Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 13:43 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

hvordan lære jeg mysql ???

Jeg er total nybegynder i mysql / php (ja det er første gang jeg skriver ordet mysql :))

og jeg vil gerne havde at nogen ville vise mig fordelene ved at bruge mysql. Jeg har f.eks hørt at du kan lette opdateringen af dine sider!

Er der nogen som gider give mig et eksempel som jeg kan bruge som udgangspunkt ?

Ting som undre mig er \"hvordan indsætter jeg data´er i min mysql, og hvordan får jeg dem ud igen ? og hvad kan man bruge dette til på sin hjemmeside ??? \"

Jeg har hotel hos freepaq (infopaq) og adgang til mysql :) php(3), asp & perl.

på freepaq´s faq side skriver de at jeg kommer i kontakt med min mysql hva. dette script (eller hvad det nu er:)

PHP:

<?
$server        = \"mysql.infopaq.dk\";
$brugernavn = \"<dit brugernavn>\";
$password    = \"<dit password>\";
$db_navn    = $brugernavn . \"_db\";

if (!mysql_pconnect($server, $brugernavn, $password)) {
  echo mysql_error().\"\\n\";
  die(\"Unable to connect\\n\");
}

mysql_select_db(\"$db_navn\")
  or die(\"Unable to select db \".mysql_error().\"\\n\");

$result    = mysql_query(\"CREATE TABLE Test (Test_UID int)\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());
$result    = mysql_query(\"INSERT INTO Test VALUES (2)\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());
$result    = mysql_query(\"SELECT * FROM Test\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());

while  ($row = mysql_fetch_array($result))  {
  echo ($row[Test_UID] . \"<BR>\");
}

echo \"Færdig<BR>\";

mysql_close();

?>

På forhånd tak
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 13:47 #1
Det er nemest hvis i sender mig en .zip fil så jeg har lidt nemmere ved at uploade osv.

eksperten@terkild.dk
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 13:50 #2
Det script du pastet fra freepaq, laver en table som der hedder \"test\" det bliver gjort af dette stykke PHP kode:
$result    = mysql_query(\"CREATE TABLE Test (Test_UID int)\")

dernæst indsætter den noget date i den table, det gøres med dettet:

$result    = mysql_query(\"INSERT INTO Test VALUES (2)\")

og til sidst, udskriver det alt hvad der er i din database under, den table der hedder test:

$result    = mysql_query(\"SELECT * FROM Test\")
Avatar billede doeleman Nybegynder
30. oktober 2000 - 13:50 #3
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 13:52 #4
Jeg har connected til min db via det overstående script !

http://www.terkild.dk/db/db.php

Og den har åbenbart oprettet et eller andet \"table\" som heder  \"test\"
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 13:54 #5
Hmmm prøv at tage det script ned igen...da hver gang der er en der går ind på den side, forsøger php/mysql, at oprette en table med navnet test, men den er der, så man for bare en fejl msg.

http://www.terkild.dk/db/db.php
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 13:56 #6
Ok den er slettet. Men kan i ikke give et konkret eksempel på hvordan jeg med fordel kan bruge mysql ?
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:02 #7
Hmmm okay...hvis du fx. vil have noget \"Online bruger\" sjov, a la det er der her på eksperten.dk

Ja, det kan gøres med dette her...

<?php
/*
PHP/MySQL - Antal brugere online

INSTALLATION:
Ret sql_info-variablerne så de passer til din server.
Indsæt database-tabellen i din database.

Indsæt <?php include(\"xonline.php\"); ?> på dine sider for at bruge scriptet

Find dette og mange andre scripts på:
http://www.razor.dk/

Støder du på et problem med dette script hører jeg meget gerne om det
- Christian Jørgensen [mail@phpguru.dk]

CREATE TABLE userlog (
  id int(11) DEFAULT \'0\' NOT NULL auto_increment,
  ip char(255),
  name char(255),
  date char(255),
  PRIMARY KEY (id)
);

*/

$sql_host  = \"localhost\"; // tilpas disse linier
$sql_user  = \"brugernavn\";
$sql_pass  = \"password\";
$sql_db    = \"database\";

mysql_connect($sql_host,$sql_user,$sql_pass);
mysql_select_db($sql_db);

