Avatar billede eky Nybegynder
23. januar 2003 - 08:59 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk udsendelse af mails

Hej,
jeg er webmaster for en forening, hvor vi skiftes til at have barvagt en gang om ugen.

Jeg kunne godt tænke mig, at den person, der har barvagten automatisk fik tilsendt en email med påmindelse om det, ca. en uge før.

Er det noget, der kan laves med PHP, eller skal der noget helt andet til?

Jeg har allerede en MySql database med navn, email, ugenr for barvagt m.m., og i øjeblikket har jeg lavet det sådan, at jeg skal gå ind på en administrationsside og klikke på en knap, så undersøger koden hvem der har vagten, og sender mailen. Men det er jo lidt besværligt, og det kræver, at jeg husker at gøre det.

Nogen forslag til hvordan det ellers kan laves?
Avatar billede iqzero Nybegynder
23. januar 2003 - 10:12 #1
Hej,

Du kan dårligt få PHP til at gøre det, hvis du tænker på PHP/Apache.

Et PHP Script bliver udført når det bliver besøgt, men du kunne selvfølgelig sætte script-timeout'et helt vildt op, og lade det stå og vente når det er blevet besøgt. Det er IKKE en god løsning.

Hvis du er på en UN*X miljø, kan du lave et cronjob i php - det bruger vi bl.a. til oprydningsprocedurer på vores produktions-server.
Avatar billede binderup Nybegynder
23. januar 2003 - 10:56 #2
og hvis det er windows så kan det lade sig gøre med opgavestyring.
Avatar billede avminarm Juniormester
23. januar 2003 - 11:07 #3
du kan evt lave det sådan at scriptet aktiveres når du logger ind eller når siden loades, du skal blot have en funktion der tjekker om mail fra uge xx er blevet sendt endnu.

sæt evt. en kolonne mere på din tabel som hedder sendt_mail og 1 for sendt og 0 som default.
Avatar billede eky Nybegynder
23. januar 2003 - 12:48 #4
Når jeg kører test, så foregår det på min egen windows/Apache server.
Når jeg kører 'produktion', så er det på en Unix, hos et webhotel.

Det vil altså sige, at jeg skal bruge 2 forskellige metoder, hvis jeg skal bruge iqzero og binderup's løsning, hvilket nok er det mest korrekte.

Indtil videre tror jeg, at jeg vil lave en løsning, der fungerer efter avminarm's princip. Jeg har allerede en kolonne, der fortæller om mail er sendt.
Ulempen er bare stadig, at der er minimum én besøgende på hjemmesiden om ugen. (Det bør der jo være, da alt arbejdet med siden jo ellers er spildt;-))

iqzero>> Kan du ikke beskrive lidt mere om hvad jeg gør, for at lave et cronjob, der kører hos mit webhotel? Er det en kommandostreng, der skal skrives, og hvor skal den skrives m.m.
Hvad gør jeg fx. hvis jeg gerne vil ha', at mit script send_mail.php skal køre hver lørdag kl. 12?
Hvis du samtidig lægger et svar, fordeler jeg points mellem jer.
Avatar billede avminarm Juniormester
23. januar 2003 - 13:15 #5
cronjob kræver vist nok at man har en speciel adgang til serveren - og hvis du er alm kunde tror jeg ikke du har det :o(
Avatar billede eky Nybegynder
23. januar 2003 - 14:51 #6
Nej, det tænkte jeg nok. Desværre.