Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 21:07 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Starte listener/logon

hey,

Jeg har installeret 9i Enterprise og clienten.
Jeg vil gerne logge på men kan ikke få lov pga. manglende listener. Jeg har chekket og den kører ikke. Jeg vil så gerne starte den, men får ikke lov:
TNS-12541: TNS:Ingen Listener
TNS-12560: Protokoladapter-fejl
TNS-00511: Ingen listener
32-bit Windows Error: 61: Unknown Error

Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:12 #1
lidt billigt at få 200 point på den konto ;-)
Er det på en NT/2000, så gå ud i en cmd og skriv
lsnrctl start
Så er din listener startet -- og
... så har du en listener service kreeret automatisk til næste gang du genstarter maskinen...
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:14 #2
Ikke så billigt endda, jeg har læst dine tidligere indlæg, men har forsøgt uden held...
Fejlmeddelsen kommer netop når jeg starter listeneren gennem prompten...
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:16 #3
Er i tvivl om jeg kan komme igennem på port 1521, kan det have noget med det at gøre. Og hvordan åbner jeg evt. den port? Eller kontrollere at fejlen ligger der?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:20 #4
du kan jo lave en
lsnrctl status
Hvis den viser at der lyttes på port 1521, så er der ikke noget problem på
serveren.
Så skal du sørge for at din client connecter til serveren direkte - uden om firewall etc. Normalt får man også helt andre fejl, hvis der er en firewall imellem.
Hvad siger din status ?
Kan du connecte lokalt fra serveren via et alias ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:23 #5
hov... så lige din kommentar ovenover... sorry
er du sikker på at der ikke er andet der bruger den port på din server ?
Prøv lige at vise mig hvad den her giver dig :
netstat -a
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:24 #6
jeg får samme fejl som ovenstående hvis jeg anvender STATUS.
Jeg har server og client på samme PC.
Hvordan connecter jeg til serveren via et alias?
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:29 #7
jeg har ikke nogen på 1521, men kun på 1025-1027, 2021  og nogle andre..
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:30 #8
1. hvad siger netstat -a ? Er der noget på 1521 i forvejen ?
2. Har du 2 forskellige ORACLE_HOMES ? hvilket et står du i når du forsøger at starte listeneren ? (Hvad står din PATH til ?)
3. har du installeret TCP/IP på maskinen ?
4. har du lavet en listener.ora ? Prøv at rename den til listener.bak, så vil den starte op med default parameter.
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:36 #9
1: Se ovenfor
2:jeg har oprettet et home og har flg. path's: C:\oracle\ora92\bin;C:\Programmer\Oracle\jre\1.3.1\bin;C:\Programmer\Oracle\jre\1.1.8\bin;%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\oracle\ora9ids\discoverer902\mesg
3: TCP/IP er installeret
4: Har installeret en listener, prøver lige at ændre extention og se hvad der sker, skal jeg reboote?
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:41 #10
Har ændret ext. Der kom flg. fejl da jeg forsøgte at starte listeneren igen:
TNS-12536: TNS: Operationen ville blokere
TNS-12560: Protokoladapter-fejl
TNS-00506: Operationen ville blokere
32-bit windows error: 997: Unknown error
??
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:41 #11
Du har godt nok 2 homes, men det skulle ikke betyde det store...
C:\oracle\ora92\bin
C:\oracle\ora9ids\discoverer902\mesg

Det kræver ikke reboot at ændre listeneren..!
Du har ikke nogen services der hedder noget med oracleora92listener ?
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:44 #12
jo, men jeg får ikke lov til at starte den, når jeg forsøger får jeg: Error 5 access denied?
Jeg stoppede listeneren da jeg skulle installere clienten, men kunne ikke få den igang igen?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:44 #13
hmm... det kunne lyde som 2 ting:

1. Du har noget zone alarm eller en eller anden firewall installeret på din server
2. Du er ikke logget ind som lokal administrator på maskinen, eller du har en service med samme listener navn i forvejen. Tjek den service - og se hvilken user du starter den med ??
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:46 #14
Har du installeret en client oven i din databases home ?
Det lyder da ikke helt sundt... ??

Er det præcis samme versioner ?
Har du backup ?
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:49 #15
Det er en bærbar - jeg har en netværksbruger (med admin-rights) og en local-admin installeret på den pc'er jeg installerer på. Jeg har installeret i netværksbrugeren.
Jeg kan ikke køre noget Oracle, når jeg kører i local-admin mode.
Jeg har forsøgt at starte service'en ved at logge på som admin, men samme fejlmeddelelse??
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:57 #16
Undre mig over at du vil installere en client  - og at du har installeret den oven i et eksisterende home ?
Tror det er der problemet ligger. Dine binaries er fra 2 forskellige versioner nu.
Iøvrigt følger der automatisk en client med, når du installere server softwaren ??

Normalt skal Oracle altid installeres som lokal admin! Det står i installation guiden.
Det du oplever er sikkert at det ikke virker, hvis du kobler maskinen af
nettet. Her skal du sørge for at installere en loopback adaptor.

Desværre er jeg nød til at hoppe i seng nu.... men jeg vil gerne hjælpe i morgen aften, hvis du ikke har fået det til at virke.. Ellers må andre jo lige træde til.

Nat nat.. og good luck
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 22:57 #17
det kan godt være at jeg har installeret oven i hinanden. Jeg er completely novice.. fulgte bare default...
tror det er samme versioner...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:57 #18
9.0.2 og 9.2 er IKKE samme version ... !! Tror det er der den ligger....
Avatar billede d_warma Nybegynder
26. januar 2003 - 23:00 #19
Jeg har både clienten og databasen fra 9.2.0.1.0 installeret, så det er samme version.
Jeg forsøger at afinstallere og geninstallere....