Avatar billede konder Nybegynder
30. januar 2003 - 21:19 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

insert data fra formular til database

jeg forsøger at sende input fra en lille formular direkte ind i min database. (men kan ikke engang få den til at sende til sig selv)
Avatar billede jacob_m Nybegynder
30. januar 2003 - 21:21 #1
Prøv at paste dit script ind ->>
Avatar billede konder Nybegynder
30. januar 2003 - 21:25 #2
if (!IsSet($_POST['submit']) || $_POST['send'] != 'indskriv') {
  $_POST['navn'] = "";
  $_POST['efternavn'] = "";
  $_POST['adresse'] = "";
  $_POST['kaldenavn'] = "";
  $_POST['dato'] = "";

} else {
  $efternavn = $_POST['efternavn'];
  $navn = $_POST['efternavn'];
  $adresse = $_POST['adresse'];
  $kaldenavn = $_POST['kaldenavn'];
}
det her var for at sende til samme side - men jeg vil gerne ku sende oplysn. ind i databasen
Avatar billede konder Nybegynder
30. januar 2003 - 21:35 #3
<FORM ACTION="<?php echo $PHP_SELF; ?>" METHOD="POST">
jeg sender sådan via submit, men det der $PHP_SELF er vist ønsketænkning(siden hedder medlem.php) Som sagt vil jeg helst sende til f.eks nyt_medlem.php der så sku putte det ind i db.medlem
Avatar billede mao Nybegynder
30. januar 2003 - 21:51 #4
Kan du måske lige forklare præcist hvad det er du vil?
Avatar billede konder Nybegynder
30. januar 2003 - 22:00 #5
sende input fra formular, ind i min database.
Avatar billede konder Nybegynder
30. januar 2003 - 22:04 #6
a`la: insert $navn into db.medlem
Avatar billede mao Nybegynder
30. januar 2003 - 23:46 #7
Du kan jo ikke bare smide data fra en form direkte ind i DB,
der kræves forbindelse til databasen, query osv. først.
Hvad for en DB bruger du? Mysql?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
30. januar 2003 - 23:49 #8
$PHP_SELF skal du ændre til $_SERVER["PHP_SELF"]
Avatar billede avminarm Juniormester
31. januar 2003 - 10:18 #9
prøv at kigge lidt på www.mbn.dk/mysql
Avatar billede ztyxx Nybegynder
31. januar 2003 - 11:28 #10
avminarm du ser tavs ud, kan i hvert tilfælde ikke se dit indlæg
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 14:15 #11
undskyld afbrydelsen..
<?php
$conn = mysql_connect('serverkode', 'navnet', 'password');
mysql_select_db('navnet',$conn);
mysql_query("insert into medlemmer(navn, efternavn)
values('$navn','$efternavn')");
?>
//først har jeg det her, så senere hen
<body bgcolor="#ccffcc">
<FORM METHOD=POST ACTION=<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>>

<P>navn:  <INPUT TYPE="text" SIZE=10 NAME="navn" VALUE="1">
<P>efternavn:  <INPUT TYPE="text" SIZE=20 NAME="efternavn" VALUE="2">
<P>adresse:  <INPUT TYPE="text" SIZE=25 NAME="adresse" VALUE="3">
<P><INPUT TYPE="submit" NAME="send" VALUE="indskriv">
</form>
<?php
$vis=mysql_query("select navn, efternavn from medlemmer");
while ($data = mysql_fetch_row($vis)){
echo "<br>$data[]";
mysql_close($conn);
}
?>
jeg er ligeglad med $_SERVER["PHP_SELF"]bare det kommer i databasen
Avatar billede avminarm Juniormester
31. januar 2003 - 14:22 #12
ztyxx>> experten opfører sig lidt la la ;/
Avatar billede avminarm Juniormester
31. januar 2003 - 14:23 #13
values('".$_POST[navn]."','".$_POST[efternavn]."')");
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 14:38 #14
ahhh
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 14:39 #15
er det submitknappen der skal ha den values
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 14:40 #16
el.udfyldningsfelterne?
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 19:50 #17
jeg har næsten forsøgt alt nu. Jeg kan få query/select til at svare korrekt - men ikke query/insert, suk
Avatar billede avminarm Juniormester
31. januar 2003 - 20:03 #18
Nej sæt den linie jeg har lavet ind i din kodestump

