Avatar billede nacl Nybegynder
21. januar 2003 - 23:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Fysik hjælp - Joules lov?

Hejsa... jeg er en dreng i nød... jeg skal have en forklaring til min fysik-opgave på 1.g niveau om hvordan man kan nedsætte E.tab ved at transformere strømmen til højspænding på vej ud til forbrugeren... Altså... bevis at E.tab nedsættes vha. joules lov

200 point til et rigtigt svar!!!
Avatar billede nih Novice
21. januar 2003 - 23:15 #1
Kender Ohms lov :)

P = U * I
P = R * I * I

Altså vokser tabet i anden potens med strømmen -> overfør energi med mindst mulig strøm ( størst spændning ).
Avatar billede ahv Nybegynder
21. januar 2003 - 23:18 #2
nih >>

Ohms lov
U = R x I
Avatar billede nacl Nybegynder
21. januar 2003 - 23:18 #3
Kan du udføre det i en lille forklarende tekst på ca. 5 linier.. kan vi snakke om det... husk to eksempler der viser det... GIVER 200 POINT!
Avatar billede nacl Nybegynder
21. januar 2003 - 23:20 #4
Det er til en opgave...
Avatar billede ahv Nybegynder
21. januar 2003 - 23:21 #5
så nih du kender Joules lov.
Avatar billede nih Novice
21. januar 2003 - 23:23 #6
Jeg mener ovenstående taler for sig selv.

Jeg omskriver den øverste formel vha. ohm's lov (U=R*I) og kan se at efekten (tabet) afsat i ledningen vokser med strømmen i anden potens.

Niels
Avatar billede nacl Nybegynder
21. januar 2003 - 23:25 #7
jaja.... det er fattet, men jeg giver ikke 200 point for det... jeg skriver at jeg ønsker en lille tekst skrevet, det der kan man også læse i min fysik-bog
Avatar billede nih Novice
21. januar 2003 - 23:27 #8
Hvad spør du så for ??
Avatar billede nacl Nybegynder
21. januar 2003 - 23:29 #9
Er villig til at give 200 point for at der er en der på en pæn og formæl måde fortæller om min eksakte ide...
Avatar billede nacl Nybegynder
21. januar 2003 - 23:29 #10
pis... kom til at acceptere dit spm... vil du ikke hjækpe mig færdig alligevel..
Avatar billede grinderslev Praktikant
21. januar 2003 - 23:30 #11
Avatar billede nih Novice
21. januar 2003 - 23:33 #12
Avatar billede grinderslev Praktikant
21. januar 2003 - 23:33 #13
Hæ hæ.... der er jo også disse:
http://web.singnet.com.sg/~poncho/laws.htm
Avatar billede nih Novice
21. januar 2003 - 23:35 #14
Man skal jo være advokat med alle de love :)
Avatar billede kennie_nm Nybegynder
21. januar 2003 - 23:35 #15
Joules lov: E = U*I*t, hvor
  E er den afsatte energi i ledningen (tabet)
  U er spændingen
  I er strømmen
  t er tiden

Ohms 1. lov: U = R*I, hvor
  U er spændingen
  I er strømmen
  R er modstanden i ledningen

Effekten P, som forbrugeren vil have, er udtrykt ved
  P = U*I
Samme effekt kan opnåes ved at have en høj spænding og en lav strøm, eller en lav spænding og en høj strøm (og nej, det er ikke her at jævnstrøm kommer ind i billedet! :) )

Omskriv vha Ohms 1. lov:
  E = U*I*t = R*I*I*t

Modstanden i kablet, R, er konstant.

Det ses at E er <i>kvadratisk afhængig</i> af strømmen, I. Det betyder at hvis man fordobler strømmen, bliver varmetabet 4 gange så stort. Derfor vil man gerne have så lav en strøm så muligt, hvilket (iflg. ligningen P = U*I) er det samme som at man gerne vil have så høj en spænding som muligt.

Og så fik jeg også lige genopfrisket fysikken selv...

Se også http://www.experimentarium.dk/dk/naturvidenskab_og_teknik/artikler/artikel.123.html
Avatar billede nacl Nybegynder
22. januar 2003 - 23:03 #16
kennie M... hvis du vil have de 200 point... se http://www.eksperten.dk/spm/308598
Avatar billede nacl Nybegynder
13. april 2003 - 13:45 #17
kennie... vil du have de 200 point?