Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 18:11 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

multi link tilstande og farver

Hvordan får jeg endnu flere linktilstande og farver end jeg allerede har?

Har allerede følgende:
<style>
.a:link {
    color: #FFFFFF;
    text-decoration:none;
}
.a:visited {
    color: #FFFFFF;
    text-decoration:none;
}
.a:active {
    color: #FFFFFF;
    text-decoration:none;
}
.a:hover {
    color: #FFFFFF;
    text-decoration:underline;
}
a:link {
    color: blue;
    text-decoration:none;
}
a:visited {
    color: purple;
    text-decoration:none;
}
a:active {
    color: red;
    text-decoration:none;
}
a:hover {
    color: blue;
    text-decoration:underline;
}
</style>

Derudover har jeg en <include file fil.html> som har følgende:
.clFoldLinks    {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:none; color:black;}

Det er til denne (.clFoldLinks) jeg ønsker at tildele de samme linktilstande som defineret i ".a:" Nogen med specifikke ideer?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 18:13 #1
a.byt:link

og kaldes med attributten: class="byt"
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 18:15 #2
kan man godt have 2 x class="xx"?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 18:16 #3
sådanne:

<style>
a.byt:link {
    color: blue;
    text-decoration:none;
}
a.byt:visited {
    color: purple;
    text-decoration:none;
}
a.byt:active {
    color: red;
    text-decoration:none;
}
a.byt:hover {
    color: blue;
    text-decoration:underline;
}
</style>

<a href="" class="byt">link</a>
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 18:16 #4
ja du kan have alle dem du vil
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 18:18 #5
...jeg mener, jeg har jo allerede class=".clFoldLinks" - så kan jeg så også have en mere som class="byt"???
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 18:19 #6
ja, som sagt, du kan have dem du vil. så længe du varierer deres navn
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 18:23 #7
hmmm...når jeg gør det, ryger font-definitioner og bruger default????
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 18:25 #8
har du et link til siden ?
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 18:26 #9
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 18:29 #10
har jeg misforstået dette ?

kan ikke se hvor det er, men husk ikke to class på et objekt... håber ikke det var det du spurgte om. for så misforstod jeg
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 18:34 #11
jeg er ikke så stærk i dette her....som skrevet i mit spørgsmål så har jeg en <a href= # class="clFoldLinks..... dertil vil jeg yderligere have særlige linktilstande og farver knyttet til - lige præcis det samme som defineret i ".a:" uden at sidens generelle del ændres ("a:")
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 18:35 #12
ja, men er det på samme objekt du vil have flere tilstande, eller er det på et helt andet link ?
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 18:36 #13
ved ikke hvad du mener med objekt...fremgår det virkelig ikke af mit spørgsmål hvad der er jeg mener?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 18:38 #14
nej, så havde jeg ikke stillet spm :)

http://www.questis.dk/prove.htm

kan du se flere forskellige modes på links
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 19:01 #15
jeg prøver lige igen:

Jeg har en test_index.shtml hvor jeg har følgende:

<style>
.a:link {
    color: #FFFFFF;
    text-decoration:none;
}
.a:visited {
    color: #FFFFFF;
    text-decoration:none;
}
.a:active {
    color: #FFFFFF;
    text-decoration:none;
}
.a:hover {
    color: #FFFFFF;
    text-decoration:underline;
}
a:link {
    color: blue;
    text-decoration:none;
}
a:visited {
    color: purple;
    text-decoration:none;
}
a:active {
    color: red;
    text-decoration:none;
}
a:hover {
    color: blue;
    text-decoration:underline;
}
</style>

Derudover har denne side 2 include hvoraf den ene har følgende defineret:

.clFoldLinks    {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:none; color:black;}

Som det fremgår af http://www.mindcoach.dk/test_index.shtml bruger topmenu'erne .a: og resten af siden a: - også den venstre sort menu boks bruger a: (denne er den anden include fil) - det er her jeg også ønsker samme tilstande som i toppen af siden.