<?php
$conn = mysql_connect('serverkode', 'navnet', 'password');
mysql_select_db('navnet',$conn);
mysql_query("insert into medlemmer(navn, efternavn)
values('".$_POST[navn]."','".$_POST[efternavn]."')"); // <<<<<<< indsæt her
?>

ellers prøv at vise hele dit script
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 20:24 #19
jeg har sat den ind men
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 20:26 #20
<html>

<?php
$conn = mysql_connect('vvv', 'vv', 'v');
mysql_select_db('vv',$conn);
mysql_query("insert into medlemmer(navn, efternavn, gade, tid, post, andet,)
value('".$_POST[navn]."','".$_POST[efternavn]."','".$_POST[gade]."','".$_POST[tid]."','".$_POST[post]."','".$_POST[andet]."');

?>
<body bgcolor="#ccffcc">
<FORM METHOD=POST ACTION=<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>>

<P>navn:  <INPUT TYPE="text" SIZE=10 NAME="navn" VALUE="1">
<P>efternavn:  <INPUT TYPE="text" SIZE=20 NAME="efternavn" VALUE="2">
<P>adresse:  <INPUT TYPE="text" SIZE=25 NAME="gade" VALUE="3">
<P>kaldenavn:  <INPUT TYPE="PASSWORD" SIZE=10 NAME="andet" VALUE="4">
<P>dato:  <INPUT TYPE="TEXT" SIZE=10 NAME="tid" VALUE="5">
<P><INPUT TYPE="submit" NAME="send" VALUE="indskriv">
</form>
<?php
$vis=mysql_query("select navn, efternavn, andet, tid from medlemmer");
while ($data = mysql_fetch_row($vis)){
echo "<br>$data[]";
mysql_close($conn);
}
?>
</body>
</html>
Avatar billede avminarm Juniormester
31. januar 2003 - 20:32 #21
prøv med:
<?php
$conn = mysql_connect('vvv', 'vv', 'v');
mysql_select_db('vv',$conn);
if($_POST['navn']){
mysql_query("insert into medlemmer(navn, efternavn, gade, tid, post, andet,)
value('".$_POST['navn']."','".$_POST['efternavn']."','".$_POST['gade']."','".$_POST['tid']."','".$_POST['post']."','".$_POST['andet']."') or die (mysql_error());
}
?>

ellers vis din sql tabe.
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 20:40 #22
unexpected T_STRING in linie 13 -får jeg igen igen som fejl
hvad er sql tabe?
Avatar billede avminarm Juniormester
31. januar 2003 - 20:43 #23
der skulle stå sql tabel!!

ret lige if($_POST['navn']){  til  if(isset($_POST['navn'])){
Avatar billede konder Nybegynder
31. januar 2003 - 20:53 #24
stadig samme fejlmelding
Avatar billede avminarm Juniormester
02. februar 2003 - 21:58 #25
vis mig lige din sql tabel
Avatar billede ztyxx Nybegynder
02. februar 2003 - 22:18 #26
tror at dit problem kan ligge i at du har en række i din tabel der hedder post, prøv at omdøbe den til eks. postnr istedet, og omdøb også inputfeltet hvor det indtastes til postnr, <input type="text" name="postnr">

<?php
$conn = mysql_connect('vvv', 'vv', 'v');
mysql_select_db('vv',$conn);
if($_POST['navn']){
mysql_query("insert into medlemmer(navn, efternavn, gade, tid, postnr, andet,)
value('".$_POST['navn']."','".$_POST['efternavn']."','".$_POST['gade']."','".$_POST['tid']."','".$_POST['postnr']."','".$_POST['andet']."') or die (mysql_error());
}
?>
Avatar billede konder Nybegynder
03. februar 2003 - 22:22 #27
jeg har desværre forgæves søgt at få afprøvet det men kan ikke komme op på serveren. jeg har dog fået rette 'post' til 'nummer' i db, men nu opgiver jeg for idag og vender tilbage imorgen aften
Avatar billede avminarm Juniormester
04. februar 2003 - 13:39 #28
på serveren??? - hvis du sidder og tester er det langt nemmere selv at installere php + mysql, evt. på en apache server.

