Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
31. oktober 2000 - 12:52 Der er 57 kommentarer og
1 løsning

Automatisk nedlukning ved hjælp af en batch fil....

Er det muligt at få computeren til at lukke ned af sig selv ved at skrive en commando i en batch fil eller noget andet.

IceMan
Avatar billede Jman Praktikant
31. oktober 2000 - 13:02 #1
Du skal installere windows 2000 resource kit (gratis på nettet hos Microsoft). I denne pakke har du en kommando som hedder shutdown. Denne kommando kan du bruge i enten en batch fil eller i VB scripting.
Avatar billede morten_b Nybegynder
31. oktober 2000 - 13:04 #2
Så vidt jeg ved kan shutdown.exe fra NT Ressourcekit CD\'en også bruges til Win2000
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
31. oktober 2000 - 13:11 #3
Når jeg har tested det der hjemme får superior 500 point hvis det virker.
Avatar billede driis Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:29 #4
Ellers kan jeg sende dig en fil, der gør det samme som shutdown.exe, og som virker på Win2000
Avatar billede Jman Praktikant
31. oktober 2000 - 15:50 #5
Det er vist den samme som ligger i resource kittet...
Avatar billede driis Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:05 #6
superior>> Nej, det er noget, jeg selv har lavet i VB, oprindeligt til brug med WindowsME, men det virker fint i Windows2000 også, da det er det samme API kald der bruges.
Avatar billede Jman Praktikant
31. oktober 2000 - 16:06 #7
nå, OK - det er bare navnet, der er det samme så
:-)
Avatar billede goulduck Nybegynder
31. oktober 2000 - 21:58 #8
driis\'s program virker helt fint! Bruger det selv på arbejdet!!
Avatar billede svein Nybegynder
01. november 2000 - 08:32 #9
Lægger bare ud systaksen for shutdown for andre der ser muligheden i denne smarte utility der virker både lokalt og remote.

shutdown [\\\\computername] [/l] [/a] [/r] [/t:xx] [\"msg\"] [/y] [/c] [/?]

Where:

\\\\computername
Remote computer to shut down. If no name is given but the tool is started with any of the other options, the local computer name will be used.
/L
Specifies a local shutdown.
/A
Quits a system shutdown. This can only be done during the timeout period. If this switch is used, all others are ignored.
/R
Restart the computer specifed after shutdown.
/T:xx
Sets the timer for system shutdown in xx seconds. The default is 20 seconds.
\"msg\"
Specifies an additional message with a maximum of 127 characters, surrounded by quotation marks.
/y
Answers questions with \"yes\".
/C
Forces running applications to close.

Caution

If you use the /c parameter, Windows 2000 ignores the application\'s option to save data that might have changed. You will see no File Save dialog box, because Windows 2000 will force the application to close. This will result in a loss of all data not previously saved.

/? (or shutdown without parameters)
Display help.
Examples
Shutdown and reboot a remote computer.
shutdown \\\\IMAREMOTECOMPUTER /R
Shutdown a local computer, closing all applications in 5 seconds.
shutdown /L /C /T:5
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
01. november 2000 - 15:25 #10
Det har været umuligt at finde resourcekit så hvis du bare kan sende den fil til mig ville jeg blive glad.

Pointene bliver først givet når det virker.

tbm_iceman@hotmail.com 1MB eller
rj3540@eucnord.dk plads til 15MB
Avatar billede driis Nybegynder
01. november 2000 - 16:33 #11
tbm_iceman>> Jeg har sendt en shutdown.exe (10,5 kB) fil til din Hotmail, og den er testet på Win2000. Kør den uden parametre for at se, hvordan du bruger den. For at lukke ned, bruger du:

shutdown.exe -12

Mvh driis
Avatar billede Jman Praktikant
01. november 2000 - 19:05 #12
http://www.microsoft.com/windows2000/library/resources/reskit/rktour/pro/pro_tools.asp#S

