Avatar billede anaq Nybegynder
28. januar 2003 - 20:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Programmering for en begynder

Jeg vil meget gerne lærer at programmer i WSH/Visual basic, men da jeg intet aner om programmering ville det glæde mig hvis der var nogen der kunne fortælle mig, hvor jeg kan finde disse oplysninger.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. januar 2003 - 20:14 #1
hvis du kan engelsk har www.vbsquare.com noget ret seje guides til begyndere.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
28. januar 2003 - 21:05 #2
Et godt sted at starte er at gå ud og købe en bog om emnet. På den måde lærer du nogle gode grundprincipper, som du kan bygge videre på. En anden god løsning er video kursur, som er at finde rundt omkring på nettet, bl.a. er Learnkey rigtig gode.
Avatar billede anaq Nybegynder
29. januar 2003 - 06:24 #3
Jeg har været ude og købe WSH, C++ samt C/C++, men de fortæller ikke rigtigt noget om begyndelsen af begyndelsen, hvis du forstår. Der er alle de "inforstået" koder som jeg ikke ved hvor man har fra og hvor man finder ud af hvor skal være og hvorfor......
Avatar billede martin_moth Mester
29. januar 2003 - 12:59 #4
Der er masser(!!!) af bøger der starter fra begyndelsen af begyndelsen.

Læste engang med stort udbytte http://www.wrox.com/books/1861001053.htm, der forudsætter at du har almindeligt kendskab til en pc, og fatter hvad fx. en text-fil er...
Avatar billede martin_moth Mester
29. januar 2003 - 13:01 #5
Ups - ovenstående er en Vb6 -bog, har ikke noget med Windows Script Host (WSH) - men jeg kan garanterer dig, at der findes masser af bøger der starter ved begyndelsen, også om WSH !!!!
Avatar billede anaq Nybegynder
29. januar 2003 - 13:23 #6
Ja, men den/de bøger jeg har investeret i, syntes jeg ikke rigtig dækker det jeg søger og det er rimelige priser man tager, så hvis jeg kunne finde et sted hvor man kan få det GRUNDliggende, og jeg mener helt fra bunden af ret programmeringsmæssigt, ville jeg være Jer meget taknemlig.

Forløbig tusind tak for de hurtige og seriøse svar jeg har modtaget.
Avatar billede martin_moth Mester
29. januar 2003 - 13:47 #7
Hvis du kun snakker VB6, er ovennævnte bog helt grundlæggende!!

Vil ikke anbefale bøger jeg ikke selv har læst, og da jeg ikke har forstand på WSH, har jeg ikke læst nogen bøger om det...
Avatar billede anaq Nybegynder
29. januar 2003 - 14:11 #8
aner intet om noget der liger programmering, men jeg syntes at WSH lyder meget interesant, så derfor ville jeg gerne lærer noget om dette, men det kan godt være det er en for stor mundfuld....
Avatar billede martin_moth Mester
29. januar 2003 - 14:47 #9
Prøv før du går videre og køber flere bøger at finde ud af hvad du skal bruge det til... Og hvis du alligevel starter fra bunden, hvad så med at overveje VB.NET - det er der mere fremtid i end VB6
Avatar billede anaq Nybegynder
29. januar 2003 - 22:06 #10
HJÆÆÆÆLLLLPPPPP
HVORDAN lukker man for et spørgsmål ?
Jeg kan ikke se det nogen steder
Avatar billede martin_moth Mester
30. januar 2003 - 09:25 #11
Du har lukket det - du har accepteret svaret fra mufoxe, og derved lukkede du spørgsmålet
Avatar billede mr_clark Nybegynder
30. januar 2003 - 09:43 #12
Anaq,

du skal være opmærksom på at WSH er scripting, og VB6 er programmering. Det er to ret forskellige ting.

WSH bruges til automatisering af administrative opgaver på dit operativsystem. Du kan ikke lave deciderede applikationer via VBScript/JScript, da user-interfacet er begrænset til små message- og input-boxes.

VB6 er et applikations-sprog. Altså, du kan programmere en hel applikation med user-interface osv.

Mht. bøger, så er der nogle gode VB6 bøger fra forlaget Wrox. Beginning VB6 hedder begynder-bogen, den kan købes på www.bookworld.dk.

Men skal du igang med programmering, og skal det være Visual Basic, så vil jeg anbefale at du går efter Visual Basic.NET med det samme. Så lærer du et sprog du kan bruge på .NET platformen, som uværgeligt vil blive mere og mere udbredt. Det er også en langt bedre, mere logisk, og mere tidssvarende version af VB.

Vil du istedet have et sprog du kan bruge på både Windows og Linux, skal du kigge på .NET sproget C#. C# er en nemmere og mere overskuelig form af C++, designet fra bunden af, specifikt til .NET platformen.

I det hele taget er .NET sprogene lækre at arbejde med, fordi det er managed code. Dvs. .NET frameworket tager sig af ting som memory-allokering, og alle de trivielle ting. Du skal bare koncentrere dig om at kode. Det er SÅ fedt.

C++ ville være en fejl at begynde på, med mindre du har et specifikt formål med lige C++. Du KUNNE også gå efter Java 2.

Tag endelig ikke fejl - WSH scripting er utroligt brugbart, men ikke til at lave programmer i.

Personligt kan jeg bedst li' C#. Men VB.NET er nok nemmere at forholde sig til som nybegynder.

Microsoft Press har lavet en utrolig god bog der hedder "Windows 2000 Scripting Guide". Den er godt nok lidt avanceret, men der står rigtig mange gode ting i. Så, hvis du vil scripte, kan den godt betale sig at købe. Ellers, så download VBScript hjælpefilerne fra http://msdn.microsoft.com. Der står alle de grundlæggende ting i, plus et par grundlæggende tutorials.

Håber det kan hjælpe dig til bedre at beslutte hvad du vil ende med af sprog.

Og husk:

1. Lad dig ikke forvirre af alle de forskellige religiøse holdninger til sprog. Det bedste sprog er det sprog der kan gøre at du opnår det resultat du vil have. Det handler ikke om diverse avancerede features i sproget.

2. Hav et formål med det sprog du lærer. Hvis du bare sætter dig ned og læser bogen, uden at have noget du vil bruge det til, så glemmer du det utroligt hurtigt. Hvis du ved at du vil lave et program der kan det og det, og ellers følger øvelserne i den bog du køber, så kan det ikke gå helt galt.

God fornøjelse !
Avatar billede martin_moth Mester
30. januar 2003 - 09:49 #13
Sådan! Jeg kan 100% tilslutte mig ovenstående :o)
Avatar billede anaq Nybegynder
30. januar 2003 - 14:27 #14
Tusind tak for hjælpen foreløbig. ;0)
Avatar billede martin_moth Mester
03. februar 2003 - 15:40 #15
PS: Anaq - ved du hvad dit navn betyder på grønlandsk?