Avatar billede roo104 Nybegynder
24. januar 2003 - 12:44 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Opstart af oracle efter nedlukning

Jeg har haft lukket oracle via services, og vil gerne starte det op igen, men jeg kan ikke cennecte til den, jeg får 2 fejl meddeler:
ORA-01034: ORACLE not available
ORA-27101: shared memory realm does not exist

Skal jeg have nogle parametre på når jeg starter servicesne op igen ?
Eller hvordan skal jeg starte det op igen ?
Avatar billede teepee Nybegynder
24. januar 2003 - 12:54 #1
Det lyder som en windows maskine, hvad med bare at genstarte maskinen? Ellers skal du bruge svrlmgr eller Server Line Manager tror jeg den hedder
Avatar billede larildsen Nybegynder
24. januar 2003 - 14:44 #2
Det lyder som om din service ikke er korrekt konfigureret.

Check følgende i registry(ved hjælp af regedit)
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Oracle/HOME0
ORA_<ServiceNavn>_AUTOSTART      TRUE
ORA_<ServiceNavn>_PFILE          <Fuldt stinavn til din Ora<ServiceNavn>.inil>
Avatar billede roo104 Nybegynder
24. januar 2003 - 15:49 #3
Det ser ud som at i regedit er som det skal være, men fandt en log fil med en række fejl.

Fatal NI connect error 12638, connecting to:
(DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=BEQ)(PROGRAM=oracle)(ARGV0=oraclesys)(ARGS='(DESCRIPTION=(LOCAL=YES)(ADDRESS=(PROTOCOL=beq)))'))(CONNECT_DATA=(SID=sys)(CID=(PROGRAM=C:\oracle\ora90\bin\oradim.exe)(HOST=ORAKLET)(USER=SYSTEM))))

  VERSION INFORMATION:
    TNS for 32-bit Windows: Version 9.0.1.1.0 - Production
    Oracle Bequeath NT Protocol Adapter for 32-bit Windows: Version 9.0.1.1.0 - Production
  Time: 24-JAN-2003 14:44:05
  Tracing not turned on.
  Tns error struct:
    nr err code: 0
    ns main err code: 12638
    TNS-12638: Hentning af ID-oplysninger fejlede
    ns secondary err code: 0
    nt main err code: 0
    nt secondary err code: 0
    nt OS err code: 0

Ved ikke om det hjælper
Avatar billede roo104 Nybegynder
24. januar 2003 - 15:56 #4
Hvis jeg connecter fra den computer hvor oracle er installeret får jeg denne fejl:
TNS-12638: Hentning af ID-oplysninger fejlede

Et tillægs spørgsmål, er det ikke muligt at ændre sproget til engelsk, bryger mig ikke om det danske ?
Avatar billede roo104 Nybegynder
24. januar 2003 - 15:58 #5
Min database hedder SYS.
Ser min tnsnames.ora rigtigt ud:
SYS =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = localhost)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SERVICE_NAME = sys)
    )
Avatar billede larildsen Nybegynder
24. januar 2003 - 18:42 #6
Du har IKKE fået startet din Oracle database, så alle forsøg på at løse problemet vha. LISTENER og TNSNAMES er sandsynligvis frugtesløse.

Prøv at hoppe til et kommandoprompt (cmd.exe)
Skriv:
SET LOCAL=SYS
SVRMGRL  (Hvis du kører Oracle 7.x 8.x)
connect internal
tast evt. password, der sandsynligvis er oracle (eller hvad du valgte da du installerede).
startup

Aflæs evt. fejlmeddelelser og "post" dem her
Avatar billede roo104 Nybegynder
24. januar 2003 - 18:53 #7
Jeg kører 9i og har ingen SVRMGRL
Avatar billede larildsen Nybegynder
24. januar 2003 - 19:55 #8
OK.

CMD.EXE
SET ORACLE_SID=SYS
SQLPLUS /NOLOG
CONNECT / AS SYSDBA
STARTUP

Aflæs evt. fejlmeddelelser og "post" dem her
Avatar billede larildsen Nybegynder
24. januar 2003 - 20:12 #9
Og jo, du kan ændre sproget til Engelsk.
Det nemmeste er at "patch" registry:
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Oracle:
Nuværende:
NLS_LANG = DANISH_DENMARK.<TEGNSÆT>
Til:
NLS_LANG = AMERICAN_DENMARK.<TEGNSÆT>
Avatar billede larildsen Nybegynder
24. januar 2003 - 20:13 #10
Undskyld, regitry key er: HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Oracle/Home0
Avatar billede roo104 Nybegynder
25. januar 2003 - 14:15 #11
Jeg kan ikke komme længere end til connect:
SQL> connect
Enter user-name: sysdba
Enter password:
ERROR:
ORA-12638: Credential retrieval failed

Eller som du skriver:
SQL> CONNECT / AS SYSDBA
ERROR:
ORA-24314: service handle not initialized

Men mange tak for ændring af sproget
Avatar billede larildsen Nybegynder
25. januar 2003 - 14:18 #12
Hvis du får 24314 ved connect, er der meget stor sandsynlighed for at din service ikke er startet.
Check lige servicen.
Prøv evt. connect sys/<password> as sysdba
Avatar billede roo104 Nybegynder
25. januar 2003 - 14:24 #13
efter at have prøvet at connecte via dosprompten, stoppede jeg servicen, og startede den op igen, men her fik jeg en fejl:

http://212.242.204.129/oracle.jpg

Derefter rebootede jeg servicen, og den startede fint op, men jeg kan stadig ikke cennecte.
Avatar billede roo104 Nybegynder
25. januar 2003 - 14:29 #14
Tror det er windows den er galt med, kan det ikke passe at den administrator der starter servicen også skal være sysdba, under windows users ?
Avatar billede larildsen Nybegynder
25. januar 2003 - 14:37 #15
OracleServiceSYS skal køre som LocalSystem, og det er ligegyldigt hvem der starter servicen. Prøv lige at indsætte din windowsbruger i ORA_DBA gruppen.
Herefter stop og start servicen.
Gå i kommandoprompt.
SET ORACLE_SID=SYS
SQLDBA /NOLOG
CONNECT / AS SYSDBA    eller CONNECT SYS/<password på sys> AS SYSDBA

Post evt. SYSALRT.log
Avatar billede roo104 Nybegynder
25. januar 2003 - 14:43 #16
Hmmm mit active directory er helt i ged, jeg kan slet ikke komme i kantakt med noget som helst. Jeg kan slet ikke komme ind og redigere users..
Det må blive en windows repair :(
Avatar billede larildsen Nybegynder
25. januar 2003 - 17:28 #17
Jeg er ikke helt sikker på at det er et Windows problem du har, men efterprøv det.
Avatar billede roo104 Nybegynder
26. januar 2003 - 17:44 #18
Jeg lavet en komplet reinstall, tak for din hjælp larildsen.
Avatar billede larildsen Nybegynder
26. januar 2003 - 20:01 #19
Selv tak, skulle det være en anden gang
Avatar billede sejprv Nybegynder
23. april 2003 - 13:31 #20
Hej dit problem er at der på DB serverens sqlnet.ora har sat SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NTS) dvs. at du vil validere din netærksbruger mod en oraclebruger for komme på basen dvs benytte dit netværkslogin direkte til oracle. for at gøre dette skal du lave en forbindelse mellem din netværksbruger og din oraclebruger dette gør du via. værktøjet Enterprise secureity manager, men du kan jo også bare udkommentere SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NTS)

med venlig hilsen

Svend