Avatar billede jespersahner Nybegynder
31. januar 2003 - 07:05 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved opstart på Seagate Barracuda 80GB ("blå skærm")

Jeg har netop købt to ny Seagate Barracuda 80GB harddiske, og på den ene er der periodisk problemer ved opstart, idet jeg får "blå skærm" og fejlmeddelelser om, at drivere ikke kan indlæses osv., hvor den foreslår, at man starter i Fejlsikret Tilstand etc. Jeg har også fået fejlmeddelelsen "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE".

Jeg har om-formateret harddisken, og det hjælper ikke.

Hvad er problemet her? - er det et hardware- eller software-problem??
Avatar billede hub Nybegynder
31. januar 2003 - 09:25 #1
Umiddelbart er der 2 muligheder du kan afprøve:

Skift strømstikket til den "tvivlsomme" harddisk. Disse stik er ikke altid helt pålidelige. Prøv at partitionere den igen, der er muligvis problemer med bootsektoren.
Avatar billede vesperillo Nybegynder
31. januar 2003 - 10:12 #2
har du prøvet at lægge et andet styresystem ind?
Evt. kun en harddisk ad gangen? Hvoraf den ene sættes til at være Primary Master.
Lyder nu som en disk i stykker, men bedst at være sikker først.
Avatar billede ebe Praktikant
31. januar 2003 - 10:28 #3
prøv at køre det her, det kan godt være en defekt disk
http://www.seagate.com/support/seatools/index.html
Avatar billede vesperillo Nybegynder
31. januar 2003 - 10:34 #4
ebe har ret - det ville være det allernemmeste
Avatar billede ldrada Nybegynder
31. januar 2003 - 11:10 #5
Installer DDO fås på www.seagate.com
Avatar billede jespersahner Nybegynder
31. januar 2003 - 15:55 #6
Foreløbig tak for hjælpen. Problemet skyldes nok, at jeg har installeret W2K som en ghost fra en anden harddisk. Ovendtående giver ingen fejl på min harddisk, så det er nok ikke her problemet ligger.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. januar 2003 - 15:57 #7
Avatar billede jespersahner Nybegynder
31. januar 2003 - 17:15 #8
Spændende link, det er præcis problemstillingen omkring kloning til en større HD, der er problemet, men det fremgår ikke, hvordan man løser det, desværre :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. januar 2003 - 17:19 #9
http://www.svein.dk/windows2000/Fejlmeddelelser/Inaccessible_boot_device.asp

Hvis denne meddelelse kommer efter at du har reetableret et image på denne maskine, kan løsningen være at dit image ikke er lavet med sysprep. Sysprep har en parameter der hedder :
sysprep -pnp som kører en omfattende opdagelse af hardware under opstarten. Denne har afhjulpet flere af vores "inaccessibel_boot_device" meddelelser.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. januar 2003 - 17:22 #10
prøv at sæt din (U)DMA ned til PIO mode (DMA 0) eller slå DMA helt fra..

dette afhjælper samme problem, da dette fejl også kommer hvis man køre ATA100 under en windows 2000 installation..
Også, start windows 2000 op, installer de nyest chipset drivere og derefter sæt UDMA op igen..
Avatar billede jespersahner Nybegynder
31. januar 2003 - 17:23 #11
Jeg kloner vha. Ghost og ikke sysprep, men der er måske en tilsvarende option til Ghost (?)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. januar 2003 - 17:26 #12
jeg bruger selv Ghost 7.0 og har aldrig haft problemer med at ghoste til mindre eller større HDD'er med det samme image..

Har du prøvet det med at sætte UDMA ned eller lave en repair?
Avatar billede sasdk Nybegynder
01. februar 2003 - 20:50 #13
kunne du evt. fortælle hvilke IDE controller du har, jeg har haft problemet mange  gange før med win2000, fordi min ATA66 controller ikke var ordentligt understøttet... altså det behøves ikke være disken, det kan også være controlleren
Avatar billede jespersahner Nybegynder
02. februar 2003 - 11:25 #14
Jeg tror, at problemet er formateringen af harddisken. Min master-HD er formateret med NTFS og en cluster-/allokeringsenhed på 512K, og jeg kan kun få skidtet til at virke første gang, hvis min slave-HD formateres på nøjagtig samme måde, ellers er der problemer med at finde drivere under opstart. Problemet i denne situation er imidlertid, at min klon ikke udnytter den større HD - den tror stadig at den har samme størrelse som den lille. Hmmm...underligt eller...??

Alternativt har jeg forsøgt at formatere min HD med NTFS og med en allokeringsenhed på 4096K, hvorefter der er problemer under opstart. Efter et par forsøg kommer jeg dog på Windows og laver en repair vha. CHKDSK /F (faktisk bruger jeg windows-versionen af CHKDSK, dvs. ikke fra en kommandoprompt, men nevermind), og så går det tilsyneladende godt. Her kan min klon godt se, at harddisken er større, men ser man på egneskaberne for harddisken, er allokeringsenheden sat ned til 512K efterfølgende.

