Avatar billede bimmer Nybegynder
30. oktober 2000 - 20:20 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Irriterende blankt område mellem fælles kanter/shared borders

Hej!

Mine kursister kom lige med et irriterende spørgsmål:

Når man indsætter Fælles Kanter(Shared Borders) i venstre side, vil der automatisk være et smalt område til højre for kanten, som man ikke kan skrive på.

Efter at have rodet lidt rundt i html\'en fra en færdig hjemmeside, har jeg fundet frem til, at Frontpage indsætter en tom celle med WIDTH=24, så der altså kommer et 24 pixels bredt område mellem den fælles kant og selve indholdet på siden.

Spørgsmålet er selvfølgelig... \"Hvordan ændrer/fjerner man dette mellemrum?\"

Avatar billede parazite Nybegynder
30. oktober 2000 - 20:24 #1
Kender ikke noget til shared borders, men kan du ikke bare fjerne cellen, eller give den width=\"0\" ? :o)

- Parazite
Avatar billede bimmer Nybegynder
30. oktober 2000 - 20:29 #2
Nej...

Cellen kan kun ses udenfor Frontpage (når man bruger notepad el.lign. til at kigge på filen)
fordi det ikke er en del af den side jeg selv har lavet men noget frontpage smider på af sig selv...
og hvis man fjerner den i notepad, bliver den bare sat i igen af Frontpage... (ØV!)

Avatar billede parazite Nybegynder
30. oktober 2000 - 23:50 #3
Har du så prøvet at sætte tabellen til 0?
Avatar billede bimmer Nybegynder
31. oktober 2000 - 09:05 #4
Nej...

Det er ikke en tabel jeg kan rette i.

Frontpage bruger separate filer til at styre de fælles kanter, og det er først i det øjeblik, at det hele smeltes sammen til en færdig side at tabellen dannes. Så jeg har ikke mulighed for at røre tabellen, før filerne er ude af Frontpage, og som sagt vil den ændre det igen, så snart jeg henter filerne ind i Frontpage igen

(Jeg hader Frontpage!)
Avatar billede jwolf Nybegynder
31. oktober 2000 - 10:33 #5
har du mulighed for at uploade siden til et sted, eller indsætte hele html koden herinde, så skal jeg lave det for dig.. :)
Avatar billede bimmer Nybegynder
31. oktober 2000 - 12:31 #6
Tak... Men jeg kan sagtens selv rette i html-filen uden problemer (Jeg bruger kun Frontpage fordi det er i undervisningsøjemed).

Problemet ligger i at jeg vil instruere Frontpage i at undlade at indsætte den tomme celle.
Avatar billede parazite Nybegynder
31. oktober 2000 - 13:00 #7
Hmm... det er ikke noget med margin, som du har defineret forkert? Kig specielt på topmargin=\"?\" og leftmargin=\"?\".
Har rodet rundt i FP i ½ time nu, og har ikke kunnet finde andet om det såeh...

- Parazite
Avatar billede jwolf Nybegynder
31. oktober 2000 - 14:19 #8
Kan du ikke smide koden op alligevel, så vil jeg se om jeg ikke kan rette det i frontpage.
(som webdesigner kender jeg efterhånden frontpage bedre end min egen bukselomme...)
Avatar billede bimmer Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:46 #9
Jeg har ikke noget specielt kode-tilfælde med problemet.

Det kommer jo hver gang man bruger fælles kanter:

Opret tomt websted. Indsæt fælles kant til venstre. VUPTI! Du har nu et 24 pixel bredt område mellem den fælles venstre kant og det skrivbare område på selve siden.
Avatar billede bimmer Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:49 #10
Til Parazite:

Næh... Det var også mit første bud :-)

Men margin ligger udenfor de fælles kanter, da disse jo bliver en del af den færdige side :-(

(Men tak for de mange forslag !)
Avatar billede jwolf Nybegynder
31. oktober 2000 - 21:20 #11
hvad mener du med \"fælles kanter\" ?
Avatar billede bimmer Nybegynder
01. november 2000 - 08:10 #12
\"Fælles Kanter\" er navnet for Shared Borders i Frontpage 2000DK...
Avatar billede jwolf Nybegynder
01. november 2000 - 14:53 #13
Ja, det kunne jeg godt selv ha\' oversat, men hvordan laver man dem? jeg ved måske godt hvad det er men bruger nok ikke det ord for det :)
Avatar billede tzr Nybegynder
12. november 2000 - 09:05 #14
Frontpage er noget lort !!!
Avatar billede tzr Nybegynder
12. november 2000 - 09:06 #15
Lad være med at bruge denne lorte-WYSIWYG-editor fra MS !!!
Brug Notepad eller sådan noget i stedet
Avatar billede bimmer Nybegynder
12. november 2000 - 10:37 #16
Det ved jeg jo godt...
Men det kan ikke hjælpe noget når kursisterne betaler for et kursus i brug af Frontpage...
Avatar billede tzr Nybegynder
12. november 2000 - 11:04 #17
Du kunne jo lære dem ordentlig HTML i stedet for frontpage
Avatar billede tzr Nybegynder
12. november 2000 - 11:06 #18
Står der ikke noget inde i properties eller settings eller noget ?
Avatar billede bimmer Nybegynder
12. november 2000 - 12:13 #19
Nej...
Avatar billede vanilla Nybegynder
13. november 2000 - 13:30 #20
prøv at give mig adressen eller sende mig filen påå djvanilla@sol.dk

-=Vanilla=-
Avatar billede bimmer Nybegynder
13. november 2000 - 17:48 #21
Jamen.. Det er ikke nogen bestemt fil...

