Avatar billede dwal Nybegynder
22. januar 2003 - 17:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Køler larmer.. RET meget

Jeg har lige købt denne køler:
http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H003894
selve køleren virker fint, men den larmer ufatteligt meget.. er der intet jeg ka' gøre for at mindske lyden en smule?
Avatar billede radiohead Nybegynder
22. januar 2003 - 17:35 #1
Jeg har den samme.
Vibrerer den? rasler? Min larmer nemlig også. Men kun de første 10 minutter(det er også irriterende)
Avatar billede dwal Nybegynder
22. januar 2003 - 17:36 #2
tror ikke den vibrerer eller rasler for den sidder utroligt godt fast
Avatar billede dwal Nybegynder
22. januar 2003 - 17:37 #3
det er bare selve køler fan'en jeg kan høre køøøøre rundt og det larmer sgu :)
Avatar billede dinotossen Nybegynder
22. januar 2003 - 17:39 #4
jeg har oxo samme køler, men har sat den halvt ned i omdrejninger, der larmer den næsten ikke
Avatar billede cdc Novice
22. januar 2003 - 17:40 #5
da der sidder en varmesensor, kan du vel også justere hastigheden på blæseren ?
Avatar billede radiohead Nybegynder
22. januar 2003 - 17:40 #6
Er det bare den almindelige summen du mener er for høj? Så er der jo ikke andet at gøre, end at skrue ned for hastigheden.
Alternativt kan du jo anskaffe dig et lydisoleret kabinet.

Mod vibrering kan du anskaffe nogle antivibrationsbeslag hos www.studiedata.dk
Avatar billede dwal Nybegynder
22. januar 2003 - 17:41 #7
okay, men problemet er bare at min processor er 44grader ved de 5200rpm's så jeg er bange for at hvis jeg sætter den ned den ikke virker så godt igen
Avatar billede dinotossen Nybegynder
22. januar 2003 - 17:41 #8
har ført regulatoren ud af siden på kabinetet og sætter den kun op i fulde omdrjninger når cpu'en skal arbejde meget. f.eks. når jeg arbejder med video
Avatar billede dwal Nybegynder
22. januar 2003 - 17:42 #9
okay, hvor er det jeg sætter rpm'sne ned? i BIOS?
Avatar billede dinotossen Nybegynder
22. januar 2003 - 17:45 #10
der følger et drejepotmeter med det sætter du i det løse stik fra køleren, på den kan du bestemme hvor hurtigt den skal køre
Avatar billede radiohead Nybegynder
22. januar 2003 - 17:45 #11
Der er ikke den store forskel på 5200 og f.eks 3800 RPM.

Min ligger på 44 grader ligesom din, når der er fuld fart på blæseren og ca. 48 grader på 3800 RPM
Avatar billede dinotossen Nybegynder
22. januar 2003 - 17:48 #12
alternativt kan du som cdc nævner bruge den medfølgende varmesensor som anbringes under køleren og sættes i samme stik. dog kun en af delene
Avatar billede dinotossen Nybegynder
22. januar 2003 - 17:50 #13
dvs. du kan vælge enten at bruge varmesensor som justerer hastigheden alt efter hvor varm cpu'en er. eller manuelt at styre den
Avatar billede dinotossen Nybegynder
22. januar 2003 - 17:51 #14
held og lykke med det
Avatar billede dwal Nybegynder
22. januar 2003 - 17:57 #15
tusind tusind tak, du har reddet mit øre :D
Avatar billede -xerox- Nybegynder
22. januar 2003 - 17:58 #16
Jeg går ud fra at du har AMD et eller andet forholdsvis hurtigt. Min T-PIP 1400@1400 ligger på 46 grader idle og ca. 50 grader load. Så de 44 grader er ikke noget at være bange for. Jeg har ganske vist ikke samme køler men drop alt det der regulerings noget og giv den 7V hele tiden. Så evt. også en Papst 12Db ved 7V i kabinettet. Så har du en lydløs maskine!
Avatar billede dwal Nybegynder
22. januar 2003 - 18:13 #17
jeg har en AMD AthlonXP 2400+ @ 2ghz

men dingotossen's tip fik alt til at køre så dejligt igen :D