Der er vist noget jeg ikke helt forstår omkring formatering/størrelse af allokeringsenhed - er det noget I genkender, eller ved noget om??
Avatar billede jespersahner Nybegynder
02. februar 2003 - 11:48 #15
Jeg må lige have lidt hjælp med det her med DMA og IDE controller (jeg er ikke ekspert i Windows, suk). Hvor ser jeg hvad, jeg har, og hvad gør jeg rent praktisk?

Under opstart kan jeg i min log-fil se, at der rapporteres flg. fejl:
"Driveren detekterede en controllerfejl på \Device\Harddisk0\DR0."
"Der blev opdaget en paritetsfejl på \Device\Ide\IdePort0."

Hvad gør jeg ved det?
Avatar billede sasdk Nybegynder
02. februar 2003 - 12:31 #16
jeg mener bare helt basic hardware mæssigt... du skal finde ud af hvilket motherboard du har, så kan vi se hvilken controller det er, eller hvis det er et ekstra kort du har sat i, så hvilket der er tale om... Jeg tror nemlig du har et driver-problem
Avatar billede sasdk Nybegynder
02. februar 2003 - 12:34 #17
om ikke andet, så må du lige "pop the hood" :) så kan du se på dit bundkort hvilket det er...
Avatar billede jespersahner Nybegynder
02. februar 2003 - 12:46 #18
Jeg ahr et Asus A7V133 bundkort, men jeg har ikke tidligere haft problemer. Min nye HD er en Seagate Barracude 80 GB. Men på jeres opfordring omkring DMA og IDE-controller, har jeg opdatere alle mine drivere, og indtil videre har jeg ikke oplevet fejl, så måske..

Jeg har tidligere kørt med en mindre Seagate Barracuda og desuden en IBM Deskstar, men det er vel rigtigt, som du skriver, at der kan være et driver-problem, specielt når man skifter til nyere hardware. Kommer lige til at undre mig over, at der ikke følger nogen form for software med, når man køber ny HD, men det er måske fordi man selv skal hente nyeste drivere fra nettet (?)
Avatar billede sasdk Nybegynder
02. februar 2003 - 13:15 #19
det er ikke din hd der kræver driver, kun din controller... win2k er kendt for en del problemer med IDE-controllere og RAID systemer, og med Windoze, ja... løsning er altid opdater dig ud af det, eller formater ;)
Avatar billede jespersahner Nybegynder
02. februar 2003 - 19:12 #20
Har nu prøvet at opdatere mine IDE-drivere (via Windows Update) og har desuden ændret fra DMA til PIO. Måske er dette løsningen (har ikke oplevet crash endnu, krydser fingre). Hvad sker der egentlig ved at ændre fra DMA til PIO? Det lader til, at min maskine starter lidt langsommere op i hvert fald.
Avatar billede jespersahner Nybegynder
02. februar 2003 - 20:22 #21
sasdk > Jeg forstår mig ikke meget på hardware, men når jeg kigger "under the hood" kan jeg se, at der er gabenede tomt, hvor der er plads til ATA100 IDE-controlleren, og der er tilsvarende ingen sokler monteret. Min harddisk er forbundet til en sokkel, hvor der bare står "Primary IDE". Hvad betyder dette??

I bruger-manualen til bundkortet bruges betegnelsen "DMA/100 chip" eller "ATA IDE-controller" om chippen, og det fremgår, at den er "optional", og i mit tilfælde er den altså ikke til stede. Lyder det som rent vrøvl?? :-)
Avatar billede jespersahner Nybegynder
03. februar 2003 - 11:44 #22
rkhdk + sasdk > Først tak for jeres kompetente hjælp. Det er uden tvivl et driver-problem, og det vedrører DMA, idet jeg starter fint op med "Kun PIO", dvs. DMA er slået fra. Men så kører maskinen desværre meget langsomt.

Efterfølgende har jeg prøvet at opdatere alle mine IDE-drivere (via Windows Update) og derefter slå DMA til igen, men så kommer problemet periodevis igen, suk (kan ikke indlæse nødvendige drivere). Når det imidlertid endelig lykkes mig at komme igennem boot-processen efter nogle forsøg, har jeg ingen problemer og maskinen kører pænt hurtigt, som den skal. Er der noget "uldent" med disse drivere eller kan jeg gøre noget i min BIOS omkring PIO/DMA? (jeg laver lige dette som et nyt spm.)
Avatar billede sasdk Nybegynder
08. februar 2003 - 17:45 #23
hvis jeg skal kunne hjælpe dig mere, er det nødvendigt at du fortæller mig hvilket bundkort der er i din maskine, så skal jeg prøve at finde ud afnoget mere... mærket (Abit,Asus, Epox etc.) burde være nemt at finde, og så står der tit et specifikt produkt-nummer med hvide bogstaver, ofte ved de hvide PCI porte... fx A7V-266 (ved ikke lige om den der eksisterer,bare et eksempel)