Avatar billede _michael_ Nybegynder
24. januar 2003 - 11:48 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

html-karakterer fra mysql...

Hej eksperter. Sikkert et nemt spørgsmål for jer. :o)

Jeg har noget tekst, der bliver tilføjet i en mysql. Teksten indeholder specialkarakterer som "/\<> osv. - og den kan jeg godt få gemt i mysqls tabeller.

Problemet er, hvis jeg eks. har et link, der er gemt (eks <a href="asfd.dk">, så bliver outputtet vist som et decideret link. Og jeg har brug for, at outputtet bliver vist præcist, som det er gemt i db'en.

Foreløbig har jeg gjort sådan her til at få vist indholdet fra db'en.
$title = addslashes($title); $text = addslashes($text);
while($nyheder = mysql_fetch_array($query)) {
  print "&titel=".$nyheder['title']."&text=".$nyheder['text']."";

Men hvordan gør jeg, så alt bliver vist på samme måde, som det er gemt?

/michael
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2003 - 11:55 #1
Det bliver jo netop vist, som det er gemt.

Måske det:

print "&titel=".htmlspecialchars($nyheder['title'])."&text=".htmlspecialchars($nyheder['text']);

Du efterlyser.
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
24. januar 2003 - 11:55 #2
mener det er funktionen htmlentities()

http://dk.php.net/manual/en/function.htmlentities.php
Avatar billede _michael_ Nybegynder
24. januar 2003 - 12:17 #3
Mercur8 og criterius.dk> Perfekt. I har lige reddet min dag! :o)

Men hvad er forskellen i praksis på htmlentities og htmlspecialchars?

Mercur8> send lige et svar.

I får begge point for jeres svar.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2003 - 12:19 #4
This (htmlentities) function is identical to htmlspecialchars() in all ways, except with htmlentities(), all characters which have HTML character entity equivalents are translated into these entities.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
24. januar 2003 - 12:31 #5
Tak for hjælpen. :o)