Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
28. januar 2003 - 08:00 Der er 13 kommentarer

Ændre størrelse på NTFS partitioner

Jeg skal lave en funktion i VB som kan ændre størrelsen på NTFS partitioner på harddisken uden at miste filerne i partitionerne.
Avatar billede martin_moth Mester
28. januar 2003 - 09:43 #1
Wow - kan man det-hvorfor ikke bruge partition Magic? Nå, er med på en lytter...
Avatar billede brobaek Nybegynder
28. januar 2003 - 13:14 #2
Jeg tror umiddelbart, at det er stort set umuligt vha. VB - der skal du nok bruge C, da du springer et lag ned.

Kan du ikke bruge et dos-program (ex Symantec's GDISK) og kalde den fra en VB-shell ?
Avatar billede brobaek Nybegynder
28. januar 2003 - 13:16 #3
Sorry, vha. GDISK mister du filerne - du kan måske i VB kopiere filerne fra en partiotion til en temp partition eller til een stor fil (dvs. pakke filerne på partitionen), ompartitionere og udpakke igen. Det er jo principelt det Pmagic o.lign. gør (omend den gør det i små bidder).
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
28. januar 2003 - 13:24 #4
brobaek> Det er ikke dette jeg er ude efter.
PS: Partitionerne er ikke placeret på den disk som jeg booter på.
Avatar billede martin_moth Mester
28. januar 2003 - 13:37 #5
michaelemanuel > Er det bare en ide du har fået, eller VED du at det kan lade sig gøre fra VB, men bare ikke hvordan man gør? Er det sidste tilfældet, vil jeg forsøge at finde noget (selvom du jo også selv kan bruge søgemaskeiner ;o)
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
28. januar 2003 - 13:46 #6
martin_moth> Jeg ved det kan lade sig gøre under Windows.
Det er nok ikke muligt at gøre det i VB uden brug af API kald (så kan man diskutere om brugen af API kald er fra VB eller om det er fra Windows).
Der findes flere komercielle programmer der kan resize NTFS partitions under Windows XP, så det er muligt (men sikkert ikke ukompliceret).
Avatar billede brobaek Nybegynder
28. januar 2003 - 14:46 #7
michael>> Fordi det kan lade sig gøre under windows er det ikke ensbetydende med, at der findes en metode til dette under VB (vha. API).
Jeg siger heller ikke, at mit forslag er det du er ude efter - jeg er bare meget overbevist om, at det er den nærmeste løsning til dit problem hvis du ikke vil forlade VB-verdenen.

De komercielle programmer du henviser til (fx GDISK og PMagic) er uden tvivl lavet i C... Så det er ikke sikkert, at det er muligt i VB...
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
29. januar 2003 - 09:53 #8
Nu er jeg ikke interesseret i at starte en religions diskution.

Men det er MEGET få ting jeg har oplevet der er muligt i C++, som ikke er muligt i VB. Bevares nogle ting er besværlige at lave under VB (og koden der kommer ud af det minder ofte ikke særlig meget om Basic), men det kan lade sig gøre.

En undtagelse er IShellLink Interface som ville være rar at have, men som ikke kan kaldes fra VB.
Avatar billede brobaek Nybegynder
29. januar 2003 - 11:17 #9
Jeg snakker ikke om C++, men C. Der er et logisk lag til forskel på C og VB/C++. At ændre i fil systemet er netop det logiske lag, som ligger imellem C og VB/C++... Samme begrænsning som gør, at du ikke kan lave et O/S i VB eller C++, men derimod skal bruge C...
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
29. januar 2003 - 11:25 #10
Well, hvis dele af løsningen kræver opstart i DOS og kodning i C eller Assembler, så er jeg frisk på det også.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
29. januar 2003 - 11:28 #11
det mest sikre er nok at bruge partitionsmagic så kan du gøre alt uden at miste data et cool program. :)
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
29. januar 2003 - 11:34 #12
Desværre, jeg skal bruge det i forbindelse med en software løsning.

Hvis der fandtes en PartitionMagic.OCX jeg kunne inkludere  i mit program, så var det en anden sag. Men jeg har ikke brug for PartitionMagic's  brugerflade - kun funktionaliteten.
Avatar billede brobaek Nybegynder
29. januar 2003 - 11:51 #13
Du kan lave det i C - men jeg tror det er meget omfattende... Du kan nemt lave en brugergrænseflade i VB og lade fx et dos-program tage sig af selve "re-partioneringen" (som foreslået tidligere). Det er jo principelt det samme som at bruge en OCX - man bruger ekstern software. Brugeren behøver aldrig se dos-programmet - det kan køre i baggrunden (specielt med VB.NET og multithread)...