Avatar billede alvion Nybegynder
30. januar 2003 - 20:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Print af side uden browsers header/footer + sideskift

Jeg ønsker at lave en udskriftsvenlig html-side, hvor:

1) Den normale sidehoved/sidefod, som browseren tilføjer, ikke er med.

2) Mulighed for at kunne styre sideskift. Det kunne f.eks. være ved at sikre, at et givent <DIV> ikke bliver splittet over to sider.

Det er kun et krav, at dette virker under nyere versioner af Internet Explorer - dvs. jeg har undtagelsesvis ingen skrupler med at anvende særlige IE faciliteter. Jeg har bare ingen anelse om, hvad der skal til.

Kan det styres med CSS eller skal det angives med JavaScript?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2003 - 22:19 #1
Det kan da vist kun angives af brugeren selv under
browserindstillinger - altså sidehoved/sidefod.
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2003 - 23:55 #2
<ole>

Du kan med ActiveX lave printerindstillinger om - men det kræver, dine brugere har ActiveX enabled for websider. Der er dog ingen bruger med forstanden i behold, der vil acceptere brugen af ActiveX på nettet, så deeeeeeeeet ....  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede alvion Nybegynder
31. januar 2003 - 06:23 #3
Æv...

Hvad med styring af sideskift?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. januar 2003 - 09:16 #4
Du kan jo i stedet for generere et par PDF filer.
Avatar billede peeer Nybegynder
31. januar 2003 - 09:26 #5
Du kan lave et CSS specielt til print f.eks:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/print.css" media="print" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/screen.css" media="screen" />

Og så definere hvad der skal kunne ses på udskriften
PEEER
Avatar billede midas_dk Nybegynder
31. januar 2003 - 16:30 #6
styring af sideskift:

page-break-after: always;
page-break-before: always;

http://www.w3.org/TR/CSS21/page.html
Avatar billede alvion Nybegynder
04. februar 2003 - 21:24 #7
midas_dk => Herligt! Det virker på den ene af mine udskrifter. Jeg har dog en, som ikke opfører sig som den skal:

http://www.surfsite.dk/kortegaard/liste_print_billede.php?liste_id=14

Hvis du tager en "Print Preview" på denne, så brydes et <DIV>-tag, selvom jeg har sat denne style på DIV'et:

page-break-inside: avoid;

Any thoughts?
Avatar billede midas_dk Nybegynder
04. februar 2003 - 23:36 #8
Well... No...

Jeg tror, der er en grund til at værdien hedder "avoid", og ikke "never" - det er sent(*S*), og jeg kan ikke umiddelbart se, hvilken af dine divs, den er gal med. Lad mig kigge igen i løbet af i morgen, okay?
Avatar billede alvion Nybegynder
05. februar 2003 - 07:20 #9
Ja det kan der selvfølgelig være noget om...... Det er nok for at kunne bryde en DIV, som er "højere" end en hel blank side. Men det burde jo ikke være nødvendigt her.
Avatar billede midas_dk Nybegynder
05. februar 2003 - 12:45 #10
Hm. Jeg kan ikke se noget galt i din kode. Prøv engang at lave sidens margener mindre via dit style sheet.
Avatar billede alvion Nybegynder
05. februar 2003 - 14:36 #11
Ok du skal i hvert fald have mange tak for din hjælp - den hjalp :-)