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig - men ellers kan jeg sende dig den originale shutdown.exe til dig i morgen
Avatar billede burningice Nybegynder
02. november 2000 - 02:08 #13
hey... kan jeg ikke også få den...

pst@gic.gl eller pauli@greennet.gl
Avatar billede Jman Praktikant
02. november 2000 - 10:20 #14
Shutdown fra resourcekit sendt til tbm
Avatar billede driis Nybegynder
02. november 2000 - 19:01 #15
cyberfessor>> Er det shutdown programmet fra ressource-kittet, du vil have, eller er det min version (virker på alle Win maskiner)? Jeg skal gerne sende den til dig, hvis du vil have den.
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
03. november 2000 - 08:32 #16
Jeg takker mange gange for alt jeres hjælp jeg har nu modtaget Shutdown.exe fra Superior, men jeg vil da også gerne have Driis fil.
Jeg kan desvære ikke give nogle point for den, da Superior kom først.

Jeg tester filen i dag så du får pointene i morgen. Okay.
Avatar billede Jman Praktikant
03. november 2000 - 11:54 #17
Take your time ;0)
Avatar billede burningice Nybegynder
03. november 2000 - 14:06 #18
bare dem begge, de fylder vel ikke alverdens...
Avatar billede driis Nybegynder
04. november 2000 - 11:46 #19
tbm_iceman>> Har du kigget på din Hotmail? Dertil har jeg sendt shutdown.exe den 01/11.
Cyberfessor>> Et styks shutdown.exe er sendt til dig. Kør programmet uden parametre for at se \"Brugervejledningen\" ;-)
Avatar billede burningice Nybegynder
04. november 2000 - 19:11 #20
jeg takker
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
07. november 2000 - 11:58 #21
Hej jeg har leget med de to programmer i weekenden.
Og har nået følgende konklusion.
Ingen af dem virkede helt efter meneingen.
Jeg ville bare have et program som kan slukke computeren helt ned ikke bare ned til \"It safe to shutdown now\"
Det var der en mulighed for i VB-scriptet hvis det da ellers bare virkede.
Men hej der var fejl i.
Den kan kun logge ud af W2000, alle de andre funktioner virker ikke.
Så hvis Driis ville rette fejlene vil jeg gerne give ham de 500 points.

IceMan
Avatar billede Jman Praktikant
07. november 2000 - 12:29 #22
Det er ikke alle maskiner der kommer med den meddelelse - Det kommer an på Bios om den lukker ned selv (til it is safe...) eller slukker helt

Avatar billede svein Nybegynder
07. november 2000 - 13:49 #23
Shutdown i Windows 2000 fungerer faktisk som tbm_iceman har beskrevet.
Den lukker ned til \"It is now safe to shutdown..\" og det har ikke noget med opdatering af bios for min maskine lukker ellers godt nok ned.
Avatar billede driis Nybegynder
07. november 2000 - 16:25 #24
tbm_iceman>> Nu virker det, og jeg har sendt en ny fil, NTShut.exe til dig, som både virker på NT og Win9x maskiner. For at lukke ned bruger du:

NTShut.exe -8

eller

NTShut.exe -12

Nu har jeg fortjent 500 points hehe. (Det er faktisk ret indviklet at lukke Win2K ned fra et program ;-)
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
08. november 2000 - 09:54 #25
Jeg skal lige teste det igen, men først når jeg har set det virke får du pointene.
Men tak på forhånd - hvis du siger det virker så gør det sikker også.

IceMan
Avatar billede burningice Nybegynder
08. november 2000 - 15:03 #26
superior> kan jeg ikke få den fil fra resourcekittet så jeg kan lukke workstations ned via netværket
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
09. november 2000 - 09:11 #27
Det virker fint.

Her er dine point.

Tak.