$ip             = $REMOTE_ADDR;
$host            = gethostbyaddr($ip);
$time            = explode(\" \", microtime());
$userusec        = (double)$time[0];
$usersec        = (double)$time[1];
$deleteuser        = mysql_query(\"delete from userlog where date < $usersec -300\");
$userlog        = mysql_fetch_row( mysql_query(\"select * from userlog where ip like \'$ip\'\"));
if($userlog     == (false)) $ok = @mysql_query(\"insert into userlog (id,ip,name,date) values (\'\',\'$ip\',\'$host\',\'$usersec\')\");
$resultlogtab     = mysql_query(\"select count(*) as total from userlog\");
$numberlogtab     = mysql_fetch_array($resultlogtab);
if ($numberlogtab[total] == 1) print \"$numberlogtab[total] bruger online!\";
else print\"$numberlogtab[total] brugere online!\";

?>

nu ved jeg ikke hvordan du kan logge dig på server og oprette de table\'s men normalt, gør man det ved at skrive \"mysql.exe\" ( hvis det er win ) og \"mysql\" ( hvis det er linux/unix ) og så skriver man de data ind, og så har man oprettet de nødvendig tabler *S*
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:08 #8
ØØHHH hvor skal jeg skrive mysql.exe ???
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:14 #9
Hmmm det gør du når du er logget på server med telnet, eller hvis man har fysisk adgang til server *S*

Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:21 #10
Jeg har prøvet at taste mysql.infopaq.dk ind i fjernsystem ! og port 3306  men den får ikke forbindelse ! (skal lige siges at jeg ikke kender telnet så godt)
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:23 #11
Har lige sat pointene lidt op !
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:34 #12
Kan du ikke skrive linket til den faq som du fandt det script på?

Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:37 #13
Man skal være hostet hos infopaq for at se det !

men her er en lille copy paste af det der står

Q:
Hvordan opretter jeg en forbindelse til min MySQL-database fra ASP, Perl eller PHP?

A:
ASP:

<%@ Language=VBScript %>
<HTML>
<HEAD>
<META NAME=\"GENERATOR\" Content=\"Microsoft Visual Studio 6.0\">
</HEAD>
<BODY>
<%
Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.Open \"DRIVER=MySQL;SERVER=mysql.infopaq.dk;\" &_
  \"UID=<dit brugernavn>PWD=<dit password>;\" &_
  \"DATABASE=<dit brugernavn>_db;\"
Conn.Execute \"CREATE TABLE Test (Test_UID int)\"
Conn.Execute \"INSERT INTO Test VALUES (2)\"
Set RS = Conn.Execute(\"SELECT * FROM Test\")
While Not RS.EOF
  Response.Write(RS(\"Test_UID\") & \"<BR>\")
  RS.Movenext
Wend
Response.Write(\"Færdig!<BR>\")
%>

</BODY>
</HTML>

Perl:
Kommer snart!

PHP:

<?
$server        = \"mysql.infopaq.dk\";
$brugernavn = \"<dit brugernavn>\";
$password    = \"<dit password>\";
$db_navn    = $brugernavn . \"_db\";

if (!mysql_pconnect($server, $brugernavn, $password)) {
  echo mysql_error().\"\\n\";
  die(\"Unable to connect\\n\");
}

mysql_select_db(\"$db_navn\")
  or die(\"Unable to select db \".mysql_error().\"\\n\");

$result    = mysql_query(\"CREATE TABLE Test (Test_UID int)\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());
$result    = mysql_query(\"INSERT INTO Test VALUES (2)\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());
$result    = mysql_query(\"SELECT * FROM Test\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());

while  ($row = mysql_fetch_array($result))  {
  echo ($row[Test_UID] . \"<BR>\");
}

echo \"Færdig<BR>\";

mysql_close();

?>

Linjerne der indledes med \'$result\' er selve SQL-sætningerne hvor du indsætter den SQL som du vil have udført. I eksemplet oprettes en tabel med 1 felt, værdien \'2\' indsættes og den udskrives til sidst.

Du kan læse mere om MySQL på www.MySQL.com

--------------------------------------------------------------------------------

Q:
Hvordan kan jeg redigere min MySQL-database ?

A:
Den mest oplagte måde at redigere i databasen er via SQL-statements som du skriver i scripts. Der findes på nettet en lang række scripts til at redigere i tabeller, forespørgsler og data. Du kan også vælge at bruge en grafisk klient til at oprettet, redigere og slette tabeller og forespørgsler. En sådan kan hentes på http://www.mysql.com/downloads/gui-clients.html. Den klient kan dog ikke bruges til at indsætte eller redigere data i tabellerne.

