Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
28. januar 2003 - 15:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Et programs .config-fil

Hejsa,
Jeg har flere gange hørt tale om en indbygget konfigurationsfilsting i .NET som programmer kan bruge til at lagre deres indstillinger i... Hvad er det, hvordan bruges det, osv?
Indtil videre har jeg lavet mine egne konfigurationsfiler vis XmlDocument osv, men det ville nu engang være nemmere hvis der var noget indbygget...

// Simon
Avatar billede wisen Nybegynder
28. januar 2003 - 16:15 #1
Prøv at kikke nærmere på det der ligger i System.Configuration - namespacet
Avatar billede burningice Nybegynder
28. januar 2003 - 16:34 #2
wisen>> det var da lidt af et usselt svar ;) eneste man får ud af SDK'et er dette

The System.Configuration namespace provides classes and interfaces that allow you to programmatically access .NET Framework configuration settings and handle errors in configuration files (.config files).

simon.ulsnes>> jeg må da godt nok også indrømme, at jeg har lavet mine egne klasser til indstillinger for mit program, hvor jeg dog bruger DataSet til at læse xmlfilen med... og det er ene og alene fordi at jeg ikke har kunne finde noget brugbart på nettet om der er en metode hvorpå man kan gøre det smartere. ASP.Net har f.eks. sine web.config filer, men hvad winforms har, det aner jeg ikke.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
28. januar 2003 - 16:49 #3
Jeg tænker også på måske at skrive en "general purpose"-klasse som kan bruges i alle mine programmer, hvis der ikke findes noget i forvejen... Det virker lidt åndssvagt at blive ved med at skrive de samme koder igen og igen...
Avatar billede jper Nybegynder
28. januar 2003 - 21:45 #4
En windows app. har/kan have (lige som en web app.) sin egen config fil. Det eneste der kræves er at filen ligger i samme bibliotek som exe'en og den hedder det samme f.eks. MitProg.exe.config syntaksen er:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<configuration>
  <appSettings>
    <add key="Etnavn" value="en værdi" />
    <add key="Etandetnavn" value="en anden værdi" />
  </appSettings>
</configuration>

for at tilgå værdien fra kode i f.eks. C#:
string sVal = System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings["Etnavn"];
Avatar billede burningice Nybegynder
28. januar 2003 - 21:50 #5
jper>> lækkert... det var netop det jeg, og nok også simon, søgte efter... har du en artikkel på ovenstående? (ikke fordi at jeg tvivler på at det virker), men kunne da godt lige tænke mig at læse det til bunds.

Er det forresten muligt at skrive til .config filen også?
Avatar billede burningice Nybegynder
28. januar 2003 - 21:51 #6
eller, det er måske bare

System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings["Etnavn"] = "hejmeddig" ??

Jeg har ikke lige mulighed for at teste det nu, så det er derfor jeg spørg :)
Avatar billede zyber Nybegynder
31. januar 2003 - 23:17 #7
Det er ikke muligt at skrive til .config filen med overnævnte kode. Der er du nødt til at tilgå XML filen manuelt og lave de rettelse på har lyst til.