Avatar billede speedster_dk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

default i et css-dokument ?

Hej

Jeg ønsker at strømline designet på mine hjemmesider via en css-fil og class'er. F.eks. '.tekst9' til tekst der skal være 9px.

Men i fremtiden er jeg ikke den eneste der skal opdatere siderne, og jeg har ikke viden nok til at lave databasestyrede sider endnu.

Derfor vil jeg vide om jeg kan sætte nogle default-værdier op i css-filen, dvs. at normal tekst skal være 'verdana, 10px', H1 skal være 'arial, 12px' osv. Men hvis jeg så går ind og angiver en .class til en bestemt H1 f.eks.

Overskriver det så default'en eller ?

Grunden er at jeg ikke kan forvente at de andre som opdaterer siderne tilføjer den rigtige formattering til deres tekst.

Eller skal jeg kigge på en helt anden løsning ?

Eneste krav er rene html-sider, dvs. jeg vil ikke igang med DB'er, ASP ell. PHP o.lign.

/Kim
Avatar billede exp Juniormester
31. januar 2003 - 10:49 #1
body {
  font-family: verdana;
  font-size: 10px;
}
h1 {
  font-family: arial;
  font-size: 12px;
}

Ja, den overskriver defaulten
Avatar billede speedster_dk Nybegynder
31. januar 2003 - 11:52 #2
jeg skal lige ha' et svar fra dig for at du kan få pointene :)
Avatar billede exp Juniormester
31. januar 2003 - 11:58 #3
svar :o)
Avatar billede exp Juniormester
31. januar 2003 - 11:58 #4
body {
  font-family: verdana;
  font-size: 10px;
}
h1 {
  font-family: verdana;
  font-size: 12px
}