Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 12:49 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Størrelse på vindue

Hej Eksperter

Er der nogen der kan fortælle mig om der er en egenskab (og på hvilket objekt), hvor jeg kan aflæse den aktuelle bredde og højde på et vindue åbnet med f.eks. window.open.

(jeg ville tro den samme gælder for et alm. browservindue, men jeg er ikke interesseret i dem man kan bruge når man har åbnet med showModalDialog og showModelessDialog)

Jeg ved selvfølgelig hvor stort det er når jeg åbner det, men hvad hvis brugeren har resizet det siden?

Mvh
Avatar billede budda Nybegynder
26. januar 2003 - 13:14 #1
window.innerWidth
window.innerHeight

elleer
screen.height
screen.width

mener jeg
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 13:24 #2
Jeg mener bestemt at screen.height og screen.width giver mig skærmens opløning og ikke vinduets størrelse. Men jeg vil da lige prøve innerXXXX, så vender jeg tilbage..
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 13:37 #3
Jeg har prøvet dit svar vha.:
testsize.htm:
<html>

<a href="#" onClick="alert(window.innerWidth); return false;"> window.innerWidth </a><BR>
<a href="#" onClick="alert(window.innerHeight); return false;">window.innerHeight</a><BR>
<a href="#" onClick="alert(screen.width); return false;">screen.width</a><BR>
<a href="#" onClick="alert(screen.height); return false;">screen.height</a><BR>

<br>
<a href="#" onClick="window.open('testsize.htm', 'blam', 'dependant=1,resizable=1,height=300,width=400,scrollbars=auto'); return false;" >Nyt vindue</a><BR>

</html>

Men det giver hhv. undefined og skærmopløsning... Er der noget jeg har tastet forkert?
Avatar billede backside Nybegynder
26. januar 2003 - 13:42 #4
Ved ikke om du kan finde hjælp lidt mere her:
www.mozilla.org/docs/dom/domref/dom_window_ref97.html
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2003 - 13:46 #5
<ole>

document.body.offsetWidth
document.body.offsetHeight

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2003 - 13:46 #6
window.innerWidth er NS-kode ... det kan du ikke brugge her  ;o)
Avatar billede backside Nybegynder
26. januar 2003 - 13:50 #7
Hvad med denne i stedet for innerWidth og innerHeight?
window.screen.availWidth
window.screen.availHeight
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2003 - 14:11 #8
backside >> Så måles der stadig skærmstørrelse  :)
/mvh
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 14:24 #9
olebole> Der var den jo! fedt nok. Du har ret, jeg er selvfølgelig mest til noget der virker i MSIE.. Selvom jeg hellere så et andet firmas browser styre..

Backside> Jeg vil gerne give lidt for indsatsen. post et svar så får du 10pt. Så fordeler jeg således:

olebole: 180 pt.
backside og budda: 10 pt hver.
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2003 - 14:30 #10
miraculix >> Der er forskel på, hvad man skal bruge sider til. Er det i en applikation på et intranet i et firma, som bruger IE, kan man godt skrive IE-only-kode  ;o)

Du kan jo altid give NS-brugerne en chance, hvis det ikke er tilfældet:

if (window.showModalDialog) {
  // Din kode
} else {
  var win = window.open( ... og en hel masse ... );
  win.focus();
}

/mvh
Avatar billede backside Nybegynder
26. januar 2003 - 14:38 #11
Nope, ingen point til mig.
olebole>> window.screen.availHeight giver mig 740 hvor screen.height giver mig 768
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2003 - 14:43 #12
yups .... det er den tilgængelige del af skærmen, du måler ... derfor screen. availHeight ('avail' for 'available'). Det er taskbaren i bunden, der bliver trukket fra  ;o)
/mvh
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 14:47 #13
olebole> Du har helt ret.

mht. showModalDialog. Jeg kan ikke lige huske hvad det var, men jeg forsøgte med showModalDialog, og der var et eller andet jeg synes var død-irriterende. Måske var det netop at vinuet blev modalt.

(Det er et stykke tid siden jeg havde problemet, men nu blev det vækket til live, af dialogen i et andet sprgmsl (under PHP), og så tænkte jeg der måske var nogen der vidste noget om det her. (Jeg er lige startet på eksperten i tirsdags.)

/Mvh
Avatar billede backside Nybegynder
26. januar 2003 - 14:50 #14
miraculix>> Jamen så velkommen til E. Nørdernes paradis.  *G*
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 17:17 #15
Tak ska' du ha'

Jeg er allerede blevet en gladere e-nørd ;-)