Hvis du har lyst må du gerne programere en timer med ind i det(lidt ala den fra resourcekit). Så skal jeg nok oprette et nyt spørgsmål og give dig pointene for det. 300-400 point.
Avatar billede driis Nybegynder
09. november 2000 - 15:55 #28
tbm_iceman>> Med timer, mener du så, at det skal kunne lukke maskinen ned på et bestemt tidspunkt (f.eks. kl 22) eller efter et stykke tid efter programstart, f.eks. 2 timer eller 30 min?
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
13. november 2000 - 14:48 #29
driis>> Nej det er en slags nedtælling.
det andet der kan du jo bare gøre med opgave styringen.
Avatar billede driis Nybegynder
13. november 2000 - 17:35 #30
OK; Det bygger jeg lige ind i programmet i aften; jeg regner med der falder en god håndfuld point af for det!
Avatar billede driis Nybegynder
13. november 2000 - 20:20 #31
Så er det indbygget, og jeg har sendt filen til dig på din Hotmail adresse. Filen ligger også her (højreklik->Gem Som):

http://www.driis.mobilixnet.dk/ntshut.exe

Syntaks er nu:

NTShut.exe -T -wS

,hvor T er et tal der bestemmer typen af shutdown (8 giver shutdown + power-down, 12 giver shutdown + power-down og tvinger alle programmer til at lukke straks). S er det antal sekunder, den skal vente, før nedlukningen udføres. Altså, for at lukke ned 10 sekunder efter at programmet er kørt, bruger du:

ntshut.exe -8 -w10

Kan du bruge det?
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
14. november 2000 - 09:23 #32
Det tror jeg nok. Jeg skal lige teste det og så får du pointene.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. november 2000 - 11:33 #33
driis:
Den fil ligger der ikke længere! Kan du ikke sende den til mig? :)

Avatar billede driis Nybegynder
15. november 2000 - 15:42 #34
tbm_iceman>> Kunne du bruge det?

cc_2000>> Jo, den ligger der. Højreklik på linket og vælg \"Gem Som\"; ellers åbnes bare et tomt vindue.
Avatar billede nielshjul Nybegynder
15. november 2000 - 21:59 #35
AUTOMATISK NEDLUKNING AF NT
De fleste computere i dag slukker automatisk, når
man afslutter Windows. En udbredt misforståelse
er, at dette ikke er muligt under Windows NT, men
det passer ikke...
Hvis man fra producenten af motherboardet kan få
fat i en fil, der hedder HAL.DLL (denne fil er
ret motherboardspecifik, så det fungerer kun hvis
filen \"passer til\" motherboardet) kan man få NT
til at slukke computeren, når den afsluttes...

Denne fil (HAL.DLL) kopieres ind i WINDOWS\\SYSTEM
biblioteket, og man skal så have fat
registreringsdatabaseeditoren og under
HKEY_LOCAL_MACHINE\\Software\\Microsoft\\Windows
NT\\CurrentVersion\\WinLogon ændre værdien af
nøglen PowerdownAfterShutdown til 1...
\"Passer\" HAL.DLL filen ikke til motherboardet,vil
Windows NT blot genstarte, når man beder den om
at afslutte, så vær sikker på, at du får fat i
den rigtige fil...
Det er testet med NT 4.0.
Kim Jensen gør opmærksom på, at det i mange
tilfælde ikke er nødvendigt at skaffe en HAL.DLL
- og at det tilmed kun er ganske få motherboard-
producenter, der rent faktisk laver NT-HALs.
Man kan nemlig fra og med Windows NT Service Pack
4 gøre det helt enkelt, idet der i SP4 findes en flok HAL-filer, der bl.a. klarer dette trick.
Filen man skal have fat i, hedder softex.hal.
win98:
Som lidt ekstra til hurtig lukning af computeren kan der oprettes en genvej med stien:
C:\\WINDOWS\\RUNDLL32.EXE user,ExitWindows.
Ved eksekvering af filen lukkes windows automatisk.