Det er standard opførsel i Frontpage når du indsætter fælleskanter/shared borders.

Jeg kan som sagt sagtens rette direkte i filen, men tilbage i Frontpage sættes den tomme kolonne ind igen.
Avatar billede vanilla Nybegynder
13. november 2000 - 21:10 #22
hvad med så at rette det når du er færdig med at bruge frontpage (ret det i notepad)
Avatar billede bimmer Nybegynder
13. november 2000 - 21:12 #23
Ja... Det ville jeg også gøre hvis det var mit eget projekt... (Bortset fra at jeg nok slet ikke ville bruge Frontpage :-)

Men dette er i forbindelse med et kursus i Frontpage som jeg underviser på, og jeg var bare interesseret i at høre om nogen havde en løsning - i Frontpage...

Men jeg må nok se i øjnene at der er tale om noget hard-coded snot som ikke kan ændres...
Avatar billede parazite Nybegynder
13. november 2000 - 21:15 #24
Sidste løsningsforslag : Kan du ikke forhindre Frontpage\'s rettelser ved at gå i Funktioner > Sideindstillinger > HTML-kilde og sætte mærke i \"Behold eksisterende HTML-koder\"?
Avatar billede bimmer Nybegynder
13. november 2000 - 21:32 #25
Arj.. MØJ!!!

Jeg troede lige den var der...

Men den gik heller ikke...

Problemet er at eftersom de fælles kanter betragtes som selvstændig kode, indtil der eksporteres, så opfatter Frontpage det ikke, som at rette i eksisterende koder...
Avatar billede parazite Nybegynder
13. november 2000 - 22:47 #26
Arghefuckinglorte-FP! :o( Giver op!
Avatar billede amfelt Nybegynder
03. december 2000 - 22:56 #27
Fant ud af hvad du mente og ja Frontpage Sucks.
Fortæl kusisterne at men ikke opnår fuld fleksibilitet vha navigations menuerne. men, bare for diskutiones skyld så kan frontpage godt bruges til nogle ting. man skal bare holdes sig væk fra at det den vil gøre automatisk ! :-)

Mvh Amfelt
Avatar billede bimmer Nybegynder
04. december 2000 - 13:00 #28
Hehe... Ja...
Jeg er helt enig...

Det er nu ikke fordi vi brugte navigations-funktionen - vi lavede bare en fælles kant til vores egen menu
Avatar billede amfelt Nybegynder
04. december 2000 - 13:20 #29
En helt anden tråd, men aligevel !
Har du prøvet at flytte et FP web på en server hvor det var brugt \"fælles\" kanter ? Det sucks big time. Du er nødtil at udgive det til et andet sted(egen disk) også udgive det igen ellers forsvinder de fælles kanter!

Nå nu jeg er off topic har så brugt temaerne ? (mange MB)
Avatar billede draken Nybegynder
14. marts 2001 - 14:53 #30
Som du selv siger kan man ikke redigere i de tabeller som FP genererer med shared borders, men...

Indsæt dette på siden:
<body topmargin=\"0\" leftmargin=\"0\">
Dette fjerne de ekstra kanter!

og luk så dette spørgsmål!

mvh Michael/draken
Avatar billede parazite Nybegynder
14. marts 2001 - 16:10 #31
draken : Kig på mit (afviste) svar 31/10 2000 13:00:52.

bimmer : Der er tilsyneladende ikke nogen løsning på problemet. Du må nok leve med det. :o/
Smid et svar selv og acceptér det.
Avatar billede bimmer Nybegynder
14. marts 2001 - 16:39 #32
Hmm... øv...

Jeg var allerede klar over at det var et \"longshot\" men hvad...

Jeg lukker
Avatar billede draken Nybegynder
14. marts 2001 - 16:44 #33
parazite: Jeg testede det selv og det fungerer (shared borders og body leftmargin=0).
Jeg skrev med vilje <body topmargin=\"0\" leftmargin=\"0\"> selvom du tidligere havde været inde på det, for at udpensle at margin skal ind i body-tagget (eller styles).

Så du havde ret d. 31/10, men jeg tror ikke at bimmer havde forstået den rigtigt!

mvh Michael/draken
Avatar billede bimmer Nybegynder
14. marts 2001 - 16:57 #34
Nej...  Jeg misforstod det ikke... Jeg har prøvet at sætte margin til 0 i body-koden...

Mit problem er ikke den venstre margen (eller den i toppen). Det er mellemrummet mellem indholdet i venstre border og hovedindholdet på siden jeg gerne vil af med...

Her hjælper margin-parametrene ikke noget da shared borders sættes op som en tabel i den færdige side og derfor naturligvis ikke påvirkes af sidens marginer...

I skal alle have tusind tak for jeres input. Jeg har valgt at affinde mig med det (det er jo heller ikke så stort et problem, da jeg ikke bruger Frontpage til privat hjemmeside-arbejde :-)
Avatar billede draken Nybegynder
14. marts 2001 - 17:03 #35
Undskyld, jeg havde vist misforstået \"den hvide linie\" og ja.... FP\'s veje er uransagelige!
mvh Michael/draken