Avatar billede gipsi Nybegynder
30. oktober 2000 - 11:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Autonummerering

Når jeg bruger autonummerering tæller den løs efter slet af poster kan man få programmet til at nummert i autonummerering og poster passer sammen
Avatar billede uffe_kld Nybegynder
30. oktober 2000 - 11:45 #1
ja og nej, ved at komprimere database tager max autonummer +1 næste gang, men det er jo ikke særlig pratisk.
Avatar billede horus Nybegynder
30. oktober 2000 - 11:48 #2
Hejsa,

Både og....

Autonummerering er lavet sådan at det bare kører løs med talene i en strid strøm (hvis du vælger fortløbende numre, og ikke tilfældige).

Dvs. at den er ligeglad med at du har slettet nogle poster, og dermed frigivet nogle numre.

Du har den mulighed at du kan komprimere din database. Dette gør at access rydder en smule op, og hvis du f.eks. har slettet de sidste 10 poster, så tager den disse numre i brug igen. MEN du vil aldrig kunne få den til at tage f.eks. nr. 5 i brug igen sålænge du har poster med en autonummer værdi der er større end 5....

desværre... det var nok ikke lige det svar du havde håbet på, men sådan er det desværre :-(

Du kan jo evt. overveje at oprette din egen lille funktion som sørger for at give posterne et nummer som svarer til det nummer post de er. Der skal du bare være opmærksom på om det giver dig nogle problemer i forbindelse med relationer og lign.

Håber det hjalp,

Horus
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
30. oktober 2000 - 12:05 #3
Nej, det kan du ikke.

Autonummerering hjælper dig til at lave en primær nøgle til en tabel, og sørger for at værdier altid er unikke. Derfor kan gamle numre ikke genbruges, før du vælger \"komprimer database\", og selv derefter er det ikke vejen frem at forsøge det du antyder
Avatar billede trigger Nybegynder
30. oktober 2000 - 17:14 #4
Synes at kunne huske at man kan lave en opdateringsforespørgsel der fjernede og derefter tilføjede nye nummer. Men hvis du bruger feltet til andet end en primærnøgle kan du nok ikke gøre dette.
Avatar billede uffe_kld Nybegynder
30. oktober 2000 - 17:31 #5
Trigger>> det kan ikke bruges hvis primærnøglen bruges som fremmednøgle i andre tabeler, ellers det godt bruges.

Jeg vil anbefale at man kun bruger autonummering bagved, dvs. det er et der ikke er synlig for brugeren nogen steder.

Avatar billede ldanielsen Nybegynder
30. oktober 2000 - 19:50 #6
Du vil altså gerne have at autonummeret skal fortælle dig hvor mange poster der er i tablellen?
Avatar billede gipsi Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:20 #7
ja
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:36 #8
Det er ikke måden at gøre det på.

Når du sletter poster bliver der jo huller i rækken, og hvis du begynder at flytte på tallene, så håber jeg ikke det er den primære nøgle du gør det ved.

Hvis du vil vide antallet af poster kan du bruge:
SELECT Count(*) AS Antal FROM Tabelnavn

Avatar billede ras2000 Nybegynder
02. november 2000 - 12:33 #9
Du kan lave et lille vba program der overfører dine poster i en ny tabel, med autonummerering. Så vil pengene passe.
Bagefter kan du så slette den oprindelige tabel, og omdøbe den nye.
Jeg er ikke helt sikker på om du kan klippe klistre de nye værdier over, men det er muligt.
Avatar billede bnie Nybegynder
01. december 2000 - 07:26 #10
Hvis det kun er autonum. er løsningen efter min opfattelse enkel: Slet autonum. og opret den igen, derved blive alle poster num. igen.