18 #7
der er lige kommet en fejl igen, den giver en anden ip og hardware add denne gang !! ?
Avatar billede dennis.h.skov Nybegynder
03. februar 2003 - 10:19 #8
kontroler hvilken PC der har adressen (via winipcfg)
Avatar billede nako Nybegynder
03. februar 2003 - 10:29 #9
Det er den samme maskine som fejlen kommer på, hvis jeg genstarter den får jeg følgende fejl " følgende fejl opstod under indlæsningen af protokol nummer 0, Fejl 59: der er opstået en netværksfejl "
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 10:29 #10
Du kan ipconfig release og renew realease og renewe ip adressen på dine netkort
Avatar billede nako Nybegynder
03. februar 2003 - 10:32 #11
ok, men det løser vel ikke rigtig mit problem, det vil jeg vel så skulle gører hver gang fejlen kommer
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
03. februar 2003 - 14:14 #12
Hej Nako,

At dømme ud fra MAC adressen du opgiver har du noget udstyr fra Edimax Technologies. At dømme fra deres hjemmeside er det sandsynligvis en Switch eller et Wireless LAN. Denne switch (eller WLAN base) har fået IP adressen 192.168.168.253 manuelt konfigureret.

Du har samtidig en DHCP server hvor du sikkert har konfigureret skopet (adresserne den må tildele), og dette skop inkluderer adressen 192.168.168.253.

Hvis disse ting er tilfældet kan du vælge 1 af følgende:
1. Du kan ændre IP adressen på udstyret fra Edimax til en IP adressen som ikke er i dit DHCP skop.
2. Du kan eksludere IP adressen 192.168.168.253 fra dit DHCP skop.

Hvis ikke du har udstyr fra Edimax, så kan du gøre følgende for at bestemme ejerforholdet af MAC adressen:
1. Fra en PC som ikke giver konflikten starter du en DOS prompt, og sætter den til at pinge 192.168.168.253 kontinuerligt (ping 192.168.168.253 -t)
2. Derefter piller du alt andet udstyr af netværket 1 for 1.
3. Efter hvert stykke udstyr du piller fra checker du om dine pings stadig giver svar. Når pingen timer ud, så ved du at det er det udstyr du sidst pillede af der er problemet.
4. Dette stykke udstyr behandles jfr. sektionen ovenfor (skift IP adresse eller ekskluder IP adressen fra dit DHCP skop).

Håber det hjælper dig lidt nærmere...
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
05. februar 2003 - 23:39 #13
Laver det lige om til et svar istedet