Den første indclude
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 19:06 #16
som du skriver det der, forstår jeg det som at du på din venstre menu gerne ville have de samme styles som du har på linksne i toppen, er dette korrekt ?
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 19:08 #17
aye det er korrekt - og jeg prøvede at tilføje endnu en class - som f.eks. class="byt" selvom der allerede vare en class="clFoldLinks" - den laver faktisk hvad den skal - men bruger pludselig default font?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 19:11 #18
men i og med at der i forvej er en class på din menu i venstre side, er det jo nok at rette i denne style:

.clFold            {position:absolute; width:170px;}
.clFoldSub        {position:absolute; left:10px; width:170px; visibility:hidden;}
.clFoldSub2        {position:absolute; left:10px; width:170px; visibility:hidden;}
.clFoldLinks    {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:none; color:black;}
.clSubLinks        {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:none; color:black;}
.clSubLinks2    {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; text-decoration:none; color:black;}

og sætte farverne til det samme som du har i din .a style
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 19:35 #19
jeg kunne pludselig ikke komme på eksperten.dk....kan du give et specifikt eksempel på hvordan jeg tilføjer linktilstande/farver i f.rks. .clFoldLinks?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 19:39 #20
hvis du bare vil have den samme dekoration på menuen som linksne i toppen, så giv dem den samme class som disse ( som prøve )
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 19:41 #21
kan slet ikke overskue din kode.... er ufatlig rodet... skulle du måske arbejde lidt med :)
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 19:53 #23
hmmm...den html du har sendt til Validator - er meget anderledes end den jeg ser i min frontpage "html view"???+ strange??
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 19:57 #24
well Questis, opgiver du?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 20:03 #25
jeg har sendt din html kode fra den side vi arbejder på til den, og med flere header's som er en rimelig fejl, synnes jeg du skulle rette disse.

har du prøvet det jeg bad dig om da ?
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 20:10 #26
jeg forstår ikke hvad du mener med at give dem den samme class....idet den omtalte link allerede har en class i sætningen, nemlig class="clFoldLinks" - så hvordan specifikt mener du?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 20:22 #27
at du skifter disse:

class="clSubLinks"
class="clSubLinks2"

ud med:

den class du ønsker her eks: class="byt"

den vil sikkert skifte font, men så angiver du bare en font i byt stylen
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 20:27 #28
der må være en anden måde - for ellers skal jeg skifte class=clFoldLinks hele vejen gennem scriptet
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 20:30 #29
altså.... prøv det nu på de første først... og se om det virker...
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 20:30 #30
kan man ikke tilføje de linktilstande jeg ønsker til linien i clFoldLinks?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 20:36 #31
skift denne:
clSubLinks        {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:none; color:black;}

med:

.clSubLinks:link    {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:none; color:white;}
.clSubLinks:visited    {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:none; color:white;}
.clSubLinks:active    {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:none; color:white;}
.clSubLinks:hover    {font-family:Arial, Verdana, Helvetica, Helv; font-size:12px; font-weight:bold; text-decoration:underline; color:white;}

som prøve
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 20:42 #32
virker dette ?
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 20:51 #33
nej det virker ikke!
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 20:54 #34
submenu'erne som clFoldLinks berører - benytter nu istedet default font
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 20:56 #35
ja, men det er også en direkte fejl der er lavet med det jeg forslog... bare for at se om det virkede...

men eftersom du ikke gider at prøve det jeg forslog først, med at skifte class, er jeg lidt på bar bund
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 21:01 #36
naturligvis gider jeg prøve dine forslag - og særligt hvis du giver mig sætningerne..som sagt er jeg copy/paste ekspert ikke html/javascripts/css kyndig og som du selv har set er min side noget rodet...bygget på metoden...de usammenhængende småforandringers metode (copy/paste her og der), men det er det bedste jeg kan :-) giv mig sætningen og jeg eksekverer den!
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 21:03 #37
hvad er det du ikke forstår i dette:

at du skifter disse:

class="clSubLinks"
class="clSubLinks2"

ud med:

den class du ønsker her eks: class="byt"

den vil sikkert skifte font, men så angiver du bare en font i byt stylen
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 21:12 #38
og hvordan angiver jeg en font i byt stylen?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 21:13 #39
har du fået det andet til at virker da ?
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 21:16 #40
fået hvilket andet til at virke?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 21:17 #41
link farverne for helved......
Avatar billede atman Nybegynder
28. januar 2003 - 21:36 #42
jeg opgiver questis....
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 21:39 #43
kan jeg godt forstå.....

hvis du nu startede med at læse de to tutorials på www.html.dk og lære det hele og arbejde med det, ville det nok gavne en del.

de omtale er om: html og css