Avatar billede gobo Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med udfyldning af select-box

Jeg har et problem med en select-box. Mine DB indeholder en kolonne der hedder Branche, felterne indeholder komma-sepereret data fx. \"Salg, Kontor\" Nedenstående kode markere kun hvis der kun er et ord i feltet fx. \"Salg\" men altså ikke \"Salg, Kontor\", som jeg gerne vil have den til.

        <select size=\"1\" name=\"Branche\" multiple>
        <option value=\"Salg\" <% If rs(\"Branche\") = \"Salg\" Then %> selected <%Else%><%End If%>>Salg & Marketing</option>
        <option value=\"Okonomi\" <% If rs(\"Branche\") = \"Okonomi\" Then %> selected <%Else%><%End If%>>Økonomi & Jura</option>
        <option value=\"Kontor\" <% If rs(\"Branche\") = \"Kontor\" Then %> selected <%Else%><%End If%>>Kontor & Administration</option>
</select>

Jeg håber der er nogen der er friske med et hurtigt svar!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:38 #1
Brug InStr.

If Instr(rs(\"Branche\"), \"Salg\") Then

så kan der f.eks. stå \"Kontor, Salg, Økonomi\" og den går stadig igennem.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:40 #2
I dit tilfælde

<select size=\"1\" name=\"Branche\" multiple>
  <option value=\"Salg\" <% If Instr(rs(\"Branche\"), \"Salg\") Then %> selected <%Else%><%End If%>>Salg & Marketing</option>
  <option value=\"Okonomi\" <% If Instr(rs(\"Branche\"), \"Okonomi\") Then%> selected <%Else%><%End If%>>Økonomi & Jura</option>
  <option value=\"Kontor\" <% If Instr(rs(\"Branche\"), \"Kontor\") Then %> selected <%Else%><%End If%>>Kontor & Administration</option>
</select>
Avatar billede gobo Nybegynder
31. oktober 2000 - 17:58 #3
Det er jo perfekt! Lige det jeg ledte efter!

Kunne man evt. få en forklaring på hvad InStr gør? Jeg vil da gerne vide om det er noget jeg kan bruge en anden gang.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
31. oktober 2000 - 18:05 #4
Se\'følig kan du det.

InStr (In string) eller InStrRev (In String Reverse) giver dig positionen på en given streng i en anden streng. F.eks. vil InStr(\"abcdef\", \"c\") returnere 3, da C har position 4 i strengen. InStrRev gør det bare bagfra, så InStrRev(\"abcddcba\", \"c\") vil give dig 6 da det sidste C har position 6.

InStr(Rev) funktionerne er case sentitive, så
InStr(\"abcde\", \"C\") vil give dig 0.

InStrRev er god til f.eks. at give dig filnavnet ud fra f.eks. c:\\windows\\system\\command.com

strFile = \"c:\\windows\\system\\command.com\"
strFile = Right(strFile, Len(strFile) - InStrRev(strFile, \"/\"))

strFile vil derefter være lig \"command.com\".

Hvis du har flere ? vedr. brugen af InStr så spørg endeligt.

Avatar billede gobo Nybegynder
31. oktober 2000 - 22:31 #5
Tak, det var meget venligt af dig!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
31. oktober 2000 - 22:33 #6
Det var så lidt :)