Avatar billede michaeljuhl Nybegynder
29. januar 2003 - 11:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

udtræk x antal tegn fra et feltindhold med bindestreg som delim

Hej eksperter

Mit ? er:
Hvordan kan/skal en MS SQL syntaks se ud hvis jeg vil udtække x antal tegn fra et feltindhold hvor bindestreg bruges som delim, eks. jeg har et feltindhold som flg.
Tabelnavn=prove, feltnavn=forsog

forsog:
Test-test1-test2-
Tes-test1-test2
Test-te-test2
jeg ønsker at udtrække værdierne hen til bindstreg nr2
d.v.s bindestreg 2 skal ikke med ud i udtrækket,
jeg har forsøgt med flg. syntaks
SUBSTRING(forsog;1; CHARINDEX('-';forsog;CHARINDEX('-';forsog; +1) -1)
Men jeg kan ikke umiddelbart få dette til at virke?
Så er der en der kan hjælpe, vil jeg blive glad...
Avatar billede janus_007 Nybegynder
29. januar 2003 - 13:09 #1
Bindestreg nr. 2 ??
Fatter ik en meter, kan du ikke skrive hvilken streng du vil udføre operationen på og hvad du ønsker dit resultat skal være :O)
Avatar billede michaeljuhl Nybegynder
29. januar 2003 - 13:19 #2
Okay, Jeg har en eller flere dataværdier i et felt, en dataværdi indeholder eksemplevis følgende "bla-bla1-bla2-bla3" jeg vil så bruge bindestregen som delimit=(adskillsestegn) og jeg ønsker at hente "bla-bla1" af den værdi der er i feltet, dvs. jeg ønsker ikke de data der er efter delimit 2 (bindestreg 2)
så: hvad der af tegn til bindestreg 2 ønsker jeg at udtrække.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
29. januar 2003 - 13:59 #3
declare @r as varchar(25)
declare @p as int
declare @p1 as int
set @r = 'bla-bla1-bla2-bla3'
set @p = patindex('%-%', @r)
set @p1 = patindex('%-%',substring(@r, @p + 1, len(@r)))
select left(@r, @p + @p1 - 1)
Avatar billede michaeljuhl Nybegynder
29. januar 2003 - 15:50 #4
takker :-)