Avatar billede yappa Nybegynder
30. januar 2003 - 23:39 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Rettigheder - Salg af CMS

Jeg har udviklet et CMS for et firma, og vi er nu blevet enige om en pris. Jeg har dog lige et spørgsmål I måske kan hjælpe med. De kræver nemlig at få ophavsrettigheder til system. Vil det betyde, at jeg kan blive straffet for at sælge mit system til andre? Og hvis man også sælger rettighederne med, har det så normalt indflydelse på prisen (hvor meget, ca.)?

Endeligt er det så muligt at lave en aftale, så begge parter har ret til at sælge systemet videre. Med andre ord, kan man dele ophavsrettighederne?

På forhånd tak

Yappa
Avatar billede ztyxx Nybegynder
30. januar 2003 - 23:45 #1
selve systemet er vel dit, når det står som sig selv, hvis du tilpasser det til det firma du vil sælge det til, så kan du sælge det med ophavsret i DEN form de modtager det, til dem, for en sikkerheds skyld kan du kontakte en advokat, så er du på den sikre side
Avatar billede websmith Nybegynder
30. januar 2003 - 23:45 #2
Jeg har lavet et andet system, og der aftalte jeg at
jeg havde ophavsrettigheder, og de ikke måtte sælge videre.

De kunne købe rettighederne for 250.000 mener jeg, eller betale mig 15% af deres salgspris hver gang de solgte det.

Jeg synes ikke at du skal give rettighederne fra dig gratis. Hvis det er et godt system du har lavet, så har den potientale til at være en del værd, og det skal du da have noget for.

Omvendt kan du overveje om du nogensinde får mulighed for at sælge et tilsvarende system igen, og hvis du gør, hvor tit du så får mulighed for det.

Hvis du ikke regner med at sælge mange, så kan du jo godt nøjes med lidt mindre fra firmaet.
Avatar billede yappa Nybegynder
30. januar 2003 - 23:48 #3
Det skal siges at firmaet har købt det med henblik på at sælge det videre. De skal altså have rettighed til dette, men jeg ønsker også stadig at bevare mine rettigheder.

ztyxx >> Vil det sige at hvis jeg ændrer lidt hist og pist, så må jeg godt bruge det, selvom jeg har afgivet rettighederne?
Avatar billede websmith Nybegynder
30. januar 2003 - 23:52 #4
Hvis du har afgivet rettighederne, så er det det. Så ejer de koden, og hvis du ikke laver væsentligt om, eller hvis systemet er bygget på en "generisk" måde, så kan de komme efter dig, hvis der er den mindste sammenfald i virkemåde, kode osv.

Hvis du ikke har afgivet rettighederne endnu, så synes jeg at du skal lave en aftale om en % sats til dig hver gang de sælger, eller et fast honorar per salg.
Avatar billede websmith Nybegynder
30. januar 2003 - 23:53 #5
Men stadigvæk forbeholde dig rettighederne til at sælge systemet igen, eventuelt med en klausul om at de nye du sælger til, ikke må sælge det videre.
Avatar billede olly Nybegynder
30. januar 2003 - 23:53 #6
Det spørgsmål ville jeg få en advokat til at svare på og det kommer vel også an på hvad der i den konkrete sag står i salgskontrakten.

Så få et kontrakt udkast og snak med en advokat med rettigheder som specielle. Eller prøv den dankse nyhedsgruppe for Jura.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
30. januar 2003 - 23:54 #7
yappa> hvis de skal have fulde rettigheder til videresalg, så skal du, som websmith siger, sørge for at få en ordentlig pris, da de jo vil tjene penge som du kunne have tjent.

I princippet ja, til dit spørgsmål, da det jo så ikke er det oprindelige, men nu troede jeg at det bare var til et admin modul til firmaets site, så derfor mente jeg en tilpasset udgave, men dette er jo så en anden vinkel til det
Avatar billede yappa Nybegynder
31. januar 2003 - 00:17 #8
takker for svarene!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
31. januar 2003 - 01:33 #9
yappa>> prøv at kontakte www.bender.dk - de har emnet som speciale.
Avatar billede espersen Novice
01. februar 2004 - 12:50 #10
husk lige denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/449789