--------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:41 #14
Prøv at download http://www.mysql.com/downloads/gui-clients.html og upload den til din server...og så kan vi se om vi ikke kan få det til at virker igennem den *S*
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:42 #15
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:51 #16
Hmm det er en masse underlige filer og et program  gui program ! hvad er det jeg skal uploade og hvor ???
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:52 #17
Når du har hentet det program, og udpakket det, så køre du \"mysqlgui.exe\" og så skriver du dit passwd ind...
Så trykker du på \"Manage\" og vælger \"Options\" vælge faneblad \"Server\" her skriver du så server\'s navn i dettet tilfælde mysql.infopaq.dk
så vælger du \"Client\" og indtaster dit username

og så trykker du \"save\" og så trykker du på \"Connected\"
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:53 #18
Errr...min fejl det skal ikke uploads...*S*...det skal bare køres fra din hardisk =)
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:58 #19
Det er helt ad h til lige meget hvad jeg gør såe ! skriver den !  unknown mysqlserverhost
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:05 #20
Skal jeg havde dette program for at lære mysql ???

hvas ja så se evt her

http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10001-103-0-1-7,00.html?tag=st%2Edl%2E10001%2Esbsr&qt=mysql&cn=&ca=10001
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:05 #21
Skal jeg havde dette program for at lære mysql ???

hvas ja så se evt her

http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10001-103-0-1-7,00.html?tag=st%2Edl%2E10001%2Esbsr&qt=mysql&cn=&ca=10001

er der noget af det som kan bruges ???
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:05 #22
Hov det blev vist postet 2 gange ! (SORRY)
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:09 #23
Hmmm jeg har lige oplevet den sammen fejl :/

hmmm skod mysqlgui og prøv at download phpmyadmin

http://phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/phpMyAdmin_2.1.0php.zip

der er en fil der hedder config.inc.php3 som du skal rette lidt i...
de felter er :
$cfgServers[1][\'host\'] = \'mysql.infopaq.dk\';
og
$cfgServers[1][\'user\'] = \'her_skal_dit_username_være\';
og
$cfgServers[1][\'password\'] = \'her_skriver_du_dit_password\';

og så uploader du det hele til et dir på din server...og så åbner du det i en browser fx. http://www.terkild.dk/phpmyadmin/
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:10 #24
Hov du skal også lige rette i :
$cfgServers[1][\'only_db\'] = \'\';
til
$cfgServers[1][\'brugernavn._db\'] = \'\';
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:21 #25
Er gjort !!! prøv at gå ind på

http://www.terkild.dk/phpmyadmin/
Avatar billede el_gnu Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:22 #26
jones => hvis du vil lære at bruge MySQL, så skal du også lære SQL.

Jeg har uploadet en god tutorial (ikke min egen) på:

www.eksperten.espen.dk/sqltut.htm
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:26 #27
Err har du husket at ændre $cfgServers[1][\'only_db\'] = \'\';

hvis ja, hmm hvad er dit username så...eller kan jeg ikke finde din database
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:28 #28
www000938_db

Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:35 #29
Hmm så har jeg oprettet de nødvendige tabler\'s for at det \"bruger online\" script kan virke...

i det script skal du ændre :
$sql_host  = \"mysql.infopaq\"; // tilpas disse linier
$sql_user  = \"dit_bruger_navn\";
$sql_pass  = \"dit_password\";
$sql_db    = \"www000938_db\";

og så skulle det gerne virker...
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:36 #30
$sql_host  = \"mysql.infopaq.dk\";

havede glemt .dk efter mysql.infopaq :(
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:38 #31
phpmyadmin, er det bedste script til at lave/ret/del osv. til mysql *S* så smid det ikke væk *S*
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:55 #32
Prøv lige at gå herind !!!

http://www.terkild.dk/db/xonline.php

Jeg er online så der skulle gerne stå 2 når du går ind !!

hvordan får jeg det så over på en anden side ??? f.eks min forside ?

skal jeg så skrive hele koden fra xonline.php ??? eller kan jeg referere til siden (xonline) (<?php include(\"xonline.php\"); ?> )

http://www.terkild.dk/db/users.htm
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 16:01 #33
Du skal bruge <?php include(\"xonline.php\"); ?> de steder hvor du vil have at dine besøgende skal kunne se hvor mange der er online *S*
Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 16:23 #34
http://www.terkild.dk/db/users.htm

der har jeg sat <?php include(\"xonline.php\"); ?>  ind i <head></head>

men intet bliver vist !!!
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 16:26 #35
nope, det er forde at alle de filer hvor du bruger php kode skal hedde .php og ikke .htm eller .html

Avatar billede jones Nybegynder
30. oktober 2000 - 16:41 #36
Hmm nu har du vist mig noget det kan bruges til !!! hvordan kan mysql så gøre sådan at jeg nemmere kan opdatere min hjemmeside ???

Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 16:45 #37
jones>> pt. er jeg på vej til kursus, men når jeg kommer hjem igen, omkring kl. 22:00 så skal jeg nok hjælpe dig...
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 21:39 #38
jones>> så er jeg back home, jeg kan se at du har leget lidt med phpmyadmin med at oprette nogle table osv *S*
Avatar billede scz Nybegynder
30. oktober 2000 - 21:40 #39
okay, du siger \"hvodan kan mysql så gøre sådan at jeg nemmere kan opdatere min hjemmeside\" ja, det er jo et godt spm. *S*

nu ved jeg ikke hvilken hjemme side der er tale om, og hvilken ting det er du gerne vil have gjort letter at opdater, måske et news system?

kom med nogle forslag *S*
Avatar billede jbn86 Nybegynder
31. oktober 2000 - 07:52 #40
Den nemmeste måde er klart at finde en god tutorial, f.eks. på: http://www.analysisandsolutions.com/code/mybasic.htm Den brugte jeg selv, og den giver et udmærket indblik i hvad man kan bruge MySQL til. Når du er færdig med den, og synes at du er parat til noget lidt mere avanceret, ja så hent deres manual, på http://www.mysql.com/documentation/index.html du kan jo også godt bruge PHP\'s manual. ET TIP: For at bruge helt almindelige funktioner i MySQL, som f.eks. at vælge ud fra en database via PHP, skriver du mysq_query(\"Her skal din kommando stå\"); Hvis du ikke bruger PHP må du jo henvende dig til en anden manual, men lad for guds skyld være med at bruge ASP!
Avatar billede jbn86 Nybegynder
31. oktober 2000 - 07:54 #41
Fordelen ved MySQL er klart at gemme data, f.eks. en oprettet brugers navn osv!
Avatar billede jones Nybegynder
31. oktober 2000 - 08:21 #42
scz>> Jeg har ikke noget nu men hvis du gider lave et eksempel (evt visuelt) ville jeg være glad.

jbn>> hvis fordelen er at gemme data med oprettede brugere hvad er så det jeg lige har lavet ? (eller hugget :)
http://www.terkild.dk/service/
Avatar billede scz Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:19 #43
jones>> Okay det kan jeg da godt prøve...jeg laver det når jeg kommer hjem. ( er på vej til kursus :) )
Avatar billede jones Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:22 #44
i orden !
Avatar billede scz Nybegynder
31. oktober 2000 - 22:36 #45
jones>> jeg er ved at lave et nyhed script til en side, det er i php og mysql, når det er helt færdigt skal jeg nok smide det her, jeg skriver nogle comment til hvad de forskellige ting gør osv. okay?
Avatar billede jones Nybegynder
01. november 2000 - 16:29 #46
Det ville være dejligt !!
Avatar billede scz Nybegynder
02. november 2000 - 02:20 #47
jones>> Har du noget imod at jeg sender det nyheds script på din mail : eksperten@terkild.dk

til andre der gerne vil have det script skal bare smide sin email addy her, så skal jeg nok sende det til jer.

Så er der ingen der bliver snydt. :)
Avatar billede scz Nybegynder
02. november 2000 - 03:55 #48
jones>> Jeg har sendt den mail til dig, med det script ;)

Håber at du kan bruge det *s*
Avatar billede jones Nybegynder
02. november 2000 - 15:52 #49
Hmm kunne ikke vente med at prøve om det virkede :-)

http://www.terkild.dk/nyhed/news.php3
http://www.terkild.dk/nyhed/nyhedder.php3
Avatar billede scz Nybegynder
02. november 2000 - 16:27 #50
Det virker!!! *S*

var min readme fil til at forstår?
Avatar billede jones Nybegynder
02. november 2000 - 16:53 #51
Yes !!!

Men jeg havde ikke haft en jordisk chance for at lave tblem hvis du ikke havde vist mig phpmyadmin !!!

Hvordan skulle jeg ellers havde kunnet dette

(

CREATE TABLE userlog (
  id int(11) DEFAULT \'0\' NOT NULL auto_increment,
  ip char(255),
  name char(255),
  date char(255),
  PRIMARY KEY (id)
)

Godt nok kan jeg ikke helt forstå hvordan det skulle være lettere at opdatere sine sider osv !!
Jo måske lidt med at man kan køre tingene online, men hvorfor så ikke køre det som det er gjort her
!

www.terkild.dk/service

der er jo ingen database !

Du får nu pointene aligevel for din gode hjælp.
Avatar billede scz Nybegynder
02. november 2000 - 17:41 #52
Hmm en database er hurtiger og letter at overskuge, når dine sider bliver meget store ;)
...