Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. januar 2003 - 12:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Web programmering

Jeg har i mange år programmeret i VB. Jeg vil gerne i gang med at lave nonget web programmering meeeeen... Jeg syns altså det er lidt en jungle. Kan man ikke programmere ligesom i vb. Jeg tænker på vb.net. Jeg kender jo i forvejen vb's struktur og vil gerne blive der. ASP er vel vejen frem. Men skal man nødvendigvis lave det hele i en teksteditor ligesom i de gamle commodore64 dage ?
Avatar billede ldrada Nybegynder
28. januar 2003 - 12:24 #1
ASP er meget godt, men jeg ville foretrække PHP da det er open source, og kan du ikke skrive dine egne komponenter (til asp) selv, så må du betale dyre domme for at slippe. (Jeg har en russisk bog på 800 sider om hvordan man skriver komponenter til ASP og ASP.net som du gerne må låne :D).

Lige meget hvad du vælger så er Macromedia Dreamweaver vejen frem.
Du kan både vælge at gøre det hele "the dreamweaver way" dvs WYSIWYG eller du kan vælge at have "homesite/coder style" setup hvor du koder det hele selv, dog med lidt hjælp som meget ofte gør det hele op til 50% hurtigere.
Avatar billede ldrada Nybegynder
28. januar 2003 - 12:24 #2
det var et svar
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. januar 2003 - 12:30 #3
Hurtigt svar... tak for det *S*

Jeg skal lave et site hvor man kan "afkrydse" nogle ting og så få mailet f.eks. produktkatalog på de afkrydsede ting. Kan man sådan noget i dreamweaver ?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
28. januar 2003 - 12:32 #4
Da Dreamweaver MX har en suveræn kodedel, kan man lave alt det man selv magter :o)

Man kan også lave det i designview, men koderne (især serverside scripts) bliver også derefter.
Avatar billede ocp Nybegynder
28. januar 2003 - 12:33 #5
Du kan da lave det hele i .NETs editor. Så får du intellisense, kode-farvning m.v.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
28. januar 2003 - 12:37 #6
Det gør du også i DWMX

Og hvad er .NET's editor? Tænker du på webmatrix? Visual Studio .net?
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. januar 2003 - 12:38 #7
jeg tænkte på visual Studio.net...
Jag har stiftet bekendtskab med det men syns det er overvældende...
Avatar billede elpizza Nybegynder
28. januar 2003 - 12:40 #8
Nu når du allerede er god til VB.. så burde du helt klart vælge ASP.NET, der kan du kode dit sjov med VB.NET

Du kan bruge Visual Studio.NET, som er et fint program, hvor du nok ville kunne kende interfacet.
Eller WebMatrix, som er et gratis program, men selvfølgelig også mere skrabet..

Det er super nemt, at lave sine egne UserControls, i .NET det er stort set, som, at scripte alm. scripts....

IDG har lavet en ASP.NET bog på dansk.

http://asp.net/Tutorials/quickstart.aspx
på denne side er der masser af officiele tutorials, men de er ikke specifik henvendt til Visual Studio...
Avatar billede ocp Nybegynder
28. januar 2003 - 12:43 #9
Visual Studio .NET er skræddersyet til webudvikling. Jeg er klar over at det virker overvældende, specielt til en begrænset opgave som den du skal lave, men jeg mener det er værd at sætte sig ind i .NETs opbygning før eller siden, da der er store gevinster. Specielt performance og browser-kompatibilitet skal fremhæves.
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. januar 2003 - 12:47 #10
Det er nok rigtigt. Jeg prøvede at lave en simpel kodning (troede jeg) Jeg lavede en label og en knap, sådn for at teste *GG*
Jeg ku køre skidtet men jeg kan ikke kode noget som helst i knappen. Jeg prøvede noget så simpelt som label1.caption="" eller label1.text="" men der skete ikke noget. Så tænkte jeg, argh mand... skal jeg starte helt forfra... Allerede der stejlede jeg over vb.net....
Avatar billede ocp Nybegynder
28. januar 2003 - 12:57 #11
Det skal du ikke. Fidusen er at du skal lægge alt i events. Derfor kunne du ikke sætt text1.text="Hej" - det skal nemlig ligge i f.eks. New-eventen i "Windows Form Designer generated code".
Avatar billede ocp Nybegynder
28. januar 2003 - 13:00 #12
Åh, undskyld. Jeg så ikke at du også havde lavet en knap. I så fald burde det være temmelig ligetil at dobbeltklikke på knappen og sætte label1.text = "" der hvor du "havner".
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. januar 2003 - 13:02 #13
not.. har forsøgt... Der sker ikke en s.k.i.d. *S*
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. januar 2003 - 13:03 #14
d.v.s. jeg har jo forsøgt det i asp.project fordi jeg troede det var den vej jeg skulle. Var det forkert ?
Avatar billede ocp Nybegynder
28. januar 2003 - 13:04 #15
Dette fungerer:

Public Class Form1
    Inherits System.Windows.Forms.Form

#Region " Windows Form Designer generated code "

[--KLIP--]

#End Region

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        label1.Text = "hejsa"
    End Sub
End Class
Avatar billede martin_moth Mester
28. januar 2003 - 13:05 #16
Når du allerede kan programmere, skal du aldrig starte helt forfra!

Det er bare et spørgsmål om lige at sætte sig ned og lære den anderledes syntaks, og så er det vel hips om haps, om du vælger php, asp, asp.net eller hvad du gør. Hvis du vil have det der ligner VB6 mest, er det vel det "gamle" asp (www.w3schools.com/asp/default.asp). Men vælg det med mest fremtid i, og det der passer bedst til din nuværende og kommende opgaver.
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. januar 2003 - 13:07 #17
hmm... jeg må prøve. Det var pænt af dig at hjælpe. Point'ene er på vej...
Avatar billede ldrada Nybegynder
28. januar 2003 - 13:17 #18
Tak for points.