Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. januar 2003 - 08:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Beregning af tidsinterval mellem start og slut

Jeg en startdato og tidspunkt, samt et slutdato og tidspunkt - jeg skal så have beregnet hvor lang tid der er gået mellem start og slut i "timer og minutter", samt i enhed (decimal) - som kan bruges til beregning af kostprisen.

Hvordan gør man det?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 09:07 #1
Et forsigtigt bud er, at du bare kan trække dem fra hinadnden. Det mener jeg, at have gjort et par gange for lang tid siden....
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 09:35 #2
På den måde du beskriver det, forstår jeg det sådan at du har fire felter:

StartDato, StartTid, SlutDato, Sluttid

Hvis de alle er indlæst som datotidsformat ser regnestykket således ud:

(SlutDato+SlutTid)-(StartDato+StartTid)

Formatet på resultatet svarer også til datotidsformat, så du skal bare formatere det korrekt for at se timer og minutter.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. januar 2003 - 09:50 #3
superjap - Det er virker perfekt med decimaltal, men kan du også fortælle mig, hvordan jeg får resultatet i tidsformat.
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 10:00 #4
Hvis du har fået resultatet i decimaltal, skal du blot formatere feltet f.eks. som "kort klokkesletsformat" (det er det same som "hh:nn").
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. januar 2003 - 10:05 #5
Jeg får blot nogle firkanter. Kunne du ikke skrive hele linien fra start til slut for tidsformatet. Derefter er pointene dine!
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 10:20 #6
Jeg går ud fra du er i en formular. I formularen vælger du feltet, hvor resultatet skal vises. I feltets egenskaber vælger du fanebaldet formater og allerøverst står "Format". Her kan du vælge på en liste og det er her du så skal vælge f.eks. "kort klokkesletsformat".
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 10:22 #7
Alternativ:
Hvis du i forespørgslen højreklikker på feltet og vælger egenskaber, kan du her under fanen "Generelt" også angive formatet som nævnt ovenfor.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. januar 2003 - 10:33 #8
Jeg bruger forespørgsler - men kan ikke under egenskaber angive feltet til tid.
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 10:36 #9
Prøv at skrive  tt:mm  i formatfeltet.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. januar 2003 - 10:43 #10
Den tager jo kun tiden indenfor de seneste 24 timer!
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 10:44 #11
så prøv med d tt:mm
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. januar 2003 - 10:45 #12
Nope!!
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 10:47 #13
Det skulle være  d tt:nn  (bemærk n'erne!)
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. januar 2003 - 10:50 #14
Virker stadig ikke - Mit eksempel er 1,5 i decimaltal - det skal blive 36:00, men bliver 12:00 - og med "d" foran bliver resultatet "31 12:00".
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 10:56 #15
Ok hvis det er det du vil, så kan formateringsfunktionen ikke klare det - den kan kun vise højere timetal i intervallet 0 - 23.

Du skal i stedet gøre følgende:

FormateretResultat = Int(Resultat*24) & ":" & (Resultat*24-Int(Resultat*24))*60

Det er et skud fra hoften, men prøv det.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. januar 2003 - 11:01 #16
Neejjj! Skyd, men ramte ved siden af - eller også er det bare mig der ikke kan holde målskiven i ro!
Avatar billede kabbak Professor
28. januar 2003 - 11:05 #17
Format er = [t]:mm
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 13:03 #18
kabbak

Det kan jeg kun få til at virke i Excel - ikke i Access.
Avatar billede sjap Praktikant
28. januar 2003 - 13:30 #19
Så prøver vi lige at dele det lidt op:

Int(Resultat*24)    skulle gerne være antallet af timer

(Resultat*24-Int(Resultat*24))*60    skulle gerne være antallet af minutter

Prøv om du kan få det til at passe.