Avatar billede wiscalico Nybegynder
21. januar 2003 - 11:35 Der er 3 kommentarer

timestamp vs. datetime

Jeg har i længere tid brugt datetime format til at gemme dato og tid for alt muligt som oprettelses- redigeringstidspunkter, af forum indlæg brugere osv (tror i har forstået det :) )

Jeg har altid vist at timestamps også fandes, men har altid syntes at det var mest overskueligt at kigge på datetime formatet i databasen.

Jeg står nu overfor spørgsmålet:
Er der nogen store fordele med den ene datatype frem for den anden... her tænker jeg mest på preformance, men andre kommentare er self også velkommene. Jeg har siddet og søgt lidt efter det på nettet og her på eksperten... men fandt ikke lige noget.
Mange af de ting jeg henter fra tabeller sorteres efter dato og tid.

Hvilket dataformat finder i mest brugbart og hvorfor.
Avatar billede sthen Nybegynder
21. januar 2003 - 11:51 #1
Personligt foretrækker jeg også systemet datetime (Unix Epoch), fordi jeg synes det er lettere hvis man skal til at beregne ting ud fra dette.

Hvis man f.eks. skal se hvor mange måneder en bruger har været aktiv, så er det meget nemt at trække de to tal i datetime-systemet fra hinanden, og herefter konvertere resultatet til måneder/uger/dage osv.

Med andre ord synes jeg det er rart at man kan bruge alm. beregning direkte på date-time systemet, da det jo som bekendt bygger på antal sekunder siden 1/1 1970.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
21. januar 2003 - 11:56 #2
Timestamps er mere nøjagtige, men det er på den anden tide sjældent at man har brug for at benytte millisekunder.

Den største fordel er formentlig at MySQL automatisk opdaterer det første timestamp felt i en tabel ved insert/update af tabellen, medmindre at feltet eksplicit tildeles en værdi.
Personligt syntes jeg at dette er mere en gene end en force, men det er jo smag og behag. Jeg bruger nu kun datetime felter, da de dels er lettere at læse rent umiddelbart, og at jeg ikke skal huske at skrive timestampfelt=timestampfelt i min update hvis jeg ikke ønsker feltet ændret.
Avatar billede wiscalico Nybegynder
21. januar 2003 - 16:38 #3
Hvad med performance?
Er der nogen der ved noget om hvor meget de to datatyper fylder i forhold til hinanden?
Er der forskel når man sorterer hvis man benytter den ene frem for den anden?

btw hvis man konvertere et unix timestamp... så laver den selv sommer- og vintertid?