Avatar billede musicboy Nybegynder
29. januar 2003 - 13:44 Der er 17 kommentarer

Slette i streng?

Jeg har f.eks. en streng:

var regExp = 'tester';

hvordan sletter jeg i strengen?
Avatar billede arvad Nybegynder
29. januar 2003 - 13:45 #1
kan du ikke lave en forløkke der løber din var igennem og så sletter fra start til slut som du ikke vil have med???
Avatar billede musicboy Nybegynder
29. januar 2003 - 13:49 #2
Jo, men hvordan sletter jeg? :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. januar 2003 - 14:59 #3
Hvad vil du have slettet - hele strengen, bogstaver eller ???
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2003 - 16:16 #4
<ole>

Prøv med en noget fyldigere forklaring. Det er ikke til at vide, hvad du mener

/mvh
</bole>
Avatar billede midas_dk Nybegynder
30. januar 2003 - 18:30 #5
Han vil vist gerne have kommandoen for at slette en del af strengen...?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
30. januar 2003 - 21:17 #6
midas>> tja - det ved vi vel først, når musicboy forklarer, mere uddybende, hvad han gerne vil have...
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2003 - 23:01 #7
Ikke mindst, da der ikke findes 'kommandoen' til at gøre det med ... det kan løses på mange måder - alt afhængig af problemets kontekst  :)
Avatar billede websmith Nybegynder
30. januar 2003 - 23:22 #8
Et lille eksempel på en løsning:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
    <script>
    function sletIStreng(streng, hvad,alle)
    {
      var pos=streng.indexOf(hvad);

      var slen=hvad.length;
      var ret="";
      if(alle==false)
      {
          if(pos>-1)
          {
            ret=streng.substring(0,pos);
            ret+=streng.substring(pos+slen);
          }
          else
          {
              ret=streng;
          }
      else
      {
            while(pos>-1)
          {

            ret+=streng.substring(0,pos);
            streng=streng.substring(pos+slen);
            pos=streng.indexOf(hvad);
          }
            ret+=streng;

      }
      return ret;

    }

    </script>
</head>

<body>
<script>
document.write(sletIStreng("jeg#hader#hader#alle","hader",true));
</script>

</body>
</html>
Avatar billede websmith Nybegynder
30. januar 2003 - 23:24 #9
Hvor man kalder funktionen sletIStreng med følgende parametre
Streng som skal slettes i, Streng som skal fjernes, true/false alt efter om det er alle eller kun den første forekomst som skal slettes
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2003 - 23:28 #10
Det kan skrives langt mere elegant. Men kom nu med et indspark, musicboy  :)
/mvh
Avatar billede websmith Nybegynder
30. januar 2003 - 23:32 #11
Ja man kunne selvfølgelig have brugt RegExp, men jeg kan lide loops :)
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2003 - 23:36 #12
Også uden RegExp kan det gøres mere elegant  ;o)
Avatar billede websmith Nybegynder
30. januar 2003 - 23:37 #13
Ja, så kom da med det ;) Du vil jo gerne tilsyneladende
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2003 - 23:47 #14
Tværtimod ... hvorfor skrive noget, når vi ikke ved, hvad han vil have. Så kan hverken du eller jeg bidrage med noget begavet.
Vi må vide, hvad han vil have, før vi kan komme med et kvalificeret bud på en løsning - ellers bliver det bare gætterier og sansynligvis uhensigtsmæssige forslag. Hvis musikdrengen selv har lyst til at blande sig i sit spørgsmål, skal jeg nok komme med et forslag  :)
/mvh
Avatar billede websmith Nybegynder
30. januar 2003 - 23:50 #15
Fordi du alligevel sidder og kigger på dette spørgsmål hvert andet minut, og alligevel alilgevel har udformet din løsning i hovedet ;)
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2003 - 00:12 #16
Jamen, jeg kikker jo i dette spm. hvert andet minut, fordi du bliver ved med at sludre og får en mail om, der er nyt i spørgsmålet.

At du stadig ikke har fattet, jeg ikke gider forholde mig til en løsning, når jeg ikke kender problemet, undrer mig ... jeg har da ellers gjort mit bedste for at forklare det  :)
/mvh
Avatar billede bearhugx Nybegynder
25. oktober 2003 - 21:46 #17
musicboy >> fik du svar på dit spørgsmål - er det stadig aktuelt - synes du skulle lukke dette og fordele points...