Avatar billede miraculix Nybegynder
02. februar 2003 - 18:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Caching Nameserver: Får først svar i andet forsøg

Hej eksperter

Jeg har opsat en chaching nameserver på en linux box på vores interne net.

I det store og hele virker den fint, men ind imellem når jeg forsøger at åbne en side i min browser får jeg en "server not found or DNS error".

Jeg tror umiddelbart det er når jeg forsøger at åbne en side på et hostnavn/domæne som ikke er cached i nameserveren, og der samtidig er trafik på vores linie, så det tager lidt tid for nameserveren at finde domænet.

Hvis jeg venter lidt og forsøger igen, kommer siden frem.

(Som om at nu har min lokale nameserver fået svar og så kan win-klienten også få det).

Er der noget jeg kan gøre (helst i opsætningen af nameserveren naturligvis) for at win-klienten (browseren) har lidt mere tålmodighed, eller at nameserveren ikke "slipper taget" i klienten.

/Mvh
Avatar billede dank Nybegynder
02. februar 2003 - 18:28 #1
hvordan har du opsat nameserveren.. bruger du forwarders?
Avatar billede miraculix Nybegynder
02. februar 2003 - 18:42 #2
Hmm. Jeg er ikke helt sikker på hvad det vil sige...

Her er min named.conf (gceig.dk er vores "interne" domæne navn):

Options {
        directory "/var/named";
        listen-on { 127/8; 192.168.1/24; 10.0.0/24; };
};
zone "." IN { type hint; file "named.ca"; };
zone "0.0.127.in-addr.arpa" {
        type master;
        file "named.local";
};
zone "gceig.dk" IN {
        type master;
        file "gceig.dk";
        allow-update { none; };
};
zone "1.168.192.in-addr.arpa" IN {
        type master; file "R.gceig";
};
Avatar billede dank Nybegynder
02. februar 2003 - 19:11 #3
ok flere ting du kan kigge på

1: Sæt en forwarder op i named.conf - denne forwarder henter dns opslag fra en navneserver i nærheden af dig/jer, f.eks. hvis jeres udbyder er TeleDK så har TeleDK er par navneservere som i med fordel kan benytte til forwarde jeres første forspørgsel til. Fordel med dette er 10x hurtigere DNS opslag. :)

2: Prøv at køre "dig etellerandet.com" på nogle domæner som du er sikker på ikke er cachet i jeres DNS... post evt lidt output her.
Avatar billede miraculix Nybegynder
02. februar 2003 - 19:54 #4
Jeg har nu tilføjet:
        forwarders {
                194.239.134.83;
                193.162.153.164;
        };
i min options section.

Og dig'et lidt før og efter. Det ser i hvert fald ud til at gå hurtigere at lave dns-opslag, så mon ikke det virker lidt bedre nu.

Du får i hvert fald pointene, så må jeg se om det funker når jeg kommer på kontoret (jeg har siddet og rettet via vpn, så jeg kan ikke lige teste ordentligt herfra)

Tak for hjælpen! ;-)
Avatar billede dank Nybegynder
02. februar 2003 - 20:00 #5
selv tak.. brief mig lige om det virker, når du har testet ordentligt igennem.
Avatar billede miraculix Nybegynder
07. februar 2003 - 16:18 #6
Så, nu har det kørt i en arbejdsuge, og jeg har godt nok selv været en del ude, men den tid jeg har været på kontoret har jeg ikke oplevet problemet, selv når jeg har prøvet temmeligt "afsides" websites. Så det tager jeg som et udtryk for at det virker!

Endnu engang tak for hjælpen!
Avatar billede dank Nybegynder
07. februar 2003 - 19:03 #7
jamen det er jo herligt.. så var det simpelhten bare fordi du kontaktede "root" serverne istedet for de "nærmeste" og der så opstod timeout...

Men godt det virker.