Denne side er en copy /klippet som en del af www.winhelp.dk
Avatar billede driis Nybegynder
15. november 2000 - 22:34 #36
nielshjul>> Læs lige resten af spørgsmålet - det er ikke lige dét spørgsmålet handler om.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
16. november 2000 - 09:11 #37
driis..... Hmm jeg får hele tiden at vide at siden ikke findes!
Avatar billede driis Nybegynder
16. november 2000 - 13:46 #38
cc2000>> Hmm... Mystisk. Nå men så prøv at bruge linket nederst her:

http://www.driis.mobilixnet.dk/

tbm_iceman>> Har du fået det testet?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
16. november 2000 - 14:02 #39
driis.... Internet Explorer kan ikke indlæse ntshut.exe fra www.driis.mobilixnet.dk

Internet Explorer kunne ikke åbne dette Internetsted. Det anmodede sted er enten ikke tilgængelig eller kan ikke findes. Prøv igen senere.
Avatar billede driis Nybegynder
16. november 2000 - 14:05 #40
cc2000>> Meget, meget mystisk, når jeg kigger herhjemmefra ligger den der da. Nå men anyways, du får lige filen pr. mail så.
Avatar billede driis Nybegynder
16. november 2000 - 14:08 #41
... Hvis du ellers har en emailadresse, jeg kan sende den til ...
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
16. november 2000 - 14:08 #42
Hej jeg har testet det. Og det virker fint. Hvis du har lyst så kan du tjene lidt flere point ved at lave et grafisk interface til det. Lidt ala den fra ResourceKit, og hvis du har lyst en abort commando, hvis du ikke har lyst så sig til så opretter jeg et spm med dine point.
SES
Avatar billede cc2000 Nybegynder
16. november 2000 - 14:09 #43
driis.... takker! Du er en GUTTERMAND! ;)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
16. november 2000 - 14:10 #44
driis... jo hvilken af de 6 emailadresser vil du have??? :)

bsn82@usa.net
Avatar billede driis Nybegynder
16. november 2000 - 14:32 #45
tbm_iceman>> Hvordan skal det grafiske interface se ud? Skal det være en boks, der popper op når man kører programmet, hvor man så kan vælge hvordan og hvornår computeren skal lukkes? Eller skal det være et vindue med en \"Annuller\" knap, som viser hvor meget tid, der er tilbage, før maskinen lukkes ned?

cc2000>> Filen er sendt.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
16. november 2000 - 14:34 #46
driis.... jep har modtaget den! takker!
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
17. november 2000 - 10:33 #47
driis>> Det er to gode forslag du kommer med. Og faktisk så kan begge bruges. Så hvis du laver en start box hvor man krydser variablerne af, og så når man trykker ok. så dukker der en bok med \"time left\" og så en annuller shutdown, eller noget så vil jeg synes det er fint.
Avatar billede driis Nybegynder
20. november 2000 - 18:28 #48
tbm_iceman>> Det kan jeg godt lave for dig (for nogle point), vender tilbage senere på ugen.
Avatar billede driis Nybegynder
10. december 2000 - 18:12 #49
tbm_iceman>> Bedre sent end aldrig (Jeg har haft travlt, derfor vender jeg først tilbage nu)! Jeg har nu lavet et grafisk interface til programmet, og jeg har sendt det til dig på mail.

Eftersom det nu er blevet grafisk, _kan_ du risikere at mangle nogle DLL - filer for at kunne køre programmet, men du har dem sikkert allerede på dit system - men hvis ikke det vil køre, så sig lige til, så sender jeg de manglende filer (De fylder ~1 MB, og der er jo ingen grund til at overbebyrde din mail hvis det ikke er nødvendigt).

Hmm.., du skylder mig vist efterhånden nogle points.