ellers vil jeg meget gerne se din sql tabel - men den har du nok luret ;o)
Avatar billede konder Nybegynder
04. februar 2003 - 20:15 #29
ja jeg tester på den måde. Jeg kan ikke overskue andet lige nu. Jeg har phpmyadmin hvor min hjemmeside ligger. Men nu kan jeg ikke engang få 'select' til at vise hvad der er i min db. det ku jeg da til at starte med. Jeg blir nok nød til at starte forfra IGEN. og jeg ved stadig ikke hvad sql tabel er.
Avatar billede avminarm Juniormester
05. februar 2003 - 09:18 #30
OK hvis du ikke ved hvad sql tabellen er, så kan jeg godt forstå dine problemer, sql tabellen er den database struktur man oprettet i phpmyadmin.

du kan opsætte alle herlighederne på din EGEN pc og dermed bliver det lidt nemmere. Jeg vil foreslå at du kigger lidt på http://www.thorsnet.dk/?side=opsat her beskrives hvordan du opsætter egen webserver, php og mysql - når du har opsat dette kan du downloade phpmyadmin her http://phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/

BTW hvor har du din hjemmeside hosted?
Avatar billede avminarm Juniormester
05. februar 2003 - 09:23 #31
eksempel på en sql tabel:

  id INT NOT NULL auto_increment,
  navn varchar(80),
  alder int,
  telefonnr int,
  PRIMARY KEY(id)
Avatar billede konder Nybegynder
06. februar 2003 - 17:26 #32
ok jeg er også blevet klogere siden sidst.(jeg har oprettet tabellen medlemmer i phpmyadmin på mit hotel) men vil hellere lave dem i hånden.  Desværre er jeg ikke helt inde i f.eks. NULL/NOT NULL og om der bliver sat et id-nummer op automatisk og flere andre supervigtige detaljer. Men jeg arbejder videre for sagen og nu har jeg via dit tidligere link fået gang i tingene igen:)
Så hvis du/avminarm ikke allerede har fået pointene må jeg se og hitte ud af hvordan du får dem
Avatar billede avminarm Juniormester
07. februar 2003 - 08:31 #33
du markerer mit navn og trykker accepter ;o)
Avatar billede avminarm Juniormester
07. februar 2003 - 11:51 #34
takker ;o)
Avatar billede konder Nybegynder
07. februar 2003 - 14:17 #35
meeeen jeg kan stadig ikke
det strander på når jeg skal ha variabler i insert. jeg kan godt ikkevariabler men ligeså snart jeg putter $ foran får jeg fejlen om T-string prompte.
hvorfor kan jeg ikke erstatte 'Erik' med '$navn' i query -insert ?
Avatar billede avminarm Juniormester
10. februar 2003 - 11:02 #36
du må oprette nyt sprg *G* - nej self ik - vis lidt af den kode du bruger - det kan være at du skal prøve med '".$navn."'
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. februar 2003 - 11:04 #37
prøv med $_POST['navn']
Avatar billede konder Nybegynder
14. februar 2003 - 21:37 #38
jeg har heldigvis fået det til at virke, men tak for hjælpen
nu pusler jeg med et æggeur. altså sig en lyd om 6 min f.eks.
men det er jo en anden historie
Avatar billede avminarm Juniormester
15. februar 2003 - 21:42 #39
et æggeur?? i PHP?? ;-)
Avatar billede konder Nybegynder
21. februar 2003 - 20:57 #40
du ved; tryk med musen nede/oppe i højre/venste hjørne og du sætter -udfuld selv- et minutantal f.eks. 6 min (tetrækningstid) -når der er gået 6 min spiller "ja vi har æg nok, i lange baner".
Avatar billede avminarm Juniormester
23. februar 2003 - 20:31 #41
sjovt :-) når det virker vil jeg da gerne se det i funktion
Avatar billede konder Nybegynder
24. februar 2003 - 21:08 #42
Jeg kan sikkert ikke finde ud af det..men hvis det lykkedes hører du selvfølelig fra mig og så hurtigt det er muligt
Avatar billede avminarm Juniormester
25. februar 2003 - 07:59 #43
ok ;-)