Avatar billede slepee Nybegynder
27. januar 2003 - 11:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Routing i win2k!

Jeg er ved at oprette et netværk på min skole, og jeg har et problem med at konfigurere min router!

Jeg bruger en computer med 2 netkort.
Maskinen/Routeren kører Win2k Professional.
Jeg skal route mellem to netværk, et internt og et 'externt'. -Begge med statiske IP adresser.
IP-forwarding er aktiveret.
Det ene netværk er 192.168.130.0 med gateway 192.168.130.1 der deler internettet. Ingen firewall.
Det andet netværk er: 192.168.1.0
IP-adressen på min router er: 192.168.1.1

Grunden til at jeg laver det på et andet netværk er at jeg skal have mulighed for at lukke for internet-adgang for visse IP'er/Computere på det lokale net.

Jeg kan pinge og få adgang til internettet på min router, og jeg kan få adgang til computerne på det lokale netværk, med Shares og anden trafik(Q2 og telnet etc.) Men jeg kan ikke få adgang til det andet netværk fra de andre maskiner på netværket.

Hvad gør jeg galt! /me er ved at blive sindsyg!!! :(
RIP - RRAS - DHCP - TCP/IP <-- ARGH!!!

Hvordan HELT præcist skal jeg konfigurere min router, og hvordan skal gateway, netmaske etc. sættes op i det lokale netværk?

Jeg har kigget på de andre spm. men jeg kan ikke helt finde noget der kan bruges.

Plz... jeg har brug for hjælp ASAP... ikke kun med netværket, men lad os koncentrere os om netværket, nu! :)
Avatar billede kenp Novice
27. januar 2003 - 12:43 #1
Du har aktiveret deling af internet forbindelse, på det netkort som har adgang til nettet??

har du prøvet at være i administration (tjenester)og kigge på om også routning er aktiveret? evt. aktiver det.

Husk at gateway på dit kort til internt brug, skal være på det kort som skal ud af huset.
Avatar billede venturer Nybegynder
30. januar 2003 - 09:06 #2
Hmm... IP forwarding i Windows 2000 Pro? Hvor gør man det?

Hvad med at prøve med Internet Connection Sharing?
Du skal dele det netkort som har forbindelse til internettet. IKKE det kort som de andre maskiner forbinder til.
Desuden skal du sætte de andre maskiner til at automatisk få tildelt IP'er (hvilket din egen maskine så vil sørge for). Dette er umiddelbart den eneste måde at få Pro til at route fra ét netværk til et andet).

Hvis det er til større brug på din skole, vil jeg anbefale dig at anskaffe Windows 2000 Server da denne har en noget mere fleksibel og "venlig" router indbygget.
Avatar billede slepee Nybegynder
30. januar 2003 - 09:14 #3
Jeg har fundet ud af hvad problemet er... men tak fordi i vil hjælpe mig anyways. Problemet er at min gateway ikke er konfigureret til at sende data tilbage til MIT netværk!
Men det burde jeg selv kunne finde ud af!
Anyway... eksperten ROCKS! Cya!