Avatar billede anaq Nybegynder
29. januar 2003 - 12:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

?????

Jeg vil meget gerne lærer at programmer, men jeg kan ikke finde noget der ligner hoved eller hale i koderne. Er der nogen der har en idé om hvor jeg kan læse mig til det (helst dansk). Jeg har aldrig programmeret før så det skal være på begynderstadiget.
Jeg har været ude og købe WSH, C++ samt C/C++, men de fortæller ikke rigtigt noget om begyndelsen af begyndelsen, hvis I forstår. Der er alle de "inforstået" koder som jeg ikke ved hvor man har fra og hvor man finder ud af hvor skal være og hvorfor......
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2003 - 12:56 #1
Shit en dårlig overskrift. Overvej at finde noget mere dækkende næste gang
Avatar billede angam Nybegynder
29. januar 2003 - 12:57 #2
Fedt subject ...
Avatar billede ldrada Nybegynder
29. januar 2003 - 13:00 #3
Gå på dit bibliotek og lån en bog.
Avatar billede anaq Nybegynder
29. januar 2003 - 13:17 #4
Undskyld overskriften
Avatar billede medions Nybegynder
29. januar 2003 - 15:13 #5
Start på www.html.dk og lær HTML, når du har en god forståelse for det, så gå igang med ASP/VBScript, -der er lektioner for det hele på sitet!

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2003 - 16:30 #6
Eller Køb f.eks. Programmering med VBA for Dummies. Den fåes på Dansk, og selv om det ikke er VB script, så ligner sprogene hinanden, så du får grundlaget i orden. Forlag = IDG Books
Avatar billede medions Nybegynder
30. januar 2003 - 07:59 #7
hov-sa> :-) Ja, men så ville det være en del bedere at købe en ASP bog eller en Visual Basic bog!

Visual Basic Application vil lede ham på vildspor, da teknologien er udviklet til at snakke sammen med Office produkterne <- hvilket er langt fra det der ligner i VBScript!

anaq> Jeg vil helt klart anbefale dig at finde nogle tutorials ude på nettet, hvilket oxo er det billigste... Jeg har selv aldrig købt en bog :-)

//>Rune
Avatar billede mr_clark Nybegynder
30. januar 2003 - 10:15 #8
Anaq,

du skal være opmærksom på at WSH er scripting, og VB6 er programmering. Det er to ret forskellige ting.

WSH bruges til automatisering af administrative opgaver på dit operativsystem. Du kan ikke lave deciderede applikationer via VBScript/JScript, da user-interfacet er begrænset til små message- og input-boxes.

VB6 er et applikations-sprog. Altså, du kan programmere en hel applikation med user-interface osv.

Mht. bøger, så er der nogle gode VB6 bøger fra forlaget Wrox. Beginning VB6 hedder begynder-bogen, den kan købes på www.bookworld.dk.

Men skal du igang med programmering, og skal det være Visual Basic, så vil jeg anbefale at du går efter Visual Basic.NET med det samme. Så lærer du et sprog du kan bruge på .NET platformen, som uværgeligt vil blive mere og mere udbredt. Det er også en langt bedre, mere logisk, og mere tidssvarende version af VB.

Vil du istedet have et sprog du kan bruge på både Windows og Linux, skal du kigge på .NET sproget C#. C# er en nemmere og mere overskuelig form af C++, designet fra bunden af, specifikt til .NET platformen.

I det hele taget er .NET sprogene lækre at arbejde med, fordi det er managed code. Dvs. .NET frameworket tager sig af ting som memory-allokering, og alle de trivielle ting. Du skal bare koncentrere dig om at kode. Det er SÅ fedt.

C++ ville være en fejl at begynde på, med mindre du har et specifikt formål med lige C++. Du KUNNE også gå efter Java 2.

Tag endelig ikke fejl - WSH scripting er utroligt brugbart, men ikke til at lave programmer i.

Personligt kan jeg bedst li' C#. Men VB.NET er nok nemmere at forholde sig til som nybegynder.

Microsoft Press har lavet en utrolig god bog der hedder "Windows 2000 Scripting Guide". Den er godt nok lidt avanceret, men der står rigtig mange gode ting i. Så, hvis du vil scripte, kan den godt betale sig at købe. Ellers, så download VBScript hjælpefilerne fra http://msdn.microsoft.com. Der står alle de grundlæggende ting i, plus et par grundlæggende tutorials.

Håber det kan hjælpe dig til bedre at beslutte hvad du vil ende med af sprog.

Og husk:

1. Lad dig ikke forvirre af alle de forskellige religiøse holdninger til sprog. Det bedste sprog er det sprog der kan gøre at du opnår det resultat du vil have. Det handler ikke om diverse avancerede features i sproget.

2. Hav et formål med det sprog du lærer. Hvis du bare sætter dig ned og læser bogen, uden at have noget du vil bruge det til, så glemmer du det utroligt hurtigt. Hvis du ved at du vil lave et program der kan det og det, og ellers følger øvelserne i den bog du køber, så kan det ikke gå helt galt.

God fornøjelse !
Avatar billede martin_moth Mester
03. februar 2003 - 15:40 #9
PS: Anaq - ved du hvad dit navn betyder på grønlandsk?