Avatar billede terra Nybegynder
27. januar 2003 - 17:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

(?) CHMOD for download mappe

Hei,
Kan jeg sette opp rettigheter på en f.eks.: *ZIP fil for at begrense tilgang for brukere som kommer utenom login?

(?) Terra
Avatar billede soreno Praktikant
27. januar 2003 - 17:49 #1
Selvom brugerene kommer uden om login så er de vel stadig tildelt et brugernavn (f.eks. anonymous, unknown eller lign.) ?

Så er det vel bare at designe nogle fornuftige rettigheder til den bruger..
Avatar billede terra Nybegynder
27. januar 2003 - 18:30 #2
Hmm..., soreno,... jeg vet lite om det.
Kan jeg begrense tilgamng med CHMOD for at bruker må innom loginsiden for at kalle opp filen eller hvordan det virker?
Avatar billede soreno Praktikant
27. januar 2003 - 18:55 #3
Kan du prøve at gå ind i systemet uden at logge ind ?

Så prøv at skrive:
whoami

og evt.
w
Avatar billede terra Nybegynder
27. januar 2003 - 19:09 #4
Hi soreno,.. vi prater to forskjllige ting, tror jeg...
Du prater TECH Unix og jeg maybe Unix dummies :)
Jeg skal ikke i systemmet. Jeg skal prøve at begrense tilgang for at hente dirrekte en fil (hvis det går) med at sette CHMOD på denne filen til fx 600.
dummies(?)
Avatar billede soreno Praktikant
27. januar 2003 - 19:25 #5
Hehe, ja - vi må jo mødes på midten :-)

chmod virker sådan:

Hver fil (og directory) har en ejer, er tildelt en gruppe og definerer adgangen for resten af brugerne. Altså: Owner Group World

Når man så skal give rettigheder foregår det ved at tildele værdier på baggrund af hvad hver enkel må og ikke må.
Værdierne er:
0 = ingen rettigheder.
1 = retten til at eksekvere filen (ved directories: retten til at skrive "cd diretory").
2 = skriveadgang til filen.
4 = læseadgang til filen.

Disse værdier plusses hver for sig for Owner, Group og World.

F.eks.

Hvis jeg ønsker at password.txt kun skal kunne læses af mig selv (og skrives).
Owner: 4 + 2 = 6
Group: 0 = 0
World: 0 = 0

Altså:
chmod 600 password.txt

-------
Derfor er du nødt til at vide hvilken bruger som der logges ind med når man går "innom loginsiden for at kalle opp filen".

Prøv evt. at beskriv lidt uddybende hvad det er for et system du bruger og lidt om hvordan man logger ind (web, telnet, ssh osv.).
Avatar billede terra Nybegynder
27. januar 2003 - 19:46 #6
Unix webserver, prøver at eksperimentere med en ftp client.
Filen skal kunne lastes ned etter korrekt login og ikke ved at skrive dirrekte URL til filen i browser. Det er det, jeg prøwer at finde ut ... :)
Kan jeg begrense det sådan?
Avatar billede soreno Praktikant
27. januar 2003 - 19:56 #7
Du er nødt til at angive brugernavn.

F.eks
terra
anonymous

og give rettigeheder i forhold til brugernavet.

F.eks. med "business model.pdf":
chown terra business model.pdf
chmod 600 business model.pdf

Så er det kun brugeren "terra" der kan læse og skrive til filen.
Så vil anonymous (og andre) ikke kunne downloade filen.

Det kræver forskellige brugernavne.
Avatar billede terra Nybegynder
27. januar 2003 - 20:22 #8
Ok,...lerer nytt og nyttig men... da må jeg inni systemet som 'administrator' og sette opp chmod og resten der.
Med andre ord må jeg be systemadministrator sette opp
dette for meg. Jeg kan ikke spare tilgangen av andre www brukere
uten at gå i systemet? Med at bruke bare chmod verdier?

Terra (some et stor spørsgsmålstegn)
Avatar billede soreno Praktikant
27. januar 2003 - 20:36 #9
Du skal få din udbyder til at oprette flere ftp konti til dig.
Avatar billede terra Nybegynder
27. januar 2003 - 21:08 #10
Hvordan kan jeg få andre godtkjente www brukere at laste ned fra disse ftp konti via http?

Terra
Avatar billede soreno Praktikant
27. januar 2003 - 21:16 #11
Det kan du ikke. Det fleste browsere har dog en indbygget ftp klient som kan bruges.

F.eks.
ftp://user:pass@foo.bar

Altså, de skal have et brugernavn eller benytte anonymous adgang (kræver så at du definerer, med chmod, hvad de har adgang til).

Altså, jeg tror du skal bruge 2 brugere:
anonymous (dvs. alle)
terra

Hvor terra har adgang til mere end anonymous har.
Avatar billede terra Nybegynder
27. januar 2003 - 21:52 #12
La oss si: hvis jeg skulle sette opp fx sådan:
http://download.textpad.com/download/v46/txpeng460.exe

Men for at bruger sku få lov til at laste ned måste han innom login.
Kunne ikke gå dirrekte der utenom loginside.
Avatar billede soreno Praktikant
28. januar 2003 - 08:40 #13
Jamen, det er jo http - altså en webserver (ikke ftp).

Hvis det er en apache server kan du bruge .htaccess filer. Kig mere på:

http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccesspassword/

(Jeg tror vi har snakket lidt forbi hinanden)
Avatar billede terra Nybegynder
29. januar 2003 - 21:58 #14
Tak soreno,
Jeg skal prøve at sette op denne.