Avatar billede bacce.dk Nybegynder
01. februar 2003 - 11:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

al begyndelse er svært

og jeg kan ikke rigtig komme igang.
jeg har sat mig for at nu skal det være. Jeg vil til at lære det skide java, og følger følgende artikel. http://www.udvikleren.dk/show_article.php?id=35
meen når jeg når til linien "javac MitProgram.java" i dos får jeg følgende fejl "'javac blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et program eller en bashfil"
hvad gør jeg galt ???
Jeg har installeret j2se fra http://java.sun.com/j2se/ meen det virker intet.
Nogen der kan hjælpe ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2003 - 11:48 #1
Prøv at finde ud hvor din javac ligger, og skriv så fuld sti

c:\j2sdk1.4.0\bin\javac xxx.java

fx
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. februar 2003 - 11:54 #2
Kig evt. også på http://www.docjava.dk - det er også en rigtig god Java-tutorial... Der står også noget om opsætning af java
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. februar 2003 - 11:55 #3
...under Forskelligt -> J2SDK!
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
01. februar 2003 - 11:59 #4
erikjacobsen>> tjaa tjoo det ladder da til at virke :-)) men har lavet en ny fil ved navn MitProgram.class meen når så jeg skriver #java D:\MitProgram fejler den også ??
"Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: D:\MitProgram

hvad betydder det så ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2003 - 12:00 #5
Der er mange grunde. Hvordan ser dit program ud?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2003 - 12:01 #6
(PS: Når det virker med fuld sti, skal du bare ind og
sætte kataloget ind i din PATH-environment-variabel)
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
01. februar 2003 - 12:01 #7
public class MitProgram {      // klassenavnet er det samme som filnavnet
  public static void main(String[] args) {  // her starter selve programmet
    System.out.println("Hello World!");  // skriver "Hello World!" på skærmen
  }
Avatar billede klirr Nybegynder
01. februar 2003 - 12:15 #8
Du kan ikke kalde den med "d:\MitProgram", prøv istedet at være i det samme bibliotek som MitProgram.class er og skriv c:\"STI-TIL-JAVA"\bin\java MitProgram
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
01. februar 2003 - 12:19 #9
klirr>> taaak det virkede sku :-))
erikjacobsen>> "(PS: Når det virker med fuld sti, skal du bare ind og
sætte kataloget ind i din PATH-environment-variabel)"
vil du forklare hvad du mener med dette og så svare samtidigt så du også kan få point ???
Avatar billede klirr Nybegynder
01. februar 2003 - 12:54 #10
Jeg tror det erikjacobsen mener er at du kan redigere i textfilen autoexec.bat og sætte javastien ind i PATH. dvs. du skal tlføje c:\"sti-til-java"\bin til linien PATH. Genstart computeren og vupti så kan du skrive både javac og java i ethvert bibliotek for at starte java.
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
01. februar 2003 - 13:14 #11
hmm det kan jeg slet ikke få lov til
(adgang nægtet) og filen er helt tom
meen under alle omstændighedder skal jeg gerne have hans svar så jeg kan lukke :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2003 - 13:45 #12
Ingen point til mig tak (forsøger at slippe af med det
PRO-abonnement).

Er det ikke nuomdage i Windows i sted i kontrolpanelet
man sætter PATH? Jeg har ikke så meget forstand på det :)
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
01. februar 2003 - 13:51 #13
erikjacobsen>> hvorfor er det så forfærdeligt at have pro abb når nu de forærer dig det gratis ?? det kan jeg da egentlig ikke helt forstå :-)
nå men at du ik vil have point er da noget du selv bestemmer og helt okey her fra, jeg har jo en anden der kan få dem alle så :-))
men i hvert faldet thxx det var de svar jeg havde brug for :-)