Andre interesserede:
www.driis.mobilixnet.dk
Avatar billede ds-zim Nybegynder
13. december 2000 - 09:13 #50
Hmm, R Mobilix serveren nede idag ? Jeg kan ikke få kontakt til nogen af de angivne linx!
Jeg er ude efter at kunne automatisere reboot af en Win98 client,
det lader at der her er tale om en funktionel løsning
Jeg vil meget gerne modtage en kopi af programmet!!
R D i Visual Basic, vil
Avatar billede ds-zim Nybegynder
13. december 2000 - 09:14 #51
*Egentlig kommentar, GEEZ*

Hmm, R Mobilix serveren nede idag ? Jeg kan ikke få kontakt til nogen af de angivne linx!
Jeg er ude efter at kunne automatisere reboot af en Win98 client, og her er tale om en
interessant, funktionel løsning! Jeg vil meget gerne modtage en kopi af programmet!!
JP@aaconsult.dk eller Carnage@mail1.stofanet.dk
Hva\' R D skrevet i ? Visual Basic ? Så vil jeg også gerne aflure din kode (evt. mod point)

Cheers, Zim
Avatar billede driis Nybegynder
13. december 2000 - 17:27 #52
ds-zim>> Her kl. kunne jeg sagtens komme igennem til Mobilix serveren, prøv igen. Og ja, det er skrevet i Visual Basic.
Avatar billede driis Nybegynder
13. december 2000 - 17:30 #53
Denne her kode virker _kun_ i Win9x. For NT eller Win2000 er det mere omstændeligt at lukke maskinen ned; men den kode kan du også godt få for lidt point. Men til at starte med kommer versionen, der kun virker i Win9x som kode her:

Declare Function ExitWindowsEx Lib \"user32\" (ByVal uFlags As Long, ByVal dwReserved As Long) As Long
Dim S As Long
Dim uFlag As Integer

Sub Main()
If Not Command = \"\" Then
    uFlag = Val(Right$(Command, Len(Command) - 1))
Else
    MsgBox \"You must supply an argument:\" + Chr$(13) + Chr$(13) + \"0 = Log Off Network\" + Chr$(13) + \"1 = Shutdown, no power-down\" + Chr$(13) + \"2 = Reboot\" + Chr$(13) + \"4 = Force Application Quit\" + Chr$(13) + \"8 = Shutdown, Power Off\" + Chr$(13) + Chr$(13) + \"Arguments may be combined by adding them together.\" + Chr$(13) + \"Example: Shutdown -6 will reboot the computer, forcing any applications to quit.\" + Chr$(13) + Chr$(13) + \"Copyright © Dennis Riis, 2000\", vbExclamation, \"No argument given...\"
End If

S = ExitWindowsEx(uFlag, 0)
End
End Sub
Avatar billede ds-zim Nybegynder
14. december 2000 - 08:17 #54
->DRiis
Well, der var kontakt til siden fra arbejde...
menøeh..  File does not exist ?!? WTF
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
26. december 2000 - 11:00 #55
Tak Driis.
Det ser fint ud, jeg har været igang med at flytte og har ikke haft tid til at komme på inet.
Skriv hvor meget du vil ha.
Og så opretter jeg spørgsmålet her en af dagene.

Kommer du til TP
Jeg tar der ned i dag.
Sidder i hal 1. Med vores egen Switch med direkte upling til Backbone.
Nå men vi kan da mødes dernede, hvis du kommer.
ICQ: 55407731
Avatar billede driis Nybegynder
27. december 2000 - 12:58 #56
Skal vi sige 500 point for det stykke arbejde? Så vil jeg da blive fornøjet.

Læg lige et link til det nye spm. her, så jeg er sikker på at se det. Du må gerne oprette det nye spørgsmål i kategorien \'Visual Basic\', da det jo er det, jeg har brugt til at lave programmet...

Desværre, har ikke tid til at komme til TP, sorry.
Avatar billede driis Nybegynder
01. januar 2001 - 18:35 #57
Skal jeg i øvrigt nogensinde ha\' nogle point? (Trækker de renter, mens du \'opbevarer\' dem for mig?)
Avatar billede tbm_iceman Nybegynder
02. januar 2001 - 15:10 #58
Nå man er nok grådig.

JA ja da.
Bare fordi man har haft lidt travlt.
SPørgsmålet hedder:
Point til Driis!!!
Ligger i VB kategorien.
TAK