Avatar billede syswatch Novice
23. januar 2003 - 11:25 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Fejl i min søge kriterier

Hvis man indtaster et søgeord (model), så kommer den ikke med nogen records.

$query = "SELECT * FROM members WHERE (model LIKE ('%$ord%')) and (marke LIKE ('$marke')) ORDER BY ID";

Fjerner jeg derimod det sidste stykke kode så det ser sådan ud, så virker det fint.

$query = "SELECT * FROM members WHERE (model LIKE ('%$ord%')) ORDER BY ID";

Hvordan skal det skrives så man kan bruge mere end et kriterie på en gang ????
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
23. januar 2003 - 11:27 #1
$query = "SELECT * FROM members WHERE (model LIKE ('%$ord%')) OR (marke LIKE ('$marke')) ORDER BY ID";

brug OR hvis du vil tjekke i begge felter uafhængigt af hinanden...
Avatar billede syswatch Novice
23. januar 2003 - 11:31 #2
Det duer jo ikke, for de skal ikke være uafhængige....
Først skal den vælge dem model=$ord og derefter skal den ud fra det resultat vælge dem hvor marke=$marke
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
23. januar 2003 - 11:37 #3
når du siger den skal søge på

(marke LIKE ('$marke'))

så kunne du jo ligeså godt skrive

marke = '$marke'

hvad med at bruge:

(marke LIKE ('%$marke%'))
Avatar billede arnvig Nybegynder
23. januar 2003 - 11:38 #4
Du skal bruge AND hvis begge kriterier skal være opfyldt.

Når der ikke kommer nogen records kan det være fordi:

Dit SQL statement ikke er korrekt, dvs variablene $ord og $marke indeholder noget andet end det du forventer

Eller

Der simpelthen ikke er den kombination af $ord og $marke i din database

Kontroller disse ting og du finder fejlen.
Avatar billede sonnyvj Nybegynder
25. januar 2003 - 18:38 #5
$like .= " AND ";
$like .= "(model LIKE '%$ord%') AND (marke LIKE '%$marke%')";
$query = mysql_query ("SELECT *  FROM members  $like  ORDER BY ID");

Prøv det her
Avatar billede syswatch Novice
27. januar 2003 - 08:40 #6
Sonnyvj: Smider du lige et svar også.... :-)
Avatar billede sonnyvj Nybegynder
28. januar 2003 - 00:23 #7
Jo da håber du kan bruge det